“MODADA SÜRDÜRÜLEBİLİR DÖNÜŞÜME ÖNCÜLÜK EDİYORUZ”
Modayı bir yaşam biçimine dönüştürerek erkek modasını yönlendiren Orka Holding odağına aldığı sürdürülebilirlik ve döngüsel moda ekseninde başarılarına yenilerini ekliyor. Moda yolculuğunda daha sorumlu ve şeffaf bir marka olma taahhüdüyle hareket eden şirket, üretimden mağazacılığa kadar her alanda yüksek teknoloji ve yapay zekayı kullanarak verimliliği arttırıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, etik üretim konusundaki atılan adımları ve yol haritasında yer alan öncelikli hedeflerini bizlere aktarıyor.
Ülkemizi uluslararası arenada başarıyla temsil eden Orka Holding sürdürülebilirlik adına attığı adımlarla öncülüğünü sürdürüyor. Döngüsel moda kavramının sektörde öne çıkmasını sağlayan şirket olarak, konuya dair yaklaşımlarınızı ve değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?
Orka Holding olarak her fırsatta dile getirmeye çalışıyoruz: “Moda bizim için şık ve estetik giyinmekten çok daha fazlası.” Pek çok alanda bireylerin ve toplumların gelişimine, refahına katkı sunmaya büyük önem veriyoruz. Sürdürülebilirlik ve döngüsel moda, bu açıdan büyük önem verdiğimiz ve öncüsü olduğumuz odak noktalarımız arasında yer alıyor. Damat Tween ve D’S damat markalarımızla uzun yıllardır sürdürülebilirlik felsefesini tüm iş süreçlerine uygulayan global bir kuruluşuz. Sürdürülebilirlik alanında döngüsel ekonomi modelini benimsiyoruz. Her fırsatta “Hep birlikte daha sürdürülebilir bir dünya inşa etmemiz mümkün. Her alanda sürdürülebilir seçimler yaparak adil çalışma koşulları ve etik üretim yoluyla insana ve gezegenimize sahip çıkabiliriz” diyoruz. Sürdürülebilir moda yolculuğumuzda daha sorumlu ve şeffaf bir marka olma taahhüdümüzü de her fırsatta yineliyoruz. Bu bakış açısıyla grubumuzda uygulamaya aldığımız geri dönüşümlü malzeme kullanımından yıllar boyunca giyebileceğiniz uzun ömürlü ürünlere, kiralama/2.el platformlarla iş birliklerinden atık yönetimine kadar sürdürülebilirlik konusunda verimliliği artırdığımız çok sayıda adım var. “Kaynakların Verimli Kullanımı, Döngüsel Tasarım İlkeleri ve Etik Üretim” stratejileriyle modada sürdürülebilir dönüşüme öncülük ediyoruz. Hedefimiz, gelecek yıldan itibaren koleksiyonların yüzde 90’ını geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmek. Bu amaçla, kaynakların verimli kullanımı konusunda çok sayıda uygulamayı hayata geçirdik. Tüm faaliyet alanlarımızda sürdürülebilir kalkınma ilkelerini benimseyen Giresun’daki Giteks ve Giysun üretim tesislerimizde, iş süreçlerimizde insana, topluma ve çevreye karşı sorumluluğumuzu yerine getiriyor, doğal kaynakları verimli kullanma prensibiyle tamamen yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanıyoruz. Moda endüstrisinde sürdürülebilirlik ve etik uygulamaları teşvik eden AMFORI BSCH, GOTS, OEKO-TEX, OCS, RWS, RCS, GRS, SEDEX SMETA, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 10002, ”MODADA SÜRDÜRÜLEBILIR DÖNÜŞÜME ÖNCÜLÜK EDIYORUZ” Modayı bir yaşam biçimine dönüştürerek erkek modasını yönlendiren Orka Holding odağına aldığı sürdürülebilirlik ve döngüsel moda ekseninde başarılarına yenilerini ekliyor. Moda yolculuğunda daha sorumlu ve şeffaf bir marka olma taahhüdüyle hareket eden şirket, üretimden mağazacılığa kadar her alanda yüksek teknoloji ve yapay zekayı kullanarak verimliliği arttırıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, etik üretim konusundaki atılan adımları ve yol haritasında yer alan öncelikli hedeflerini bizlere aktarıyor. ISO 26000, ISO IEC 270001 ve HIGG FEM / FSLM uluslararası sertifikalara sahip olan, yüksek teknolojiye dayalı üretimiyle erkek modasında şüphesiz dünyanın en iyilerinden biri olan Giteks ve Giysun’da, enerji tasarrufu, su yönetimi ve karbon salınımını azaltmaya yönelik uygulamalar gerçekleştiriyoruz. Kirliliği kaynağında azaltmayı ilke edinen tesislerimizde, düzenli olarak hazırladığımız “Çevre Risk Analizi Değerlendirme Raporu” ile tehlikeli atık meydana gelme olasılığını ortadan kaldırmayı hedefliyoruz. Atıkların geri dönüşüm prosesiyle çevreye zararı minimize eden üretim tesislerimizde, sivil toplum örgütlerinin çevreyle ilgili çalışmalarına katkıda bulunmaya ve tedarikçileriyle kalite, çevre duyarlılığı ve iş güvenliğini sağlayan iş birlikleri geliştirmeye öncelik veriyoruz. Sürdürülebilir bir çevre için elektriğimizi Güneş Enerji Santrali’nden (GES) üretiyor, yakıt olarak ham maddesi zeytin çekirdeği olan bioenerji kaynağı pellet kullanıyoruz. Çatıda biriken yağmur sularını sifonik sistemle depolayarak bahçe sulamada kullanıyoruz. Her yıl 8 Mart Kadınlar Günü’nde tüm kadın çalışanlarımız adına Tema Vakfı’na orman bağışında bulunuyor, fidan dikme etkinliği düzenliyoruz. Sıfır Atık belgesine sahip olan üretim tesislerimizde sıfır atık sistemi uyguluyoruz. Üretim süreçlerinde 3D çizim teknolojisi kullanarak kaynak tüketimini azaltıyoruz. Milk Run lojistik sistemiyle geri dönüştürülmüş malzemeler kullanarak lojistik süreçlerimizdeki karbon ayak izimizi düşürüyor, iki ayda 213 bin ağacın korunmasını sağlıyoruz. Sürdürülebilirlik felsefesi ışığında benimsediğimiz “Döngüsel Tasarım İlkeleri” kapsamında verimliliği artırdığımız çok sayıda uygulamamız mevcut. “Davet Çok Elbisem Yok” ile Damat Tween markamız arasında bir iş birliği gerçekleştik. Lüks elbise ve aksesuar kiralama hizmeti veren DCEY ile sürdürülebilir moda için alternatif alan yarattığımız iş birliğimiz lüksü ulaşılabilir kılma ilkemiz için büyük anlam taşıyor.
