İlk adımları 1998’de Hanzade Doğan tarafından atılan ve 2001 yılından itibaren de “Hepsiburada” markasıyla devam edilen yolculuk; bugün Türkiye’nin Hepsiburada’sı olarak sürüyor. Türkiye’nin lider alışveriş platformu olma eşiğini aşıp, hayatın her alanında müşterilerinin her türlü ihtiyacını karşılayan bir “Super App” (Süper Uygulama) halini alan şirket, her 5 müşteriden 4’ünün en sık tercih ettiği alışveriş platformu olmuş durumda. Dünya teknoloji borsası Nasdaq’ta işlem gören ilk Türk şirketi olarak başarı çıtasını daha da yükselten Hepsiburada; KOBİ’lerden kadın girişimcilere, yerel üreticilerden kooperatiflere kadar birçok kesime de sunduğu çalışmalarla destek oluyor. Hepsiburada CMO’su Ender Özgün sorularımızı yanıtladı ve e-ticaretin yol haritası hakkında bizlere bilgi verdi.

Geçtiğimiz yıl katıldığınız Hepsiburada ailesi ile başarılı kariyer yolculuğunuza devam etmektesiniz. Göreve geldiğiniz dönem de dahil olmak üzere, birçok sektörde ekonomik kırılmalar yaşanıyor. Siz yeni geldiğiniz görevde öncelikleri hangi konulara verdiniz? Bu anlamda, yarattığınız farklı noktalar neler oldu?

2020 yılını şekillendiren pandeminin hızlandırıcı etkisiyle, tüketici alışkanlıkları ve beklentilerinde de ciddi bir değişim yaşandı. Bu değişim, teknolojik gelişmeler ve dijital dönüşüme ivme kazandırdı. Yaşanan bu değişimin odağında ise e-ticaret sektörü yer aldı. Şöyle ki; perakende içindeki payı, pandemi döneminde yaşanan %26,9’luk rekor artışla %15 bandını aşan global e-ticaret sektörü hacminin, 2025’e kadar %20,8’e yükselerek 4,4 trilyon dolar seviyesine ulaşması bekleniyor. Türkiye’de ise e-ticaret sektörünün 2024 yılına kadar 2-3 kat daha büyüyeceği öngörülüyor. Hepsiburada olarak biz de, Türkiye’de 2020 yılında bir önceki yıla göre %66 büyüyerek 226 milyar TL büyüklüğe ulaşan e-ticaret sektörünün perakende içindeki payını daha da artırdık. Ekonomide kaldıraç görevi üstlenmeyi sürdürürken, tüm bu gelişmelere ve Hepsiburada’yı nasıl daha ileri taşı- yabileceğimize odaklandık. Müşterilerimizin beklentilerini en iyi şekilde karşılamak için birçok ürün ve hizmeti hayata geçirdik; yine bu beklentiler odağıyla var olanların da kap- sam ve ağını genişlettik. Attığımız adımlar neticesinde, her 3 işletmeden 1’ini e-ticaretle tanıştıran, her 5 müşterimizden 4’ünün en sık tercih ettiği alışveriş platformu olduk. Ekosis- temimizdeki işletmelerle, 1,6 milyonu doğrudan olmak üze- re toplam 3,5 milyon kişinin geçimine katkı sağlıyoruz. Türkiye’nin Hepsiburada’sı olarak, pandemi döneminde KOBİ’lere ve yüzlerce yerel işletmeye de can suyu olduk. Hepsiburada üzerinden satış yapan işletmelerin e-ticaret sa- tışlarındaki artışı ortalama %40 oldu. Hepsiburada’nın Hep- siglobal hizmeti ile ihracat yapan işletmelerin %85’i daha önce hiç satış yapmadıkları ülkelere ulaştılar. Bizim bu dö- nemde yaşadığımız en önemli adımlardan biri ise, çok kısa süre önce dünya teknoloji borsası Nasdaq’ta işlem gören ilk Türk şirketi olarak başarılarımızdaki çıtayı, markamız ve ülkemiz için bir adım daha ileri taşımak oldu.

