“Başarı Bir Varış Noktası Değil, Her Gün Yeniden İnşa Edilen Bir Yolculuk”
Türk mühendisleri tarafından kurulan çok yönlü fintek şirketi PayTR, başarılı yolculuğunun her aşamasını güven, eşitlik ve sürdürülebilirlik ekseninde yer alan değerler çerçevesinde ele alıyor ve sektöründe öncü hizmetlere imza atıyor. Çok kanallı ödeme deneyimini bir tercih değil, zorunluluk olarak gören şirket, işletmelerin müşteri sadakatini sağlamaları ve kullanıcılarına en iyi deneyimi sunmaları için ürünlerini günün koşullarına göre sürekli geliştiriyor. PayTR CEO’su Merve Tezel, günümüzde markaların yeni rekabet alanının müşterilerine nerede olursa olsun aynı hızda, aynı güvenle ödeme almalarını sağlamak olduğunu belirtiyor. Finansal teknoloji alanında kalıcı olmanın ancak güçlü bir teknolojik altyapı, uzman iş gücü ve regülasyonlara tam uyumla mümkün olduğunun altını çizen Tezel’e göre, güvenli bir dijital finansal ekosistem sadece kullanıcıyı değil sektörün tüm paydaşlarını koruyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan PayTR CEO’su Merve Tezel, ödeme teknolojileri alanındaki gelişmeleri, KOBİ’lere sundukları çözümleri, PayTR’ın büyüme ve inovasyon stratejilerini aktarıyor.
Ödeme teknolojileri sektörü küresel ölçekte büyüme gösterirken, pazar yapısı nasıl şekilleniyor? Son dönemde yeni nesil ödeme çözümlerine artan talebi nasıl değerlendiriyorsunuz?
2000’li yıllarda başlayan dijitalleşme süreci ve akıllı telefonların hayatımıza girmesi e-ticaretin hızla büyümesini sağladı. Bu özellikle KOBİ’ler için sanal POS gibi online ödeme çözümlerini zorunlu hale getirdi. Pandemi dönemi fintekler için kırılma noktası oldu. Bu dönemde e-ticaretin toplam işlemler içindeki payı hızla artarken bu durum kayıtlı ekonomiye geçişin de hızlanmasına yol açtı. Hayatımıza, QR, linkle ödeme, SoftPOS ve dijital cüzdanlar gibi yeni nesil çözümler girdi. Regülasyonlar güven ortamı sağlayarak finteklere daha fazla alan açtı. Bugün geldiğimiz noktada, tüketici alışkanlıklarının merkezinde hız, güvenlik ve çok kanallı deneyimler var. Ödeme teknolojileri sunan fintekler de iş modellerini bunun üzerine kurarak yeni nesil ödeme çözümleriyle KOBİ’lere maksimum güven, minimum efor sunuyor. PayTR olarak önceliğimiz, her ölçekteki işletmenin ödeme konusunda güvenle ilerleyebilmesini sağlamak. Bunu tek anlaşmayla, tek entegrasyonla, şubeye gitmeden tamamen online başvuru süreciyle gerçekleştiriyoruz. Kimlik doğrulamasını uzaktan yapıyoruz. Uzaktan kimlik doğrulamayı sektörde ilk gerçekleştiren finteklerden biriyiz. Bir işletme PayTR’a başvurduğunda uzaktan kimliğini doğrulatıp evraklarını ileterek, Sanal POS’unu yalnızca iki saat içinde kullanmaya başlıyor. Tüm kartlı işlemlerini tek panelden takip ediyor, farklı mutabakatlara ve operasyonlara harcayacağı zaman kaybı ortadan kalkıyor. Müşterileriyle kurduğu ticari ilişkiler korunuyor. Çoklu banka altyapısına yönlendirme yapabildiğimiz için kesintisiz hizmet tarafında KOBİ’lerin ekonomisine ciddi katkı sağlıyoruz. Özetle, tüketicinin beklentisi hız, kolaylık; işletmelerin önceliği ise güven ve verimlilik. Yeni nesil ödeme çözümlerine olan ilginin bu kadar artmasının nedeni, tam olarak bu kesişim noktasında her iki tarafın da hayatını kolaylaştıran bir dönüşüm yaşanması.
