”SÜRDÜRÜLEBILIRLIK ENDEKSLERINDE LIDERLER ARASINDAYIZ”

Geleceğin perakendesini değer odaklı hizmet yaratarak inşa eden Migros, müşterilerine günlükyaşamlarının her alanında inovatif çözümlersunmaya devam ediyor. Ülkemizin lider kuruluşlarından Migros, geleceğe de sürdürülebilirlik vizyonuyla bugünden imza atıyor. Yarattığı ekonomik değer, istihdamalanları ve yeni yatırımları ile hedeflerine paydaşlarınıda dahil ederek, sürdürülebilir büyümenin öncülüğünüüstlenen şirket, daha iyi bir dünya için çalışıyor. BusinessTürkiye’nin sorularını yanıtlayan Migros Ticaret A.Ş.Kurumsal İletişim Grup Direktörü ve SürdürülebilirlikKomitesi Başkanı Ahu Başkut Alyanak, şirket projelerinive hedeflerini bizlerle paylaşıyor

Migros’un sürdürülebilirlik vizyonu nasıl şekilleniyor?

Migros olarak, sosyal etkisi çok yüksek bir şirketiz.60 bin çalışanımız, 20 bin çiftçimiz, 3 bin tedarikçi- miz ve milyonlarca müşterimizle dev bir ekosiste- miz. Sadece şirket ve sektör ekonomisini değil, tümpaydaşlarımızın ve beraberinde iklimin, kaynakla- rın, toplumun, bütünüyle içinde yer aldığımız eko- sistemin ekonomisini düşünüyoruz. Birlikte daha daileri gidebilmek için çalışıyoruz. Daha iyi bir dünyave güçlü bir toplum için sosyal sorumluluk faaliyet- lerimizi sürdürülebilirlik çatısı altında, “Migros İyiGelecek” planımız çerçevesinde yürütüyoruz. Hede- fimiz, değer zincirimizde yer alan tüm paydaşlarımıziçin katma değer yaratmak. Toplumun gelişimine,güçlenmesine ve iyi yaşam bilincinin artmasına katkısağlayacak projeler hayata geçiriyoruz.

BIST Sürdürülebilirlik Endeksi’nde 9 yıl üst üsteyer alan ilk ve tek perakendeci olan Migros’unsürdürülebilirlik odağındaki konular neler? İklimdeğişikliğiyle mücadele alanında neler yapıyorsu- nuz?

“Migros İyi Gelecek” planımız doğrultusunda odakkonularımızı, yol haritamızı ve hedeflerimizi ortayakoyuyoruz. Gıda israfının önlenmesi, iklim değişik- liğiyle mücadele, plastik atıkların azaltılması, sürdü- rülebilir tarımın desteklenmesi, toplumsal cinsiyeteşitliğinin desteklenmesi ve fırsat eşitliğinin sağlan- ması, takip ettiğimiz öncelikli başlıklardan bazıları.2030 odaklı zorlayıcı hedeflerimiz bulunuyor. Fizikibüyümemize karşın elektrik ve soğutucu gaz kaynak- lı, mutlak karbon salımımızı, Bilime Dayalı Hedefler(SBT) doğrultusunda 1,5 °C senaryosu ile uyumluolarak yüzde 42 azaltmayı hedefliyoruz. Mağazaları- mızdaki soğutucu dolaplarda gaz yerine soğutulmuşsu döndürerek gaz kaçaklarını yüzde 90 oranındaönleyen sistemimizi mağazalarımızda yaygınlaştırı- yoruz. Ayrıca, yenilenebilir enerji yatırımlarına ağır- lık veriyoruz. Satışa sunduğumuz ürünlerin karbonayak izini azaltmak için de Migros Sürdürülebilirİş Ortakları Ağı’nı kurduk. Bilgi birikimimizi teda- rikçilerimize açtık. Tedarikçilerimize karbon ayakizlerini ölçmeleri için eğitim desteği sağlıyoruz. İk- lim değişikliğiyle mücadele çok boyutlu bir çalışma.Suyu sadece hijyen amaçlı kullanmamıza karşın, sa- tış metrekaremiz başına su kullanımımızı yüzde 10azaltma hedefimiz bulunuyor.

Tüm dünyadaki en önemli gündem başlıklarından biri degıdanın geleceği. Migros olarak konuyla ilgili uygulamala- rınızı anlatır mısınız? Gıda israfı konusunda çalışmalarınızneler?

