Covid-19 salgınının pandemik bir boyut almasıyla birlikte temas halinde yürütülen faaliyetler dijital ortama kaydı. Tüm faaliyetleri küresel çapta etkisi altına alan Covid-19, e-ticaretin yükselişini de beraberinde getirdi. Salgından korunmak için, fiziksel temastan kaçınma, kalabalık ortamların güvensizliği, karantina ve sosyal hayatta kısıtlamalar tüketicileri fiziksel alışverişten uzaklaştırırken, en hızlı ve pratik yol olan e-ticarete yöneltti ve Covid-19 salgını e-ticaret hacmini hızla artırdı. 2020’nin ilk 6 ayında e-ticaret hacmi, geçen yıla oranla yüzde 64 artarak, 91,7 milyar TL oldu. E-ticaret Bilgi Platformu’nda E ticaret Akademisi’ni kullananların sayısı 24 bin 154, E-ticaret Danışmanı’nı kullananların sayısı 6 bin 485 ve toplam kullanıcı sayısı 230 bin 424 oldı. Nisan ayında 39 bin 980 olan kullanıcı sayısı, temmuz ayında 64 bin 602’ye ulaştı. 2020 yılının ilk 6 ayında 91,7 milyar TL olan toplam e-ticaret hacminin 91 milyar TL’sini yurt içi harcamalar oluşturdu. Türkiye’nin diğer ülkelerden alımları 4,5 milyar TL, diğer ülkelerin Türkiye’den alımları ise 3,7 milyar TL oldu.

58,1 MİLYAR TL’LİK KARTLI İŞLEM
Fiziksel teması en aza indiren kartlı işlemler 58,1 milyar TL ile toplam işlemlerin yüzde 63,3’ünü oluşturdu. Havale, EFT ve diğer ödemeler 30,1 milyar TL ile yüzde 32,7’yi ve kapıda ödemeler 3,4 milyar TL ile yüzde 4’ü oluşturdu. E-ticaret alışverişlerinin yüzde 60’ı İstanbul, Ankara ve İzmir’den gerçekleştirildi. İstanbul’un alışverişlerdeki payı yüzde 47, Ankara’nın yüzde 8, İzmir’in ise yüzde 5 oldu. Ortalama sepet tutarları kartlı işlemler için 178,8 TL, havale, EFT ve diğer ödemeler için 63,2 TL ve kapıda ödeme için 70,6 TL oldu. Sektör bazında sepet tutarlarına baktığımızda en yüksek payı 907 TL ile hava yolları aldı. Onu 210 TL ile giyim, 167 TL ile elektronik, 150 TL ile seyahat, 89 TL ile çiçek, 76 TL ile kitap-dergi ve 40 TL ile yemek izledi. Covid-19 salgını tüketici alışkanlıklarını değiştirdi. Kısıtlamalarla birlikte evde daha fazla vakit geçiren tüketicilerin ev dekorasyonu için yaptığı alışveriş arttı. Böylece sektör bazında taksitli işlemlerde, ev dekorasyonunda yüzde 68 oranında taksit yapıldı. Ev dekorasyonunu yüzde 45 ile beyaz eşya, yüzde 32 ile giyim, yüzde 29 ile elektronik ve yüzde 7 ile kitap-dergi izledi. Taksitli ödeme toplam ödemelerin yüzde 26’sını, peşin ödeme ise yüzde 74’ünü oluşturdu.

EN ÇOK ALIŞVERİŞ YAPILAN GÜN PAZARTESİ
E-ticaret hacminin haftanın günlerine dağılımına göre, yüzde 17,1 ile en çok alışveriş yapılan gün pazartesi oldu. Onu yüzde 15,9 ile salı günü izliyor. Çarşamba ve perşembe günleri yüzde 15,5’lik dilimle eşitliği paylaşırken cuma günü yüzde 15,1’lik bir dilime sahip. Cumartesi günü yüzde 11,1 ve pazar günü yüzde 9,6 ile en az online alışveriş yapılan günler oldu.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.