“DİJİTALLEŞMEDE LİDERLİĞİMİZİ SÜRDÜRÜYOR, GELECEĞİ İNŞA EDİYORUZ”
Meltem BAKİLER ŞAHİN – Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı
Ülkemizin lider telekomünikasyon şirketi Vodafone Türkiye, gerçekleştirdiği hamlelerle güçlü şekilde büyüyor. Yandex iş birliğiyle yapay zeka destekli yeni nesil arama motoru Yazeka’nın özelliklerini kusursuz müşteri deneyimi yaratmak adına kullanan Vodafone, kullanıcıların yapay zekayla tanışmasını kolaylaştıran bir yolculuk yaratıyor. Kendisini müşteri memnuniyetini odağına alan ve bunun için çalışan bir operatör olarak konumlandıran şirket, dijital deneyim kanalları Vodafone Yanımda ve TOBi kişisel dijital asistanı sayesinde kişiye özel tasarım ve deneyimler sunuyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlarken sürdürülebilir inovasyon yaklaşımlarını da aktaran Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Meltem Bakiler Şahin, voleybol sponsorlukları hakkındaki bilgileri paylaşıyor.
► Ülkemizin en büyük telekomünikasyon şirketlerinden biri olan Vodafone Türkiye olarak Yandex Türkiye ile birlikte kullanıcıların dijital deneyimlerini geliştirmek amacıyla stratejik bir iş birliğine imza attınız. Öncelikle bu iş birliğinin detaylarını ve içeriğini sizden dinleyebilir miyiz?
Yandex iş birliğimizle Türkiye’nin ihtiyaçlarına özel olarak tasarlanan hiper yerelleştirilmiş çözümlerle kullanıcı deneyiminin daha da ileri taşınmasını hedefliyoruz. Ülkemizin dijital pazarına yönelik yatırımlarımızı artırarak yeni nesil dijital ürün ve hizmetlerin geliştirilmesine odaklanıyoruz. İş birliğimizin ilk adımı olarak, müşterilerin dijital erişimini kolaylaştıracak bir proje hayata geçirdik. Proje kapsamında, Yandex’in yapay zeka destekli yeni nesil arama motoru Yazeka aracılığıyla bilgiye daha hızlı ve kolay erişim imkanı sunuyoruz. Ayrıca, müşterilere ücretsiz data paketleri ve çeşitli ödüller de sağlıyoruz. Bu girişimle, dijitalleşme sürecinde müşteri deneyiminin hem içerik hem de erişim kolaylığı açısından güçlendirilmesini amaçlıyoruz.
► Spora uzun yıllardır yatırım yapan ve toplumu sporla kucaklayan bir marka olarak voleybol sponsorluğunuz ile ilgili bilgileri alabilir miyiz? Teknoloji ile voleybolun gelişimine yaptığınız katkılardan bahseder misiniz?
2023’te Türkiye Voleybol Federasyonu’na bağlı en üst klasman kadınlar ligi olan Sultanlar Ligi’nin İsim Sponsoru ve Türkiye Kadın Voleybol Milli Takımlar Ana Sponsoru olduk. TVF ile imzaladığımız anlaşmayla dünyada kadın voleyboluna yapılan en büyük desteği sağladık. Bu anlaşma, aynı zamanda Türkiye’de kadın sporuna sağlanan en yüksek ve kapsamlı sponsorluk anlaşması oldu. Bu sponsorlukla, voleybola sürekli destek veren markalardan biri olmak, sporseverlerin yakından takip ettiği kadın voleybolunu çok daha geniş kitleler tarafından bilinir kılmak istiyoruz. Temel hedefimiz, Kadın Voleybol Milli Takımlarımıza ve Vodafone Sultanlar Ligi’ne marka ve iletişim gücümüz, teknolojik yetkinliklerimizle en iyi ve en katma değerli desteği sağlamak.
Kadınlar Voleybol Milletler Ligi 2024 ve Vodafone Sultanlar Ligi 2024-25 sezonu boyunca teknolojiyle yeni bir dönem başlattık. Geçtiğimiz yıllarda Vodafone Sultanlar Ligi’nde teknolojik atılımlarla seyir keyfini artırmak üzere önemli adımlar attık. Bu yıl federasyon ile birlikte play-off maçlarında bu vizyonu genişleterek sürdürdük. Milletler Ligi, CEV Şampiyonlar Ligi ve Avrupa Şampiyonası gibi organizasyonlarda da kullanılan ve beğeni toplayan Şahin Gözü teknolojisini Vodafone farkıyla Sultanlar Ligi’ne entegre ettik. İstanbul’da Burhan Felek Vestel Voleybol Salonu ve Vakıfbank Spor Sarayı gibi önemli salonlarda uygulanmaya başlanan bu teknolojiyi, geçen yıl Milletler Ligi maçlarının gerçekleştiği Antalya Spor Salonu’nda da Vodafone Türkiye olarak sahiplendik. Vodafone Sultanlar Ligi 2024-25 sezonunda 5G destekli Şahin Gözü sistemini Burhan Felek Vestel Voleybol Salonu’nda oynanan normal sezon maçlarında ve Play-Off 1-4 Etabı maçlarında kullandık.
