Türkiye’nin öncü elektrikli ev aletleri markalarından Arzum, COVID-19 salgınının Türkiye’de görüldüğü ilk günden bu yana dijital altyapısı sayesinde hızlı bir şekilde uzaktan çalışma sistemine geçiş yaptı. Arzum CEO’su Mete Zadil, salgın sürecinde değişen çalışma sistemleri ve yeni normal için iş dünyasının
potansiyelini değerlendirdi. Zadil,“Türkiye’de evden çalışma sistemine çok çabuk adapte olunduğunu gözlemledim. Altyapı eksikliği olan şirketler de bu dönemde hızlıca eksikliklerine odaklandılar.Yeni dünya düzenine hızlıca ayak uydurabilen markalar bu geçiş sürecini başarıyla atlatacaklar diye
düşünüyorum. Bilim başta olmak üzere, inovasyon ve teknoloji oldukça önemli olacak.” diye konuştu.

COVID-19 salgını nedeniyle şirketlerin birçoğu uzaktan çalışmaya geçti. Uzaktan çalışma sistemi Türkiye’de geleneksel çalışma alışkanlıklarını ne ölçüde değiştirecek? Türkiye’de şirketlerin altyapıları buna hazır mı?
Biz de ilk günden bu yana evlerimizdençalışmaya devam ediyoruz.Tedarikçilerimizin ve müşterilerimizinçoğu büyük oranda evdençalışmıyor ve ürün tedariğine vehizmet vermeye devam etmekteler;hepsinin emeği çok büyük. Tümişlerimizi online olarak yürütmeninüstesinden çok iyi geldik diyebiliriz.Tüm toplantılarımızı online yapıyor,tüm kararları rahatlıkla veriyor ve dijitalolarak tüm süreçlerimizi yürütebiliyoruz.Buna zaten yıllardır yürütmekteolduğumuz dijital dönüşümsüreçlerimizle hazırlanmıştık ve altyapımızda elverişliydi. Bu sistemealışabilirsek uzun vadede gelenekselçalışma alışkanlarının bazılarınıdeğiştireceğiz elbette. İlk olarakgereksiz seyahatlerin eleneceğinive yoğun toplantı temposunu hafifleyeceğinidüşünüyorum. Kalabalıkbir şehirde yaşıyoruz. Bir toplantıyavarmak için bazen 2 saattrafikte kalabiliyorduk. Görüntülütoplantı sistemi devam edecektir.Bu sistemler eskiden de vardı amaherkes alışkın değildi. Siz istesenizbile karşıdaki istemeyebilirdi. Zorunluolunca herkes alıştı. Uzaktanyürütülebilen işler için daha küçükofisler tercih edilebilir. Sistemlişekilde evde çalışanların verimliliklerinindaha yüksek olduğunu bilegözlemliyoruz bu dönemde. Bazı işkolları için tamamen evden çalışmasistemi de hayata geçebilir. Artıkofisteki bir masanın maliyeti gereksizkalıyor. Ben ofisin ne kadar gerekliolduğunu düşünmeye başladım,çünkü ofisimi zaten az kullanıyorum.Türkiye’de evden çalışma sistemineçok çabuk adapte olunduğunugözlemledim. Altyapı eksikliği olanşirketler de bu dönemde hızlıcaeksikliklerine odaklandılar muhtemelen.

Pandemi nedeniyle tüketim ve çalışma alışkanlıkları hızla değişiyor. İş dünyasının yeni düzene ayak uydurabilecek potansiyeli var mı? Sizin teknoloji yatırımlarınız ne ölçüde hızlandı?
Evet, bizleri bekleyen yeni bir dünya düzeni var artık. Yeni normal dediğimiz bu sürece hepimiz hızlıca adapte olmaya çalışıyoruz. Yeni dünya düzenine hızlıca ayak uydurabilen markalar bu geçiş sürecini başarıyla atlatacaklar diye düşünüyorum.Bilim başta olmak üzere, inovasyon ve teknoloji oldukça önemli olacak.Biz, inovasyonu ve tasarımı her zaman odağına alan bir marka olarak bu yöndeki çalışmalarımıza hızla devam edeceğiz.

Pandemi öncesinde hedefleriniz nelerdi? Pandemi ile birlikte sisteminizde ve koyduğunuz hedeflerde gerçekleştirdiğiniz değişimler neler oldu?
Bizim hedefimiz yıllardır aynı;istikrarlı, sürdürülebilir, karlı büyüme. Biz hedeflerimizden bu dönemde çok sapmadık. Bu yüzden de değiştirmeye veya bütçe revizyonuna gerek kalmadı.Evet bazı ürünler pek satmadı ama diğer birçok ürün de normalin çok üstünde satarak aranın kapanmasını
sağladı. Aynı şekilde bazı satış kanalları kapalı kaldı ancak diğer kanallar açığın büyük kısmını kompanse etti.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.