“YAPAY ZEKAYI DİJİTAL KANALLARINA ENTEGRE EDEN ÖNCÜ BANKALARDAN BİRİYİZ”
Ülkemizin güçlü bankası Akbank, geliştirdiği çözümlerle ekonomiye ve topluma sağladığı faydaları büyütüyor. Yapay zekayı dijital kanallarına entegre eden öncü bankaların başında gelen banka, hiper kişiselleştirilmiş deneyimlerle sektörüne de öncülük ediyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Akbank Bireysel Bankacılık ve Dijital Çözümler Genel Müdür Yardımcısı Burcu Civelek Yüce, yapay zeka ile ilgili çalışmalarını, girişimcilere verdikleri destekleri ve 2025 gündemlerini bizlere aktarıyor.
Ülkemizin en büyük bankalarından biri olarak 2024 yılına dair değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?
Sektörümüz 2024’te hem hizmet kalitesi hem altyapısıyla dünyanın önde gelen bankacılık sistemleri arasında yer aldığını bir kez daha kanıtladı. Sektörün gelişimini destekleyen regülasyonlar çerçevesinde dijital ödeme hizmetlerinden açık bankacılığa geniş bir yelpazede ilkleri ve yenilikleri hayata geçirdi. Eşzamanlı olarak sürdürülebilir finansman modelleriyle yeşil dönüşümü hızlandıran ve kolaylaştıran bir rol üstlendi. Akbank olarak biz de yıl boyunca ekonomimizi, toplumumuzu ve müşterilerimizi desteklemeye devam ettik. Sürdürülebilirlik alanındaki güçlü hedeflerimizle dönüşüme ivme kattık ve uluslararası çapta öncü bu çalışmalar MSCI ÇSY derecelendirmesinde notumuzun AA liderlik seviyesine yükselmesinde rol aldı. Öte yandan bankacılığın geleceğini şekillendirme vizyonumuz doğrultusunda dijitalleşmeye yönelik güçlü adımlar attık. Böylece bugün dijital müşteri bazımız ve müşteri başına aylık ortalama trafiğimiz en yüksek seviyelerde. Her üç yeni bireysel müşterimizden ikisini, her dört yeni KOBİ müşterimizden üçünü dijital kanallarımızdan ediniyoruz. Finansal işlemlerin yüzde 96’sından fazlası Akbank Mobil üzerinden gerçekleşiyor ve dijital aktif müşteri penetrasyonumuz ise yüzde 87’nin üzerinde. Bu oranlar, yenilikçi çözümlerimizin müşterilerimiz tarafından ne kadar olumlu karşılandığını gösteriyor.
Yapay zeka alanında birçok önemli projeyi hayata geçirerek dijital finans dünyasında fark yaratan bir kurum olarak, üretken yapay zeka ile ilgili çalışmalarınızı anlatır mısınız? Bu teknolojiler ile ortaya çıkan sonuçlara dair değerlendirmeleriniz neler?