Ödeme alışkanlıkları değişen koşullar nedeniyle geleneksel yapısından sıyrılırken, süreç nereye evriliyor? Bu değişim işletmelere ne gibi katkılar sağlıyor?
Tüketicinin hayatında nakitin yeri her geçen gün daha da azalıyor. Bugün günlük alışverişlerimizde, marketten ulaşıma kadar her alanda temassız kartlarımızla ödeme yapabiliyoruz. Özellikle genç jenerasyonun yaşamında nakit neredeyse tamamen yerini dijital ödeme yöntemlerine bıraktı. Bununla birlikte, yüksek tutarlı işlemlerin kayıt altına alınması gerekliliği de nakitten elektronik kanallara geçişi hızlandırıyor. Veriler de bu dönüşümü açıkça ortaya koyuyor. TÜİK’e göre, 2020’de tüketim harcamaları içinde kartlı ödemenin payı yüzde 40 seviyesindeyken, 2024’te bu oran yüzde 63’e ulaştı. BKM verileri ise internetten yapılan kartlı alışverişlerin toplam kartlı işlemler içindeki oranının 2024 itibarıyla yüzde 28’e çıktığını gösteriyor. Yani artık hem tüketici hem de işletme tarafında dijital ödeme alışkanlıkları kalıcı hale geldi. KOBİ’ler açısından baktığımızda, dijitalleşme yolculuklarında en önemli motivasyon hız ve kolaylık arayışı. Finteklerin sunduğu çözümler bu anlamda önemli bir fark yaratıyor. Kolay entegrasyon, kanal bağımsız hizmet anlayışı ve esnek altyapılar sayesinde işletmeler ister online ister fiziksel mağazalarında, diledikleri an ve diledikleri yerden güvenli şekilde ödeme alabiliyor. Büyük perakende markalarına baktığımızda, çok kanallı (omni-channel) deneyim artık bir hijyen faktörü haline geldi. Son tüketici, fiziki mağazada yaşadığı deneyimi online’da da aynı hız ve güvenlikle yaşamak istiyor. Kimse kasada beklemek istemiyor. Alışverişin her aşamasında hız ve sorunsuzluk öncelikli hale geldi. Bugün artık akıllı mağazalar ve kasiyersiz ödeme sistemleri konuşuluyor. Ya da mobil satış yapan bir işletmeyi düşünelim. Örneğin, kapıda ödeme kabul eden bir işletmenin birden fazla POS cihazına yatırım yapmasına gerek kalmıyor. Çünkü artık SoftPOS çözümleri var. Yalnızca bir mobil uygulama indirerek cep telefonları üzerinden temassız ödeme almak mümkün. Biz bunu PayTR’da NeoPOS ve VUK 507 uyumlu NeoPOS+ ürünlerimizle gerçekleştiriyoruz.
170 bin kayıtlı üye iş yerinizle büyük bir KOBİ tabanına hizmet veriyorsunuz. KOBİ’lerle bu bağı nasıl koruyorsunuz?
PayTR olarak ilk günden beri vizyonumuz, e-ticareti her ölçekteki işletme için mümkün kılmak. Yenilikçi çözümler, güvenli altyapı ve müşteri odaklı yaklaşımımızla KOBİ’lerin dijital ekonomiye kolay, güvenli ve sürdürülebilir şekilde entegre olmalarını sağlıyoruz. İşletmelere büyük ya da küçük demeden eşit mesafede yaklaşıyoruz. Kurulduğumuz ilk günden bu yana vizyonumuz değişmedi: E-ticareti her işletme için erişilebilir hale getirmek. Dijitalleşmenin her adımında KOBİ’lere rehberlik ediyoruz. Bu doğrultuda, entegre edilmesi en kolay ve en çok açık kaynak altyapıyla uyumlu hizmetleri geliştirmeye büyük önem veriyoruz. Başta lokomotif ürünümüz olan PayTR Sanal POS olmak üzere, bu amaca hizmet edecek yeni nesil ürünler geliştiriyor ve müşteri deneyimine sürekli yatırım yapıyoruz. Bugün en büyük gücümüz, bu yolculukta bizimle birlikte büyüyen ve dönüşen üye iş yerlerimiz ve aldıkları hizmetten memnun olmaları. Son dönemde ödeme çözümlerimize eklediğimiz yeni nesil ürünler, KOBİ’lerin ihtiyaçlarına çok daha derinlemesine yanıt verebilmemizi sağladı. Bu ürünler sayesinde işletmelerin dijital dünyada rekabet gücü arttı, süreçleri sadeleşti ve müşteri deneyimi iyileşti. Altyapımıza yaptığımız