Metaverse evreninde; Decentraland, Somnium Space, Axie Infinity, The Sandbox gibi platformlardan kullanıcıların; arsa aldığı, yerleştiği, etkileşime girdiği, alışveriş yaptığı ve mülkiyet haklarını ellerinde tuttukları yeni bir yaşam oluşurken, şirketler için de yepyeni pazarlar yaratılıyor. Şirketlerin hem keşif hem de rekabet duygularını tetikleyen söz konusu sanal evren, yatırımları da kendine doğru çekmeyi başarıyor. Geçtiğimiz yıl sonu kripto para yönetimi şirketi Grayscale tarafından yayınlanan rapor, metaverse’in önümüzdeki birkaç yılda 1 trilyon dolarlık değere ulaşma ihtimali olduğunu öngörürken; Deloitte Kanada Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Araştırma Direktörü Duncan Stewart ise, yatırım bankalarının tahminlerine göre metaverse’in firmalar için 8 trilyon dolarlık fırsat barındırdığını söylüyor.
Perakendeden oyuna, gayrimenkulden finansa kadar birçok sektör metaverse stratejileri üzerinde çalışırken aynı zamanda çeşitli ortaklıklar ve iş birliklerine de giriliyor. Şirketlerin pazarlama stratejilerini yeniden düzenlemek ve yeni hedef kitlesi için araştırmalar yapmak zorunda kalacağı metaverse’te tüketicilerin barındırdıkları potansiyelin hem çok yüksek hem de fiziki dünyadan çok farklı olacağı öngörülüyor. Bill Gates’in bloğunda konuyla ilgili ifade ettiği “yeniliğin başlangıcındaki hızlanma” gibi, metaverse pazarının da bu hızla gün geçtikçe geri dönülemez bir biçimde büyüyeceği öngörülüyor.

STRATEJİLER ÜZERİNDE ÇALIŞILIYOR

JP Morgan, Goldman Sachs ve Morgan Stanley gibi finans kuruluşları, metaverse teknolojilerinin önümüzdeki dönemde iş dünyasına ve şirketlere getireceği fırsatlar hakkında öngörülerde bulunurken; söz konusu evrenin trilyonlarca dolarlık gelir fırsatının kapısını açacağını ifade ediyorlar. Metaverse dünyasına ilk adım atan finans kuruluşu ABD’li banka JP Morgan, metaverse teknolojilerinin finans dünyası için 1 trilyon dolar gelir fırsatının kapısını açacağını öngörürken; JP Morgan analistleri, “Metaverse’in gelecek yıllarda muhtemelen her kesime yayılarak senelik 1 trilyon dolar gelir yaratılabilecek fırsatlar barındırdığını düşünüyoruz.” diyor. Açıklamada dünya genelinde birçok yöneticinin metaverse stratejilerini sorguladığını, metaverse hakkında araştırma yaptığını ve şirketlerin ne yapması gerektiğinin üzerinde durdukları belirtiliyor. Henüz başlangıç aşamasında olan gelişmelerin, hizmet, yönetim, teknolojinin kullanımı gibi birçok prosedürü değiştireceği de öngörülenler arasında. Bankanın, metaverse teknolojilerinin sadece B2C değil B2B evreninde de birçok fırsatlar sunduğuna dikkat çektiği raporunda; düşük gelirli ülkelerdeki çalışanların göç etmek zorunda kalmadan batılı şirketlerde çalışabileceği de belirtiliyor ve metaverse teknolojilerinin beşeri sermaye açısından da dönüşümlere neden olabileceği işaret ediliyor.

DİJİTAL PAZARLARIN YÜKSELİŞİ

Diğer bir finans kuruluşu olan Goldman Sachs ise; bugün dijital iktisadın, global iktisadın ortalama yüzde 20 ila 25’ine denk geldiğini, dijital tecrübeler metaverse kainatına kaydıkça 8 trilyon dolarlık bir pazar oluşabileceğini öngörüyor. Banka raporunda; 8 trilyon doların, 2 ila 12 trilyon dolar arasındaki değişik senaryolardan oluşabileceği hakkında da bilgi veriyor. ABD’li yatırım bankası Morgan Stanley ise; metaverse pazarının sadece Çin’de 8 trilyon dolara ulaşacağını öngörerek, NFT’ler ve sanal konser gelirlerinin bu öngörüye dahil edilmediğini aktarıyor ve gerçek rakamın daha da yüksek olabileceğini söylüyor

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.