Voleybolseverler, bu sistemle hem maç esnasında sahadaki ekranlardan hem de TV ve dijital maç yayınlarından servis hızı, smaç hızı, smaç yüksekliği ve ralli süresi gibi verileri anlık olarak takip etti. Böylece, bu istatistikleri sadece play-off maçlarında değil, tüm lig sezonu boyunca Burhan Felek Vestel Voleybol Salonu’nda oynanan maçlarda da kullandık. Play-off’ları da dahil ettiğimizde 50’ye yakın maçta bu verilerden yararlandık. Şahin Gözü, bu uzunlukta bir sezona sahip olan ulusal bir ligde sezonun tamamında ilk defa kullanıldı. Vodafone Sultanlar Ligi de böyle bir uygulamaya ev sahipliği yapan Avrupa’daki ilk lig oldu. Bu yıl ayrıca, Voleybol Milletler Ligi kapsamında Sinan Erdem Spor Salonu’na 5G’yi kurduk. 5G destekli Şahin Gözü sistemiyle salondaki ve ekran başındaki voleybol seyircilerinin seyir zevkini artırdık. Anlık olarak oluşturulan bu istatistik ve ölçümler, 5G desteği sayesinde eş zamanlı olarak dünya genelindeki yayıncılara ulaştırıldı.
► Yapay zeka tabanlı sistemlerin yaygınlaştığı günümüzde Vodafone olarak insan merkezli tasarımı nasıl koruyorsunuz? Teknoloji-insan dengesi açısından yaklaşımınız neler içeriyor?
Yapay zeka uzun yıllardır müşterilerimize kullanım davranışlarına uygun ve kişiselleştirilmiş bir hizmet sunabilmek için gündemimizde. Müşterilerimize sağladığımız hizmet kalitesini artırmak ve müşterilerimizin ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetleri geliştirmek, bireysel müşterilerimize yönelik tarife tekliflerini kişiselleştirmek ve müşterilerimize ihtiyaç duyduğu tarifeyi ihtiyaç duyduğu anda sunmak için yapay zeka yöntemlerini kullanıyoruz. Türkiye’nin dört bir yanında bulunan mağazalarımızdan ve Yanımda uygulamamızdan cep telefonu ve akıllı aksesuar almak isteyen müşterilerimiz için bu konulara özel geliştirdiğimiz modeller sayesinde müşterimizin ihtiyacına yönelik doğru teklifler yapıyoruz. Müşterilerimizin risklerini de yine yapay zeka modelleriyle belirliyoruz ve risk döngüsünün her adımında yapay zeka yöntemlerinden faydalanıyoruz. Yapay zeka tabanlı sanal asistanımız TOBi ile müşterilerimizin sorunlarını onları bekletmeden çözüyoruz. Baz istasyonlarımızın enerji tüketimini optimize etmekten tutun, insan kaynakları yönetimine kadar daha birçok alanda yapay zekayı kullanıyoruz.
Yapay zekanın yeni dönemdeki gelişmelerle yaratıcı becerileri geliştirmedeki potansiyeli özellikle inovasyon odaklı sektörlerde oyun değiştirici etki yaratıyor. Bu, rutin işlerin yapay zekaya devredilmesiyle insanların daha derin ve stratejik alanlarda yaratıcı fikirler geliştirmesi anlamına geliyor. Biz, üretken yapay zeka projelerimizde, yapay zekayı yalnızca bir üretim aracı olarak değil, aynı zamanda “sorumlu yapay zeka” prensiplerine uygun bir yaklaşımla kullanıyoruz. Yaratıcı içeriklerimizi oluştururken, çalışma arkadaşlarımız yapay zekayı bir asistan gibi kullanıyor ve etik kurallara, güvenlik standartlarına bağlı kalarak yapay zekanın yaratıcılık sürecine dahil olmasını sağlıyoruz. Böylece, insan zekası ile yapay zeka birleştiğinde yaratıcılığın sınırları genişlerken, güvenilir ve sorumlu bir inovasyon kültürü inşa etmek mümkün oluyor. Bu yaklaşım, endüstrilerde inovasyon sürecini hızlandırarak ürün geliştirme ve müşteri etkileşimlerinde fark yaratan, ilham verici sonuçlar doğuruyor.
► Vodafone olarak bireysel müşteriler için ne gibi yenilikler geliştiriyorsunuz? Kullanıcı deneyimi adına nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Vodafone Türkiye olarak kendimizi sadece bir teknoloji şirketi olarak değil, aynı zamanda müşteri memnuniyetini odağına alan ve bunun için çalışan bir operatör olarak konumlandırıyoruz. Müşterilerimize her zaman iyi bir deneyim yaşatacağımızın ve bunu başaramadığımız her senaryoda telafi edeceğimizin sözünü verdiğimiz müşteri odaklı yeni bir dönem başlattık. Bu yeni dönemde müşterilerimizin değişen beklentilerini öngörerek onlara sade, akıllı ve güvenilir bir deneyim sunma hedefiyle hareket ediyor, teknolojiyi, tasarımı ve içgörüyü bir araya getiren projeler hayata geçiriyoruz. Bu anlayışla müşterilerimize “kişiselleştirilmiş” ve her bir temas noktasında üzerine düşünülmüş ve hatırlanan deneyimler sunmak önceliğimiz.