yatırımlar da bu yaklaşımın bir parçası. Kesintisiz hizmet sunmak için veri merkezlerimizi ve kapasitemizi sürekli artırıyor, güçlü yedekleme sistemleriyle iş sürekliliğini garanti altına alıyoruz. Güvenlik, bizim için bir hijyen faktörü. Siber güvenlik altyapımızı güçlendiriyor, 7/24 izleme sistemleriyle koruma duvarlarımızı artırıyoruz. Yazılım tarafında ise amacımız, yapımızı daha esnek hale getirerek ürünlerimizi kullanıcıya ulaştırmak. Artık çok daha geniş bir ürün portföyüne sahibiz ve tüm çözümlerimizin birbirine entegre biçimde ve kesintisiz çalışmasını önemsiyoruz. Yapay zeka tarafında hem ürün hem operasyon bazında aktif çalışmalarımız var. Makine öğrenmesi temelli sistemlerle sahtecilik tespitinde proaktif davranabiliyor, riskleri gerçekleşmeden önce önleyebiliyoruz. Aynı zamanda çalışanlarımızın yapay zeka teknolojilerini daha etkin kullanabilmeleri için şirket içinde yeni kullanım senaryoları geliştiriyoruz. Ürün geliştirme tarafında her zaman müşterimizin gerçek ihtiyacına odaklanıyoruz. Veri ise artık işin en stratejik unsuru. İş yerlerimizin kendi müşterilerini daha iyi tanıyabilmeleri, veriyi anlamlı hale getirerek iş süreçlerini optimize etmeleri, fiyatlandırmanın ötesinde bir katma değer yaratıyor. Bu nedenle veri analitiği alanında uzman ekibimizle üye iş yerlerimiz için karar destek araçları ve içgörü odaklı çözümler geliştiriyoruz.
İnovatif ürün ve teknolojiler geliştiren yeni nesil ödeme deneyiminin öncüsü bir şirket olarak, ödeme teknolojileri alanındaki gelişmelerin müşteri deneyimine etkisi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Ödeme süreci, müşteri deneyiminin en kritik temas noktalarından biri. Alışverişin son aşamasında yaşanan herhangi bir aksaklık tüm satın alma sürecini olumsuz etkilerken, hızlı, güvenli ve kolay bir ödeme deneyimi müşteri memnuniyetini ve sadakatini doğrudan artırıyor. Aynı zamanda, ödeme çözümlerinin sunduğu çeşitlilik, işletmelerin işlemlerini hızlı şekilde yürütmelerine ve her yerde güvenle ödeme kabul etmelerine olanak tanıyor. KOBİ’ler fiziki ve online mağazaları dışında, SoftPOS’la sahada, kapıda ödeme alabiliyor. Son tüketicilere sunulan bu çok kanallı deneyim müşterilerin ödemelerini güvenli şekilde tamamlamalarını sağlıyor. Tekrarlı alışveriş oranı artıyor. Yaptığımız araştırmalarda müşterilerin ödeme çözümleri seçerken en büyük motivasyonunun güven olduğunu biliyoruz. PayTR olarak işletmelerin müşteri sadakatini sağlamaları ve kullanıcılarına en iyi deneyimi sunmaları için ürünlerimizi geliştiriyor ve onların ihtiyaçlarını değerlendirerek yeni ürün projelerimiz üzerinde çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Sektörün en köklü ödeme kuruluşlarından biri olarak, büyüme ivmesi hızla yükselen fintek sektöründe KOBİ’lere nasıl bir yaklaşım sergiliyorsunuz?
Bütün bu gelişimin ardında yatan teknoloji yatırımlarınızdan ve özellikle odaklandığınız yeni teknolojilerden bahseder misiniz? Tam 15 yıldır ödeme teknolojileri alanında KOBİ’lerin büyüme yolculuğuna eşlik ediyoruz. Dijitalleşmenin her adımında KOBİ’lere rehberlik ediyoruz. Bu vizyonla, entegre edilmesi kolay, açık kaynak altyapılarla uyumlu hizmetler geliştirmeye odaklandık. Lokomotif ürünümüz olan PayTR Sanal POS’tan başlayarak, KOBİ’lerin iş modellerine ve dijital dönüşüm hızlarına uygun yeni nesil çözümler üretiyoruz. Son dönemde geliştirdiğimiz ürünlerimizle işletmelerin dijital dünyada rekabet gücünü artırıyor ve onlara çok kanallı bir ödeme deneyimi sunuyoruz.
