Ekonomide dönüşümü ve yeniden dönüşümü esas alan döngüsel ekonomi, kaynakların mümkün olduğu kadar geri dönüşümden kazanılması ve atıkların mümkün ol- duğu kadar yeni kaynaklara dönüşmesiyle kârlılığı hedefler. Söz konusu ekonomi modeli, tüm dünyanın merceğinde olan iklim krizi için de bir yol haritası sunuyor. Döngüsel ekonomi üzerinden iş modelleri ve stratejilerini uygulayan şirketlerin daha iyi gelir performansı elde ettiği göze çarparken, söz ko- nusu model her geçen gün daha da ihtiyaç duyulan bir hale ge- liyor. Örneğin geçtiğimiz yıl, Louis Vuitton, Stella McCartney ve Christian Dior gibi markaların sahibi olan moda markası LVMH, tekstil geri dönüşüm girişimi Weturn ile ortaklık kur- duğunu duyurdu. Yine geçtiğimiz yıl Ikea, geri dönüştürülmüş kottan yapılmış özel bir kanepe kılıfı serisi için Hollandalı bir denim şirketi olan MUD Jeans ile iş birliği yaptı. Sürdürülebilir gelecek için ortak değerler içeren bir platform üzerinden çalışma yoluna giden dünya, döngüsel ekonominin faydalarının gelecek için ne kadar önemli olduğunun da far- kında. Ekonomiye yeni bir bakış açısı kazandıran model, yeni trendleri öne çıkarırken; dünyamızın geleceği, gündemin ilk maddelerinden olması gerektiğinin de altını çiziyor.

DOĞAL SISTEMLERE YÖNELIM

Atık oluşumunu ortadan kaldırmak, ürünleri ve malzemeleri kullanımda tutmak, doğal sistemleri korumak ve iyileştirmek gibi üç ana ilkesi olan döngüsel ekonominin peşi sıra gelişen trendler de elbette bu ilkelerden bağımsız değil. Yine geçtiğimiz yıl Ikea, geri dönüştürülmüş kottan yapılmış özel bir kanepe kılıfı serisi için Hollandalı bir denim şirketi olan MUD Jeans ile iş birliği yaparken, tüm malzemelerin değerli olduğunun ve israf edilmemesi gerektiğinin altını çiziyor. Giderek daha çok sayıda şirketin benimsediği yöntemler artarak devam ederken, tüketicide de bu konuda duyarlılık gösteren markalara yönelme eğilimi artıyor. Giderek daha fazla marka yeniden kullanılabilir ambalaja yönelirken, plastik malzemelerden vazgeçme eğilimi de yükseliyor. Şirketler “döngüselliği” giderek iş stratejilerinin bir parçası haline getirirken, hükümetler de bu konuyu destekliyor. Ünlü spor markalarından biri olan New Balance, spor ayakkabılarını üretme aşamasında oluşan atık malzemelerle yeni ayakkabılar üretiyor. Plastik kullanımını azaltmak adına Starbucks Japonya’da silikon kauçuk pipetleri devreye alarak, sürdürülebilirlik için önemli adımlar atıyor. Döngüsel ekonomi, kendi modellerini ortaya çıkarırken; ortaya çıkan ekolojik ürünlerin sayısı da hızla artıyor ve bu ürünler giderek trend haline dönüşüyor. 2022’de de söz konusu trendlerin güçlenerek öne çıkacağı aşikâr.

Martı: Bir scooter olan Martılar, elektriksel bir donanımdan oluşuyor ve özellikle gençler tarafından ilgi görüyor. Çevre dostu ulaşım aracı olan “Martı”, trafiğe takılmadan ulaşım için de kolaylık sağlıyor.

Bisiklet: Tamamen doğa dostu olan bisikletler, her geçen gün artan sayıda kullanıcı tarafından tercih edilir duruma geliyor. Birçok kişi artık işe giderken, özellikle yakın mesafelerde bisikleti tercih ediyor.

Circos: Bebek ve hamile kıyafetlerinin kiralanmasını sağlayan Circos, böylece tüketimin neden olduğu çevresel etkileri azaltma yoluna gidiyor.

Fairphone: Çevresel ve sosyal anlamda olumsuz etkileri en aza indiren akıllı telefon modeli olan Fairphone, sürdürülebilirlik için ortaya çıkmış bir proje.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.