Pandeminin en etkili olduğu sektörlerden biri de kuşku – suz yiyecek-içecek sektörü oldu. Karantina nedeniyle farklı uygulamalar geliştirmek zorunda kalan pek çok restoranın bulduğu ekonomik çözümlerden en dikkat çekici olanı da “bulut mutfak”. Online sipariş tabanlı bulut mutfak; birden fazla restoranın paylaşarak kullandığı bir alanda yiyeceklerin hazırlanıp, paket servis olarak tüketiciye ulaştırıldığı girişimleri tanımlıyor. Bir nevi restoranların paket servis şubesi de denilebilecek bulut mutfak, İngilizcede “dark kitchen” olarak anılıyor. Sanal, hayalet, karanlık mutfak olarak da tanımlanan model, gıda sektörü için adeta bir devrim niteliğinde görülüyor.

YATIRIMCILARA AVANTAJ SAĞLIYOR
Kendini sürekli güncelleyen ve dinamik bir yapıya sahip olan yiyecek-içecek sektörü, son yaşananlarla hem rekabet şartlarının ağırlaşması hem de tüketiciye ulaşma anlamın – da yeni yollara yönelirken ortaya çıkan söz konusu yeni nesil konsept, dünyada da oldukça yaygın durumda. Statista’nın 2021 verileri – ne göre; 2019’da 40 milyar doların üzerinde olan pazar büyüklüğünün, 2027’ye kadar 71,4 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Yurt dışında birçok bulut mutfak popüler platformları kullanarak (Yummy, FreshMenu, Zomato, Deliveroo vb.) tüketicilerine ulaşırken, ülkemizde de getiryemek, yemeksepeti, tıklagelsin gibi ünlü platformlar bu konuda öne çıkıyor. Birçok farklı işletmeye ortak bir alan sunduğu için kira masrafı gibi yüksek maliyetlerin düşmesine olanak tanıyan modelin yarattığı avantajlardan bazıları ise şu şekilde sıralanıyor:
• Yatırımcıyı; ekip, ekipman, dekorasyon, park alanı, çocuk oyun alanı, restoranlar için gereken altyapı gibi unsurların yarattığı maliyetlerden muaf tutması.
• Daha az giderle daha fazla üretimin mümkün olması.
• Gıda çeşitliliğinin artması ve bu sayede farklı ihtiyaçlara cevap vere – bilmek.
• Bu yöntemle ulaştıkları tüketici sayısını artırabilen restoranlar, hareket kabiliyeti anlamında önemli bir esneklik kazanmış oluyor.
• Özellikle küçük işletmeler, sektör – de kendilerine yer bulmak adına söz konusu modelden oldukça faydalanabiliyor.
• Şube açmaya ihtiyaç duymadan, farklı bölge ve lokasyonlara erişim olanağı sağlıyor.
• Kalite ve lezzet kontrolünün daha iyi yapılabilmesi mümkün oluyor.
• Düşük giderler sayesinde rekabetçi fiyatlandırmalar yapılabiliyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.