Müşterilerimizin ihtiyaçları doğrultusunda ihtiyacı olan ürünü ona uygun iletişim kanalları ve yöntemleriyle sunuyoruz. Bu noktada yeni nesil teknoloji kullanımı kritik rol oynuyor. Özellikle dijital deneyim kanallarımız Vodafone Yanımda ve TOBi kişisel dijital asistanımız sayesinde pek çok içgörü ediniyor, kişiye özel tasarım ve deneyimler sunabiliyoruz. Dijitalleşmeyle birlikte müşterilerimiz hangi kanallarda nasıl davranışlar sergilemiş, TOBi üzerinden bize ne gibi isteklerini iletmiş, kullanım alışkanlıkları nasılmış, gelişen cihaz teknolojilerine ne kadar ilgi göstermiş, fiyat konusunda ne kadar duyarlıymış gibi bilgileri takip etmek günlük rutinimizin bir parçası oldu. Tüm bu verileri anlamlı bir girdiye çevirebilmek için veri ve analitik, büyük veri, dijital analitik, müşteri analitiği teknolojilerini kullanarak ve kestirimci yöntemlerden yararlanarak müşteri yolculuğu analizleri, sepet analizleri, mikro segment analizleri ve duygu analizleri yapıyoruz. Bu sayede müşterilerimize, şebeke deneyiminden yurt dışı kullanım önerilerine, aşım uyarılarından fatura hatırlatmalarına kadar ihtiyaç duyabilecekleri her konuda destek oluyoruz.
► Sürdürülebilir inovasyona önem veren bir şirket olarak, bu çerçevede çevresel etki, enerji gibi alanlarda nasıl bir yol izliyor ve ne gibi projeler üretiyorsunuz?
Her şirket aslında birer kurumsal vatandaş, etrafındaki ekosistemin ve toplumun bir parçası. Bugün bir şirket, müşterisi olsun olmasın, toplumun ihtiyaçlarına duyarlı olmalı ve bu ihtiyaçları karşılayacak çözümler geliştirebilmeli. Tüketiciyle kurulan duygusal bağın her daim değerli olduğuna gönülden inanıyoruz. Bireyler ve kurumlar yaptığı iş fark etmeksizin “doğa” ve “toplum” için değer yaratmayı amaç edinmeli. Gezegenimiz ve yaşam için ileri derecede teknoloji ve insan kabiliyetlerini kullanarak daha doğa dostu yaşam alışkanlıklarını teşvik ederek daha iyi bir yaşam inşa etmeye çalışmamız lazım. Şirket olarak, içinde bulunduğumuz ekosisteme karşı taşıdığımız sorumluluğun farkındayız. Sürdürülebilirlik konusunun gezegenimiz ve insanlığın geleceği için öneminin farkındayız. Bu sorumluluk doğrultusunda sürdürülebilirliği iş stratejimizin ayrılmaz bir parçası haline getirdik. Toplum ve çevre üzerinde bıraktığımız etkiyi son derece önemsiyoruz. Faaliyetlerimizin çevresel, sosyal ve yönetişim (ÇSY) boyutlarını değerlendiriyor ve raporluyoruz. Bu alanda çalışmak ve sorumlu bir kurum olmak gerek işveren markamız gerekse tüketiciler nezdindeki algımız için son derece önemli.
Çevresel etkimizi azaltmak ve enerji verimliliğimizi artırmak amacıyla uzun yıllardır yenilenebilir enerji projelerine yatırım yapıyoruz. YEO Teknoloji ile güneş enerjisi alanında bir iş birliğimiz oldu. Yap-İşlet-Devret modeli üzerine kurulu bu sözleşme kapsamında, YEO Teknoloji mevcut yıllık enerji ihtiyacımızın yüzde 35’ini karşılayacak güneş enerjisi tesisleri kuracak. Kendi operasyon bölgelerimizde kendi yenilenebilir enerjimizi üretmeye öncelik veriyoruz. 2019’da Adana’da, 2020 sonunda da İstanbul Esenyurt’taki teknoloji merkezlerimizde çatı tipi güneş enerjisi sistemleri kurduk. Türkiye genelinde tüm şebeke ve ofislerimizde tükettiğimiz elektriğin yüzde 100’ünü yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlıyoruz. Toplam enerji tüketimimizin yüzde 99’unu oluşturan baz istasyonları ve teknoloji merkezlerimizin enerji verimliliğini iyileştirmeye devam ediyoruz. Ana teknoloji merkezlerimiz ve baz istasyonlarımızda enerji yönetimini ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi doğrultusunda gerçekleştiriyoruz. 2028’e kadar kendi operasyonlarımızda, 2040’a kadar değer zincirimizde net sıfır emisyon hedefine ulaşmayı taahhüt ettik.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.