En mutlu iş yerlerinden biri seçilerek erkek giyim sektöründe yine bir ilke imza attınız. Sizi bu ödüle götüren dinamikleri anlatır mısınız?
Orka Holding neden en mutlu iş yeri? “Happy Place to Work-En Mutlu İş Yeri” ödülü, global hedeflere ulaşma yolunda tüm ekibimize daha güçlü motivasyon sağlayan bir başarı oldu. Çalışan memnuniyetimiz, en mutlu olduğum ve gurur duyduğum konu. Çalışanlarımızın kendilerini takımın bir oyuncusu olarak görmeleri çok sevindirici. Sadece iş yeri değil aynı zamanda bir gelişim merkezi yaratmanın gururunu yaşıyoruz. Türkiye’de bu listeye giren az sayıda şirket var. Ancak erkek giyim sektöründe sadece biziz. Happy Place to Work’un Başkanı bize şunları söyledi: “Bu araştırmayı yaparken çok zorlandık. Birçok firma katılmak istemedi. Katılmak isteyenlerden bir kısmı zaten standartlara uygun değildi. Sizin çalışanlarınız ise çok özgüvenli ve böyle bir bünyede çalışmaktan gurur duyuyor.” Hatta Happy Place to Work Türkiye ve Happiest Workplaces® Around the Globe ödüllerimizden sonra bu konuda “Profesyonel Gelişim” ve “Harika Çalışma Alanı” kategorilerinde de iki ödüle layık görüldük. Ayrıca ihracat alanında üç firmamız başarı, gümüş ve bronz olmak üzere üç ayrı başarı ödülüne layık görüldü.
Yeni nesil teknolojiler ve yapay zeka şirketinizde nasıl ifade buluyor? Bu teknolojilerle gerçekleştirdiğiniz çalışmalarınızı anlatır mısınız?
Perakendeyi kısa zamanda büyük bir değişime uğratacak üretken yapay zekayı, operasyonel verimlilik ve maliyetleri düşürmek, yeni yatırım alanları yaratmak, müşterilerimize kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimi sunmak, büyük veri analitiği ile trend tahminleri ve tasarım fikirleri oluşturmak gibi konular için süreçlerimize entegre ettik. Kısacası üretimden mağazacılığa kadar en büyük yardımcımız olan yüksek teknoloji ve yapay zekayı kullanarak verimlilik artışı yakalıyor, trendleri takip ediyor ve sürdürülebilir büyüme sağlayabiliyoruz.
Yapay zekayı kullandığımız alanlar:
• Doğru beden önerisi
• Kombin ve ürün önerileri
• Site içi arama
• Sosyal medya içerik üretimi
• Yapay zeka modelleriyle ürün fotoğrafçılığı
• Yapay zeka destekli müşteri ilişkileri yönetimi
• Operasyon yönetimi
En büyük dijital dönüşüm alanımız, e-ticaret ve omni-channel satış. Uluslararası alanda müşterilerimize en iyi deneyimi sunabilmek için birbiriyle entegre çalışan satış kanalları kurguladık. Damat Tween ve D’S damat’ta omni-channel yaklaşımıyla mağaza ve online deneyiminde entegrasyon sağlıyoruz. Müşteriler online kanaldan mağaza stoklarını takip edebiliyor, online’dan sipariş verip istediği mağazadan teslim alabiliyor ve benzer şekilde mağazada stok olmayan bir ürünü o anda mağazada sipariş oluşturarak evine kargolatıyor. Hatta Türkiye ve yurt dışı mağazalarının bile stoklarını ayırmadan verimli stok yönetimi ve omni-channel altyapımız sayesinde stoklarımızı yurt dışında satabileceğiz. Yurt içi ve dışında gerçekleştirdiğimiz iş birlikleriyle hedef kitlemize ulaşma yolunda önemli avantajlar yakaladık.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.