Küresel değişimler sonucu meydana gelen gelişmeler, iş dünyasının persfektifinde de kapsamlı değişikliklere yol açıyor. Geleneksel yöntemler yerini yeni bakış açılarına bırakırken, amaçlar ve iş yapış biçimleri de yenileniyor. Güçlü bir organizasyonel yapıya sahip olmak ve küresel rekabette öne çıkmak adına geleceği öngören ileri düzeyde bir anlayış benimseniyor. Şirketler de bu bağlamda, saklı potansiyelleri ortaya çıkaran etkin liderleri artık bir gereklilik olarak görüyor.

YENİ NESİL LİDERLİK MODELLERİ
Bir liderde olması beklenen tüm bu özellikler elbette liderler tarafından takip edilen ya da yaratılan birtakım yeni nesil yaklaşımları da beraberinde getiriyor. Günün koşullarına göre şekillenen yaklaşımların her biri kendi içinde farklı özellikler taşısa da, aslında bulundukları şirket için tek bir ortak noktayı hedefliyor; yeni dünya düzeninde ve gelecekte sürdürülebilir başarı. Evrensel Liderlik: Bu yaklaşımda, global bazda düşünebilen liderler yerel süreçlere odaklıdırlar. Sadece var olan pazarda değil, daha da ötesi henüz olmayan pazarları bile yaratabilme kapasitesine sahiptirler. Öngörüleri yüksek, var olan tüm teknolojik gelişmelere hâkim, değişik kültürlere açık bir yapıdadırlar. Değişimi çok önceden görerek, çevik hamleler geliştiren bu liderler, şirketlerini de evrensel bütünlük içinde konumlandırırlar. Kapsayıcı Liderlik: Ekibini; fikirlerini paylaşmaya, risk almaya ve çözüme odaklı olmaya teşvik eden liderlerdir. Ekiplerini her zaman sürece dahil eden, açık fikirli ve iyi bir dinleyicilerdir. Güvenilir olmak ve güveni sağlamak, en ayırt edici özellikleridir. Çeşitlilik ve farklılıkları iş süreçlerine dahil ederek ortaya çıkan işlere değer katarlar. İş birliğine dayalı bir çalışma kültürü yaratırlar. Karar verirken her türlü deneyim ve vizyonu sentezleyerek hareket ederler. Sosyal Liderlik: Sadece bulunduğu şirketi değil; çevre, iklim, gelir dağılımı gibi toplumu da ilgilendiren konulara önem verirler. Kurumsal Sosyal Sorumluluk adına proje ve oluşumlara maddi ya da manevi destek sağlarlar. Şirket içerisinde ve dışında, farklı paydaşlarla bir araya gelerek; tüm ekosistemi kucaklayan çözümler üretir ve bu konularda inisiyatifler alırlar. Toplumsal konulara duyarlılığı şirketin ayrılmaz bir parçası haline getirerek, bu konulardaki farkındalığı arttırırlar. Koçvari Liderlik: Ekiplerinin yapısını, ekibi oluşturan bireylerin kişiliklerini ve tüm yönlerini gözlemleyen liderlerdir. Ekibin performansını yükseltmek için, tüm kaynakları en optimum şekilde kullanırlar. Ekiplerine liderden ziyade bir koç olarak yaklaşarak herkesin maksimum potansiyelini ortaya koymasını sağlarlar. Çalışanlarının yeteneklerine güvenir ve sürekli motivasyonla başarıyı desteklerler. İnsan faktörünün öneminin her zaman farkındadırlar. Dijital Liderlik: Dijital dünyaya hâkim, yeniliğe ve öğrenmeye açık liderlerdir. Dijital uygulamaları, şirket hedef ve stratejilerine en pozitif şekilde adapte ederler. Dijital gücü doğru yöneterek şirketin bir parçası haline getirirler. Yeni ve yaratıcı çözümler bulma- ya son derece açıktırlar. Risk alabilme kabiliyetleri gelişmiştir. Hızlı bir uyum yetenekleri vardır. Yaratıcı ve sosyal becerilerini sürekli geliştirerek yeni nesil teknolojilere çevik bir biçimde adaptasyon sağlarlar. Vizyoner Liderlik: Gündemdeki gelişmeleri ve olayları okuyabilme özellikleriyle geleceğe bakabilen liderler bu grupta bulunuyor. Düşünceleri ve insanları etkileyerek harekete geçirebilme özelliğine sahip olan bu liderler, vizyonu, örgütün tüm kademelerine başarı ile iletebilirler. Vizyoner liderler, geleceği düşünerek hedefler ve bu doğrultuda eylemde bulunurlar. Problemleri analiz eder ve iş birliği içerisinde çalışırlar. Doğru stratejileri etkili bir biçimde uygularlar. Fikir yürütebilme ve sentez yeteneğine sahip olabilmek; sürekli öğrenme eğilimi içerisinde olmak, olayları diğerlerinden farklı ve çok yönlü algılamak, iyi bir iletişim kurma becerisine sahip olmak, kendine güvenmek ve kendini sürekli geliştirmek sahip olduğu önemli özelliklerdir

YÖNETICILIK VE LIDERLIK FARKLARI
Kurumların günümüzde rekabet gücünü etkileyen unsurların en kritiklerinden biri liderlik diyebiliriz. Yalnızca kârı yükseltmeyi ya da mevcut durumu korumayı baz alan bir biçimden farklı olarak, her türlü koşula hızla ayak uydurabilen, çalışanları ikna konusunda yetenekli, motivasyonu arttıran, ekibiyle etkin iletişim içerisinde olan ve değişimi yöneten liderler bir adım öne çıkıyorlar. Dolayısıyla bu yeni bakış açıları da klasik yöneticilik anlayışının ötesini doğuruyor. Değişen çağda yeni nesil liderler gide- rek yöneticilerle aralarındaki farkları belirginleştiriyorlar. Liderler şirket programlarını ve hedefleri oluşturur- ken en uygun etkenleri belirleyip ve analiz ederken, yöneticiler ise bu plan- lamaları uygulayan oluyor. Yani bir yönetici işlerin doğru yapılmasından sorumlu iken, lider ise yapılması gere- ken işleri ortaya çıkaran kişi diyebiliriz. Liderlik bir vizyon oluşturma işi olur- ken, yönetici ise bu vizyonun sürmesi için işleri denetleyen oluyor. Liderlik ve yönetcilik arasındaki farklara detaylı baktığımızda ise karşımıza şöyle bir tablo çıkıyor; • Yöneticiler birer idarecidir. Liderler yenilikçidir, yeniliklerin peşindedir. • Yöneticiler yapı üzerinde uğraşır, lider ise insanlar üzerinde. • Yöneticiler statükocudur. Liderler ise statükoya meydan okur. • Yöneticiler kısa vadeli, liderler uzun vadeli hedefler peşindedir. • Yöneticiler fikirlerinin doğru olarak kabul edilmesini önemser. Liderler ise herkes için en doğru olan düşüncenin peşindedir. • Yöneticilik formal bir organizasyon yapısı içinde gerçekleşir, liderlik için formal yapı şart değildir. • Yöneticinin görev tanımı vardır, liderin görev tanımı yoktur. Değişen anlayışlarla beraber giderek yeni nesil liderlere ihtiyaç duyulmaya başlandığı muhakkak. Yönetici ve lider arasındaki en önemli farklardan biri olarak öne çıkan “yaratıcılık” faktörü, artık bir şirketin geleceğinde de rol oynuyor. Sadece bu fark bile, yeni nesil liderlerin öneminin altını çiziyor

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.