“İLHAM VEREN AMAÇ”

Bugün pek çok kurumun özel olarak odaklandıkları bir alan var: Purpose, yani “ilham veren amaç.” Birçok farklı tanım getirilebilecek bu kavram, en özet haliyle, kurumun kâr maksimizasyonunun ötesinde neden var olduğu şeklinde açıklanabilir. Kurumlar sürdürülebilirliklerini sağlamak ve geleceklerini teminat altına almak için yatırımlar yaparken öncesinde eğilmeleri gereken temel unsurun bu soyut, nihai ve kapsayıcı hedef olduğunu henüz kavrıyor. Bu gerçekliğin çeşitli sebepleri var. Birincisi, bugün tüketiciler kadar çalışanlar da kendi değerleri ile örtüşen kurumlara önem atfediyor. İkincisi, ilham veren amaç, sadece yapılan işin kâr maksimizasyonunun ötesinde bir anlamı olduğunu ortaya koymakla kalmıyor; bir organizasyonel gurur kaynağı olarak da çalışanın günlük yaşamında kendisine yer buluyor. Öte yandan, sosyal ve çevresel meydan okuyuşlarla yüzleştiğimiz bugünlerde, inovasyonun da, kârlılıktan öte bir amaca hizmet eden ve ilham veren amaca sahip kurumlarda çok daha hızlı bir ivme ile gerçekleştiğine şahit oluyoruz. Dolayısıyla, sürdürülebilir bir kurum olabilmek, bugünün ve geleceğin ihtiyaçlarını doğru kavrayacak ve bu ihtiyaçlara cevap verecek bir amaca hizmet etmekten geçiyor. Türkiye lideri olduğum Universum ile birlikte dünya genelinde insan kaynakları profesyonelleri ile gerçekleştirdiğimiz Employer Branding Now (Şimdi İşveren Markası) araştırmamızın 2023 sonuçlarını geçtiğimiz günlerde yayınladık. 15 Şubat–31 Mart 2023 tarihleri arasında gerçekleştirdiğimiz araştırmamıza 35 ülkede, 75 farklı sektörden bin 718 profesyonel katıldı. Sonuçları diğer şirketlerle birlikte Dünyanın En Çekici İşverenleri olarak listelediğimiz şirketleri ele alarak incelediğimizde, Dün yanın En Çekici İşverenleri’nin yüzde 78’ine göre işveren markaları, kurumlarının en önemli gündem maddelerinden biri. Araştırmaya katılan profesyonellerin yüzde 60’ı, işveren markalarının ve dolayısıyla çalışan değer önermelerinin rakiplerinden ayrışmasının 2023 için en önemli hedefleri arasında olduğunu belirtiyor. Ancak, nasıl ayrışacaklar? Katılımcıların yanıtlarını incelediğimizde ilk sıradaki bulgu beni şaşırtmadı: “Inspiring Purpose” İlham veren amaç. Çalışan değer önermelerindeki en kritik unsurlar sorulduğunda katılımcıların yüzde 55’i “İlham veren amaç”, yüzde 38’i “Çeşitlilik, hakkaniyet ve kapsayıcılık” ve yüzde 31’i “Yenilikçilik” yanıtını paylaştı. İlham veren amacın, konu yetenek pazarında ayrışmak olduğunda pek çok şirketin odaklandığı bir başlık olmasının zorlayıcı bir yanı olduğunu kabul etmek gerekiyor. Kurumların onları rakiplerinden ayrıştıracak ilham veren amaç tasarımında ve en nihayetinde iletişiminde dikkat etmeleri gereken en önemli kriterlerden biri bu amacın sahici ve özgün olabilmesi. Kurumlar purposewashing amaç aklama tehlikesinden uzak durmalı. Örneğin her fırsatta amaç odaklı olduğunu vurgulayan bir şirketin, bu dönemde çalışanlarının esenliğine kayıtsız kalması, amacıyla çelişecek eylemlerde bulunması ile yetenek pazarında ciddi bir güven kaybı oluşturacağı kesin. Öte yandan, ilham veren amacın kurumun ayrıştırıcı bir kimlik öğesi olabilmesi ve yetenek pazarında karşılığını bulabilmesi için yalın, herkes tarafından kavranabilir bir şekilde ifade edilebilmesi kritik.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.