“AKILLI HAYAT 2030 İLE GELECEĞİN İNŞASINA ÖNCÜLÜK EDİYORUZ”
Duygu BADEM UYLUKÇUOĞLU – Vestel Pazarlama Genel Müdürü
Dünya standartlarında üretim gücü ve üst düzey teknolojisiyle beklentilerin ötesine geçen Vestel, Türkiye ekonomisinin önemli markalarından biri. “Akıllı Hayat 2030” stratejisi ile geleceğe yön veren şirket, pazarlama stratejileri kapsamında tüketicileri de sürdürülebilirlik süreçlerine dahil ediyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Vestel Pazarlama Genel Müdürü Duygu Badem Uylukçuoğlu, “Akıllı Hayat 2030” vizyonlarının içeriğini ve hedeflerini bizlere aktarıyor.
► Vestel, “Akıllı Hayat 2030” stratejisi kapsamında somut adımlar atarak doğal ve sürdürülebilir bir gelecek için öncü konumunu sürdürüyor. Bu stratejinin oluşum aşamalarını ve vizyonunu sizden dinleyebilir miyiz?
İnsanlık tarihinin en hızlı ve köklü dönüşüm dönemlerinden birindeyiz. Vestel olarak bu değişime ayak uydurmakla kalmıyor, çözümün parçası olmayı hedefliyoruz. Zorlu Grubu’nun Akıllı Hayat 2030 vizyonundan hareketle, çevresel, sosyal ve yönetişim (ÇSY) alanlarında uzun vadeli değer yaratmayı önceliklendiriyor, teknolojiyi insan ve gezegen yararına dönüştürerek sürdürülebilir bir geleceğin inşasında öncülük ediyoruz.
► Yine “Akıllı Hayat 2030” stratejisi doğrultusunda yaptığınız çalışmaları anlatır mısınız?
Vestel olarak sürdürülebilirliği yalnızca bir hedef değil, şirketimizin kurum kültürü olarak görüyoruz. Akıllı Hayat 2030 kapsamında, sürdürülebilirlik stratejimizi ve tüm çalışmalarımızı şirketin geneline yaymak için 2021 yılında Sürdürülebilirlik Komitesi’ni kurduk. Şu anda çalışmalarına aralıksız devam eden komitenin kararları, yönetim kurulu seviyesinde raporlanıyor ve üst düzey yönetimin oluşturduğu komitelere de katkı sağlıyor.
Bugün Vestel’de geri dönüştürülmüş ve geri dönüştürülebilir malzemeler kullanarak, tehlikeli kimyasallardan arındırılmış, dayanıklı, onarımı kolay, enerji ve su tasarruflu ürünler geliştiriyoruz. Bu sayede bireylerin daha sürdürülebilir bir yaşama geçişini kolaylaştırıyoruz. Vestel, BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin imzacıları arasında yer alan bir marka. Bunun yanı sıra her geçen gün sürdürülebilirlik konusunda uluslararası değerlendirme kurumlarının ÇSY skorlarında da önemli gelişmelere imza atıyoruz.
2030 yılına kadar taahhüt ettiğimiz karbon emisyonları azaltım hedeflerimiz Bilime Dayalı Hedefler Girişimi (SBTi) tarafından onaylandı. Bu doğrultuda 2030 yılına kadar kapsam 1 ve 2 sera gazı emisyonlarını 2021 yılına kıyasla yüzde 42 oranında azaltmayı, kapsam 3’te ise satılan ürünlerin kullanımından kaynaklanan emisyonları aynı dönemde yüzde 25 azaltmayı taahhüt ediyoruz. Beyaz eşya ve elektronik şirketlerimizde ÇSY skorlarımızı da yükselttik. Uluslararası sürdürülebilirlik değerlendirmeleri kapsamında S&P Global’ın 2024 yılı listesinde Vestel Elektronik puanını artırarak 69 puana, Vestel Beyaz Eşya ise 68 puana yükseltti. Değerlendirme sonucunda Vestel Beyaz Eşya sektöründe en yüksek puan alan ikinci şirket olurken, Vestel Elektronik ise sektöründe üçüncülüğü elde etti.
