TÜRKİYE’DE GENÇ OLMAK!
Türkiye’de genç olmak, son yıllarda giderek zorlaşan bir deneyim haline geldi. Ekonomik krizler, toplumsal sorunlar ve siyasi belirsizlikler gençlerin üzerinde büyük bir baskı oluşturuyor. Araştırmalar, Türk gençlerinin dünya genelindeki akranlarına kıyasla daha stresli, umutsuz olduğunu ve gelecek kaygısı taşıdığını gösteriyor.
BELİRSİZLİK VE UMUTSUZLUK
Gallup’ın Küresel Duygular Raporu’na göre Türkiye, dünyada stres seviyesi en yüksek ülkelerden biri. Ipsos’un araştırması da Türk halkının en büyük sağlık sorunu olarak stresi gördüğünü ortaya koyuyor. Gençler de bu stres sarmalının içinde yer alıyor. Universum’un araştırmasına göre, genç profesyonellerin yüzde 54’ü yaşamlarını çok stresli buluyor ve pazartesi günleri işe enerjik başlayamıyor. Bu stresin temelinde, geleceğe dair belirsizlik ve umutsuzluk yatıyor. Gençler, kendilerinden önceki kuşaklardan daha iyi bir yaşam sürdüremeyecekleri endişesini taşıyor. Sosyal mobilite araştırmaları da bu endişeyi destekler nitelikte. Türkiye, OECD ülkeleri arasında sosyal mobilitenin en düşük olduğu ülkelerden biri.
EV GENCİ
Son yıllarda ortaya çıkan “ev genci” kavramı, gençlerin yaşadığı zorlukları daha da görünür kılıyor. Aslında ‘ev genci’ lafına karşıyım. Ne eğitimde ne istihdamda olan genç dememiz gerek. Ne öğretimde ne istihdamda ne de eğitimde olan gençlerin oranına NEET verisi deniyor. Türkiye’de yaklaşık 4 milyon NEET olduğu tahmin ediliyor. 15-29 yaş içinde oranı yüzde 27,93. Aynı yaş aralığında kadınların NEET oranı yüzde 39,03’ken erkeklerin yüzde 17,35. Ev genci kavramının kendisi bile gençleri suçlamaya yönelik bir kavram. Gençlerin bu duruma gelmesindeki en büyük etken, liyakate olan inancın çok düşük olması. Universum’un araştırmasına göre, öğrencilerin yüzde 49’u, genç profesyonellerin yüzde 62’si ve deneyimli profesyonellerin yüzde 64’ü Türkiye’de iş yaşamında liyakatin olmadığını düşünüyor. Liyakatin olmadığı bir ortamda eğitim de değersizleşiyor ve gençler geleceğe dair umutlarını yitiriyor
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.