Altyapımıza yaptığımız yatırımlarla kesintisiz hizmet sağlamak en önemli önceliklerimizden biri. Veri merkezlerimizi ve kapasitemizi sürekli artırıyor, güvenlik altyapımızı güçlendiriyoruz. Özellikle siber güvenlik tarafında 7/24 izleme sistemleriyle duvarlarımızı sağlamlaştırıyor, riskleri gerçekleşmeden önlemeye odaklanıyoruz. Yapay zekayı hem sahtecilik önleme hem de müşteri deneyimi alanlarında aktif şekilde kullanıyoruz. Fraud tespitinde makine öğrenmesi tabanlı sistemlerle anlık analizler yapıyor, işlemleri durdurmadan riskleri minimize ediyoruz. Ayrıca çalışanlarımızın da yapay zeka teknolojilerini etkin ve verimli şekilde kullanabilmeleri için şirket içinde farklı kullanım senaryoları üzerinde çalışıyoruz. Ürün tarafında ise odak noktamız değişmedi: Her zaman müşterimizin gerçek ihtiyacına karşılık vermek. Özellikle işletmelerin omni-channel (çok kanallı) dönüşümlerinde yanlarında olacak, operasyonlarını sadeleştirecek çözümler geliştiriyoruz. Veri de bu süreçte en değerli alanlardan biri haline geldi. Bugün iş yerlerimizin kendi müşterilerini daha iyi tanımaları, veriyi anlamlandırarak iş süreçlerini optimize etmeleri, fiyatlandırmadan çok daha büyük bir katma değer yaratıyor.
Önümüzdeki 5 yıl içinde sektörde yaşanan gelişmeler neler olacak? Bu noktada PayTR’ın büyüme ve inovasyon stratejilerini anlatır mısınız?
Önümüzdeki beş yıl, ödeme teknolojilerinde yapay zeka, veri analitiği ve entegrasyonun belirleyici olacağı bir dönem olacak. Teknolojinin hızla gelişmesi ve dijitalleşmenin hayatın merkezine yerleşmesiyle birlikte ödeme çözümleri artık sadece işlem kolaylığı değil, hız, güvenlik, kişiselleştirme ve bütünleşik deneyim sunma kapasitesiyle fark yaratacak. Biz PayTR olarak bu dönüşümü yalnızca takip eden değil, yön veren bir fintek olma vizyonuyla ilerliyoruz. Önümüzdeki dönemde odak noktamız, akıllı ve entegre ödeme altyapıları kurarak işletmelerin müşterilerine her kanalda kesintisiz bir deneyim sunmasını sağlamak. “Akıllı” kısmı yapay zeka ve veri analitiğiyle güçleniyor, “entegre” kısmı ise hem işletmelerin ihtiyaçları hem de regülasyonların yönlendirmesiyle şekilleniyor
Yakın zamanda T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onayıyla Ar-Ge merkezi statüsü kazandık. İzmir’deki Ar-Ge merkezimizde, 50 kişilik uzman ekibimizle yapay zeka ve makine öğrenmesi odaklı projeler yürütüyoruz. Bu sayede müşteri operasyonlarını sadeleştirerek en iyi deneyimi sunmayı hedefliyoruz. Gelecek beş yılda hem ürün yelpazemizi genişletmeye hem de ödeme deneyimini sadeleştirmeye odaklanacağız.
KOBİ’lerin dijitalleşme hızını artıracak, veriyle desteklenen, güvenli ve kullanıcı dostu çözümler geliştirmeye devam edeceğiz. PayTR olarak, Türkiye’nin finansal teknoloji ekosisteminde yalnızca bir oyuncu değil, bu dönüşümün kalbinde yer alan, geleceğin ödeme deneyimini bugünden şekillendiren bir teknoloji şirketi olmayı sürdüreceğiz.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.




 
						