Ayrıca, Vestel Elektronik ve Vestel Beyaz Eşya şirketlerimizle, küresel endeks ve veri sağlayıcısı FTSE Russell tarafından güçlü çevresel, sosyal ve kurumsal yönetim performansı gösteren şirketlerin ölçümlendiği FTSE4Good Gelişmekte Olan Piyasalar Endeksi’ne de girmeye hak kazandık. Şirketlerin sera gazı emisyonlarını ve iklim değişikliği risklerini ölçerek raporlamalarını sağlayan uluslararası CDP platformunda da skorlarımızı yükselttik. 2024 yılı değerlendirmesinde, Vestel Elektronik ve Vestel Beyaz Eşya şirketlerimizde İklim Değişikliği puanını A- seviyesine, ‘Su Güvenliği’ puanını ise B’ye çıkardık. Vestel Ventures aracılığıyla yatırım yaptığımız Biolive şirketi, zeytin atıklarından tamamen doğal biyoplastik granüller üretiyor. Biz de beyaz eşya üretimimizdeki bazı parçalarda bu hammaddeyi kullanıyoruz. Bu sayede Biolive katkılı parçaların karbon emisyonu yüzde 20’ye kadar azaltılabiliyor.
► Sadece operasyonlarınızda değil, tedarik zincirlerinin genelinde de sürdürülebilirliği önceliklendiren bir şirket olarak bu anlamda geliştirdiğiniz uygulamaları anlatır mısınız? İş süreçlerinizin genelinde akış nasıl ilerliyor?
Çalıştığımız kurum ve kuruluşların enerji verimliliğini artırmalarına yönelik hem tedarik zinciri yönetiminde hem de sunduğumuz çözümlerde sürdürülebilir yaklaşımlar benimsiyoruz. Yurt içindeki ürünlerimizin tamamında FSC (Forest Stewardship Council) sertifikalı kutular kullanarak ormanların sürdürülebilir yönetimine katkıda bulunuyoruz. Diğer yandan 2023’te sürdürülebilirlik yolculuğumuza tedarikçi ekosistemimizi dahil etmek ve sürdürülebilir üretimi teşvik etmek amacıyla başlattığımız ‘Vestel Tedarikçi İzleme ve Geliştirme Programı’ ile etki alanımızı genişlettik. Program kapsamında bugüne kadar 159 Vestel tedarikçisinin sürdürülebilirlik denetimini tamamladık. Gelecekte de tüm tedarikçilerimiz sürdürülebilir geleceğe katkı sunarak paydaşımız olmaya devam edecek.
► Yapay zeka gibi yeni teknolojilerin faaliyetlerinize entegrasyonu hakkında bilgi alabilir miyiz? Teknoloji özellikle hangi detaylarda farkını ortaya koyuyor?
Vestel olarak, tüketicilerin talep ve ihtiyaçlarına en uygun çözümleri sunabilmek için yapay zeka, nesnelerin interneti (IoT) ve robotik üretim gibi ileri teknolojilere aralıksız yatırım yapıyoruz. Bu teknolojilerle donatılmış akıllı ürünler, Vestel ürünlerini sadece daha akıllı hale getirmekle kalmıyor, aynı zamanda her kullanıcıya özel, kişiselleştirilmiş deneyimler sunuyor. Bu yaklaşım, kullanıcıların hayatlarını kolaylaştırmayı ve sürdürülebilir yaşam alışkanlıkları kazandırma hedefimizin bir parçası. ‘Vestel Akıllı Yaşam’ uygulamamız sayesinde kullanıcılar, Vestel ürünlerini kolayca yönetebiliyor. Vşef, kullanıcı tercihleri ve eldeki malzemelere göre tarif önerileri sunarken, Vestel Asistan ise satış öncesi ve sonrası süreçlerde anlık çözümler sunan dijital bir destek kanalı olarak hizmet veriyor.