Gıda perakendecisi olarak, tarımsal üretimin sürdürülebilirli- ği ve çiftçilerimizin emeğinin karşılığını güvenle almaları çokönemli. Kooperatiflerden alımlarımızı artırarak küçük üre- ticilerin pazarda yer bulmalarına destek veriyoruz. Yereldentedarik edilen ürünlerin aynı bölgede satışını önceliklendire- rek markalaşma süreçlerine katkı sağlıyoruz. Bu yaklaşımın,lojistik açıdan oluşan salımların da azalması açısından dolaylıetkisi bulunuyor. Türkiye’de öncülüğünü yaptığımız iyi tarımuygulamalı üretimi artırmak için üretici ve çiftçilere sertifikasüreçlerinde danışmanlık veriyoruz. Binbir emekle üretilengıdaların korunması için de ayrıca çalışmalarımız bulunu- yor. Gıda israfıyla mücadele kapsamında gıda imha oranımızıyüzde 50 azaltma hedefimiz var. Bu doğrultuda operasyoneliyileştirmelerin yanı sıra akıllı algoritma ile fazla stoklamayıönleyen otomatik sipariş sistemini kullanıyoruz. Son tüketimtarihi yaklaşan ürünler ve olgunlaşan meyve veya sebzeleriindirimli satıyoruz. Hala satışa dönüşmeyen, besleyiciliğinikoruyan sağlıklı gıdaları öncelikli olarak ihtiyaç sahiplerineulaştırıyoruz.

İklim değişikliği konusunda plastik kullanımının azal- tılması büyük önem taşıyor. Bu bağlamda geliştirdiğiniz”Poşetsiz Alışveriş Hareketi” uygulamanızdan ve hedefleri- nizden bahseder misiniz?

İş Dünyası Plastik Girişimi’ne dahil olarak 2023’ün sonuna ka- dar 500 tona yakın plastik atığın önüne geçme hedefi verdik.Bu hedefimizi neredeyse tamamladık. Özgün markalı ürünle- rimizde geri dönüştürülmüş pet kullanımını yaygınlaştırıyo- ruz. Mağazalarımızda başlattığımız ve müşterilerimizi daha azplastik kullanmaya davet ettiğimiz “Poşetsiz Alışveriş Hareke- ti”mizi online alışverişlere de taşıdık. Seçili bölgelerde, onlineuygulama üzerinden alışveriş yapan müşterilerimize poşetsizalışveriş seçeneği sunuyoruz. Böylece siparişlerini tekrar kul- lanılabilir, çevreci çantalarla teslim ediyoruz.

Toplumsal cinsiyet eşitliği, günümüzde şirketlerin oda- ğında yer alan en kapsamlı konulardan biri. Migros olaraksizin de bu alanda oldukça başarılı proje ve eğitimlerinizbulunuyor. Bu alanda hedefleriniz neler?

Cinsiyet ve fırsat eşitliğini desteklemek amacıyla LEADNetwork EU’nun CEO Taahhüdü imzacıları arasında- yız. Bunun yanı sıra, 2027 yılına kadar kadın yöneticioranımızı yüzde 35’e yükseltmeyi hedefliyoruz. Şirket içi dö- nüşümü desteklemek için danışman desteği ile yıl boyu eğitim,çalıştay ve toplantı serileri gerçekleştiriyoruz. Anne adaylarınadestek programı sağlıyoruz. Toplumsal gelişime katkı ve fırsateşitliğinin desteklenmesi adına aile kulüpleri ile kişisel gelişim,meslek edindirme kursları düzenliyoruz. Ayrıca KAGİDERve Ticaret Bakanlığı iş birlikleri ile tarımsal alanda kadınlarıngüçlenmesi için çalıştay ve eğitimler gerçekleştiriyoruz.Toplumsal gelişime katkı ve fırsat eşitliğinin desteklenme- si adına hayata geçirdiğimiz projelerimizden ”Migros AileKulüpleri” ile İlçe Halk Eğitim Merkezleri iş birliğinde her yaş- tan kadın, erkek ve çocuğun yeteneklerini geliştirmeyi amaç- lıyoruz. Aile Kulüpleri’mizle, 35 Migros mağazamız içerisindekurduğumuz özel alanlarda 178 farklı kişisel gelişim ve meslekedindirme kurslarımız var. Benzer ilgi alanlarına sahip kişi- ler için sosyalleşme olanağı sunuyoruz. Bugüne kadar 368 binkişi, Milli Eğitim Bakanlığı’nın katılım ve mesleki sertifikasınıalmaya hak kazandı. Aile Kulüpleri’mizde aldıkları sertifika- lı eğitimlerle 17 bini kadın olmak üzere, 23 bin kişinin gelirelde etmesini sağladık. Aile Kulüpleri’mizi yaygınlaştırmayadevam ederek, daha fazla katılımcının ekonomik hayatta yeralmasına, iş gücüne katılmalarına destek olmayı sürdüreceğiz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.