2021 yılı içerisinde; Hepsiexpress, Hepsipay, Hepsilojistik, Hepsifly gibi stratejik hizmetlerinizi büyüttünüz. Söz konusu hizmetlerinizin içeriğini ve yine stratejik bağlamda devreye almayı düşündüğünüz projelerinizi anlatır mısınız?

Devam eden stratejik yatırımlarımız sonucu, Hepsiburada artık güvenilirliği, kalitesi ve hızıyla Türkiye’nin lider alışveriş platformu olma eşiğini aşıp, hayatın her alanında müşterilerinin her türlü ihtiyacını karşılayan bir “Super App” (Süper Uygulama) halini aldı. Platformumuzda yer alan 45 bin işletme ve 33 milyon üyemiz ile oluşturduğumuz bu dev ekosistemde, tek platform olarak Hepsiburada şemsiyesi altında, hem müşterilerimizin hem paydaşlarımızın hayatlarını, işlerini kolaylaştıran birçok uygulamamız ve hizmetimiz var. Hepsiexpress ile her türlü market, yemek ve günlük ihtiyaçları dakikalar içerisinde müşterilerimizin kapısına ulaştırıyoruz. Hepsipay ile müşterilerimize her türlü ihtiyaçlarını, çoklu kredi kartıyla ödeme, online alışveriş kredisi, güvenli ödeme gibi yenilikçi ödeme çözüm ve hizmetlerle karşılama imkânı sağlıyoruz. Hepsijet ile market ihtiyaçları dahil müşterilerimizin siparişlerini dakikalar içinde evlerine güvenle ve farklı teslimat seçenekleriyle ulaştırıyoruz. Hepsifly ile müşterilerimize sadece birkaç tıkla yurt içi ve yurt dışı uçak biletlerini, avantajlı fiyatlar ve Hepsiburada güvencesiyle alma fırsatı sunuyoruz. Hepsilojistik ile iş ortaklarımıza tüm operasyonel süreçlerinde zaman, iş yükü ve maliyetten tasarruf edebilme olanağı sağlıyoruz. Lider bir teknoloji şir- keti olarak, bu yöndeki stratejik yatırımlarımız ve geniş çaplı çalışmalarımız da sürüyor. Örneğin yapay zeka; e-ticaretin uzun yıllardır merkezinde olan bir teknoloji. Özellikle pazar- lama, ürün ve kampanya önerileri bağlamında kendi yapay zeka teknolojilerimizi geliştiriyoruz.

Tüm dünya yeni nesil teknolojilerle birlikte devrim nite- liğinde bir dijital dönüşüm yaşıyor. Altyapısı dijital bir şirket olarak, bu dönüşümü nasıl değerlendiriyorsunuz? Yeni nesil teknolojilerin iş dünyasında yarattığı etkiler size göre ne yönde oldu?

Girişimcilik ve inovasyonu DNA’sında taşıyan bir teknoloji gücü olarak; Türkiye ve bölgesinin en büyüğü olma özelliği- ni taşıyan Akıllı Operasyon Merkezimiz ve sektörün çıtasını yükselten teknolojik çalışmalarımızı yürüttüğümüz Ar-Ge merkezlerimizle, Türkiye’de dijital dönüşümün öncüsüyüz. Kurulduğumuz ilk günden bu yana teknoloji gücümüzü her zaman perakende sektörünün dijitalleşmesini sağlamak, birlikte büyümek, gelişmek, dönüşmek için seferber ettik ve bu felsefemizi sürdürüyoruz. Dünya teknoloji borsası Nasdaq’ta işlem gören ilk Türk şirketi olarak başarılarımızda çıtayı markamız ve ülkemiz için bir adım daha ileri taşırken, hem çalışanlarımıza hızlı, sağlıklı, verimli, mutlu bir çalışma ortamı sunmak hem de müşterilerimize eşsiz bir alışveriş deneyimi yaratmak üzere teknolojiyi her alanda kullanıyoruz. Faaliyetlerimizin ana damarını oluşturan lojistik merkezlerimizde, bize güç katan ve son teknolojilerden faydalandığımız inovatif uygulamalarımız var. Depolarımızda toplama ve taşıma işlerini robotlar yapıyor. Yine envanter ve lojistik yönetimi için yapay zeka uygulamaları kullanıyoruz. Teslimat ve dağıtımda rotalama için yapay zeka uygulamalarından yararlanıyoruz. Depo yönetimimizi akıllı sistemlerle gerçekleştiriyoruz. Teknolojiyi adım adım takibe, hatta önüne geçmek için teçhizat, Ar-Ge ve insan kaynağı özelinde her türlü yatırıma devam edeceğimizi, yakın zamanda bu alanda farklı yeniliklerle müşterilerimize eşsiz deneyimler sunmaya odaklandığımızı söyleyebilirim