IoT altyapımız, ürün grupları ve sektörler arası iletişimi kolaylaştırırken, sürdürülebilirlik projelerimizde de aktif rol oynuyor. Uygulamamız, enerji tüketimini kWh ve TL, su tüketimini ise metreküp ve TL bazında göstererek tasarrufu teşvik ediyor, kullanıcıların tüketim alışkanlıklarını analiz edebilmesini sağlıyor. Enerji yönetimi özelliğine sahip ürünlerimiz, belirlenen limitlere göre yüzde 25’e varan tasarruf sağlıyor. Yurt içinde ‘Vestel Akıllı Yaşam’, yurt dışında “VeeZy” uygulamaları ile müşterilerimizle sürekli etkileşimde kalıyor, dijital hizmetlerimizle hayatlarına değer katıyoruz. Ayrıca, web sitemizdeki erişilebilirlik eklentisi ve yine imece mezunlarından BlindLook ile hayata geçirdiğimiz iş birliğimizle, görme ve bilişsel engelli bireyler için kapsayıcı çözümler sunuyoruz.
► Farklı coğrafyalara ihracat yapan bir şirket olarak kültürel farklılıklar operasyonlarınıza nasıl yansıyor? Yurt dışı açılımlarda pazarlama faaliyetlerinizde nasıl bir rota oluşturuyorsunuz?
Vestel olarak, teknoloji-tasarım geliştirme ve ürün kişiselleştirme alanlarındaki yetkinliklerine dayalı geniş ürün gamını 160’tan fazla ülkede tüketicilerle buluşturuyoruz. Vestel’in yurt dışı pazarlama-satış yapılanması, toplam 12 ülkede faaliyet gösteren dış ticaret ofislerinin yerel organizasyonları, yakın coğrafyalarda ise doğrudan satış noktalarından oluşuyor. Globalde satış ve pazarlama stratejisi oluştururken, her ülkenin tüketici alışkanlık ve beklentileri doğrultusunda, ülke ve bölge bazlı marka açılım stratejileri geliştiriyoruz.
Geçtiğimiz yıl Avrupa’daki ilk fiziksel mağazamızı Almanya’nın başkenti Berlin’de açtık. Fiziksel mağazamızla Alman kullanıcılarımıza pürüzsüz bir alışveriş deneyimi sunarken, Avrupa’daki ilk online mağazamızı da (www.vestel.com/de) Eylül ayında faaliyete geçirdik. Tüketiciler bu sayede Vestel’in ileri teknoloji ürünlerine kolaylıkla erişebilme imkanına sahip oldu. Bu süreç, Vestel’e dijital platformların ve çoklu kanal pazarlama stratejilerinin uluslararası genişlemesinde kritik bir nokta. Almanya’daki tüketicilere sunulan ücretsiz nakliye ve montaj, ek garanti ve 90 gün iade gibi satış sonrası hizmetler, Türkiye’deki başarıyı Avrupa’ya taşıyan bir model olarak, müşteri memnuniyetini artırma noktasında önemli rol oynuyor.
► Global markalarla aynı kulvarda yer alırken “yerli marka” kimliği pazarlama stratejinizde nasıl bir rol oynuyor? Size hangi esneklikleri sağlıyor?
Bugün hem yerel hem de global pazarlarda faaliyet gösteren çok sayıda markaya sahibiz. Bu durum bize, farklı segmentlere ve müşteri kitlelerine hitap etme avantajı sağlıyor. Amerika’dan Uzakdoğu’ya uzanan geniş bir yelpazede farklı kültürlere ve tüketici alışkanlıklarına göre özelleştirilmiş beyaz eşya ürünleri sunabiliyoruz. Bu da global pazardaki rekabet gücümüzü arttırıyor. Tüketici alışkanlıklarına göre özelleştirilmiş ürünler sunabilme yeteneğimiz sayesinde, Avrupa pazarında güçlü bir konum elde ettik.
Geçtiğimiz yıl hayata geçirdiğimiz önemli projelerimizden Aslı Filinta X Vestel Retro iş birliği ile Vestel’in tasarım ve teknoloji alanındaki yenilikçi vizyonunu, Anadolu’nun kültürel mirasını geleceğe taşıyan Retro Serisi ile bir kez daha vurguladık. Kültürel miraslarımızdan Türk çini, minyatür ve hat sanatları modern yorumla beyaz eşya ve küçük ev aletlerine uyarladık. Global markalı büyüme stratejimiz doğrultusunda açtığımız Berlin mağazamızda da bu ürünleri sergileyerek kültürel sanatımızın tanıtımına katkı sağladık.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.