Google Cloud Platform ile bilgi teknolojisi altyapısını destekleyerek hizmet kalitenizi daha da artıracak bir iş birliğine imza attınız. Söz konusu anlaşmanın kapsamını ve stratejik detaylarını öğrenebilir miyiz?

Google ile süregelen iş birliğimiz kapsamında daha önce GoogleAds ve GooglePay ile ortak projeler hayata geçirerek yenilikçi reklam ve ödeme çözümleri geliştirmiştik. Google Cloud ile iş birliğimiz ise, Hepsiburada olarak bulut tabanına dayalı bilişim teknolojileri altyapımızın temel işlevlerini daha da geliştirmek ve desteklemek için attığımız dev dijital dönüşüm atağımızın ilk adımı. Bu iş birliği ile yüksek kalitede ve kişiye özel esnek bir müşteri deneyimi sunma becerimizi daha da güçlendiriyoruz. Operasyonlarımızın, daha fazla esneklik ve hız ile ölçeklendirilerek büyümesini de sağlıyoruz. Türkiye’de online perakende alışveriş deneyimini yeniden tanımlama atağımızı sürdürürken, Google Cloud’un hızlı ve güvenilir altyapısından faydalanıyor, çok büyük hacimli alışveriş trafiklerine sahip “Efsane Cuma” gibi büyük ölçekli perakende kampanyaları dönemlerindeki operasyonlarımızı çok daha hızla ve esneklikle ölçeklendirerek yönetebiliyoruz.

Hepsiburada olarak, pazarlamanın geleceği hakkında öngörülerinizi alabilir miyiz?

Pazarlama çerçevesinden baktığımızda günümüzde artık dijital mecralar ve sosyal medya, neredeyse her saat daha fazla kişiye ulaşıyor ve buna bağlı olarak güçleri de sürekli katla- narak artıyor. Dünya çapında birçok şirket ve marka, tam da bu nedenle artık konvansiyonel medya kanallarından daha çok, dijital mecralara ve sosyal ağlara ağırlık veriyor. Daha çok tüketiciye daha güçlü ulaşabildikleri için, bu yolla gö- rünürlüklerini sürdürmeyi tercih ediyorlar. Platformlar için de tüketicinin ilgi setine girmek, tüketiciyi doğru zamanda doğru platforma çekebilmek daha önemli ve üzerine çalışıl- ması gereken bir alan haline geliyor. Hepsiburada olarak biz, pazarlama yaklaşımımız doğrultusunda platformumuzda müşterilerimizin rahatlıkla, pratik ve güvenilir şekilde alışveriş yapmaları için sürekli yenilikçi ürün ve hizmetler geliştiriyor, yaşayan bir ekosistem sunuyoruz. Platformumuzu müşteri beklentilerine göre sürekli yeniliyoruz ve farklı tasarımları testlere alarak, yeni deneyimler olarak onlara sunuyoruz. Önümüzdeki dönemde bu deneyimi de müşteri davranışlarına göre kişiselleştirmeye, müşteri davranışlarını takip ve analiz ederek onları doğru içerikle doğru zamanda buluşturmaya devam edeceğiz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.