Türkiye’de yapay zekayı dijital kanallarına entegre eden öncü bankaların başında geliyoruz. “Yapay zeka, bizim iş yapış biçimimizin kalbinde yer alır” desek yeri. Bu bakış açımızın ve çalışmalarımızın bir yansıması olarak, yapay zekadan faydalanan Banking IQ projemiz sektördeki ilk ve örnek çalışmalardan biri. Bu sayede Akbank Mobil’e yapay zeka tabanlı akıllı ve yeni uygulamaları entegre ettik. Tamamen müşteriye özel içerikle beslenen iletişim alanımız, müşterilerin finansal kararlarını desteklemek için ayda 30 milyondan fazla kişiselleştirilmiş içgörüler ve akıllı ipuçları sağlıyor. Finansal Zeka (FiZ) platformumuz ise en başarılı ve yaygın kullanıma sahip yapay zeka projelerimizin başında geliyor. FiZ ile müşterimizin ihtiyacını tekil şekilde ele alıp, ihtiyaçlarını önceden tahmin edebiliyoruz. Ayrıca çeşitli simülasyon katmanları aracılığıyla müşterilerimize en uygun ve en doğru kanaldan tekliflerimizi sunabiliyoruz. Tüm kanallardaki satış ve pazarlama dünyamız, tüm ürün ve servis geliştirme çalışmalarımız bu sisteminin ürettiği çıktılara göre şekilleniyor. Makine öğrenimi de bu çalışmalarımızın önemli bir parçası. Böylece bugün 400’den fazla ileri analitik model ve doğal dil işleme, görüntü işleme, ses işleme gibi alanlarda geliştirdiğimiz 100’den fazla bilişsel modele sahibiz. Bu modeller üzerinde tüm hizmetlerimizi inşa ediyoruz. Böylece satış ve pazarlamadan operasyonlara var olduğumuz her alanda bu teknolojilerden faydalanıyoruz. Örneğin, dijital pazarlama ekiplerimiz, müşteri etkileşimini artırmak ve etkileyici yaratıcı içerikler oluşturmak için bu yıl üretken yapay zekadan faydalanmaya başladı. Yakın zamandaki inovasyon projelerimizden birinde gerçekleştirdiğimiz testlerde pazarlama içeriklerinin oluşturulma süresinde yüzde 40 azalma ve yanıt oranlarında yüzde 3 artış sağladık. Herkes üretken yapay zeka konuşurken, biz Akbank’ta konuşmakla kalmıyor kullanım senaryolarını hayata geçiriyoruz. Müşterilerimiz artık Akbank Mobil’deki ayak izleri ve kişiselleştirme sorularına verdikleri cevaplara göre oluşturulan avatarlarıyla çok daha interaktif ve keyifli bir bankacılık deneyimi yaşıyor. Yakında yatırım ürünleri tarafında bir yeni servisi devreye alacağız.
Yeni nesil bankacılığın güçlü trendlerinden olan açık bankacılık, 2025 gündemlerinizden biri. Açık bankacılıkta nasıl çalışmalarınız var, bu alanda hedefleriniz nasıl şekilleniyor?
Müşterilerimizi odağımıza alarak bankacılık deneyiminin sınırlarını genişletme hedefimizde açık bankacılık ve servis modeli bankacılığı önemli role sahip. Platform bankacılığı alanındaki yeni düzenlemelerle (kart bilgilerinin paylaşılması, ileri tarihli ödemeler gibi) kullanıcılara sunulan değer önerilerini çeşitlendirmeye devam edeceğiz. Bunun ötesinde, banka ve platformların API bankacılığı ve sektörde yakın zamanda örneklerini görmeye başladığımız servis modeli bankacılığı alanlarında iş birliklerinin hız kazandığı bir yıl bizleri bekliyor. Bu noktadan hareketle biz de iş ortaklarımızın ihtiyaç ve beklentilerine göre API’lerimizi iyileştiriyor ve zenginleştiriyoruz. Aynı zamanda iş ortaklarımızla geliştirdiğimiz çözümlerle bu hizmetleri yeni alanlara taşıyoruz. Böylece uçtan uca sunduğumuz hizmetlerle tüm temas noktalarında en hızlı ve en uygun çözümleri sağlamayı hedefliyoruz. Bu kapsamda 2025 yılında hem Akbank ekosistemini büyütmek hem de iş ortaklarımızla birlikte değer yaratarak kapsayıcılığımızı artırmak üzere yeniliklere imza atmaya devam edeceğiz.
2025 mobil gündemlerinizden olan nesnelerin interneti ve gömülü finans alanında hayata geçirdiğiniz çalışmaları ve projeleri anlatır mısınız? Bu konuda stratejileriniz neleri kapsıyor?
2023 yılında Akbank olarak Türkiye’de yapay zeka tabanlı chatbot ile gerçekleşen ilk IoT iş birliğini hayata geçirdik. Böylece Akbank Akıllı Asistanımız, sunduğu sıra dışı servislere Home Connect özellikli kahve makinelerine bağlanarak müşterilerimizin sesli komutla kahvelerini demlemelerine yardımcı olmayı da ekledi. Bu çalışmamızın ardından 2024 yılı boyunca yenilikler sunmaya devam ettik. Türkiye’de bir ilk olarak Huawei’nin akıllı saatleriyle ödeme yapma servisini geliştirdik. Ardından Samsung ile benzer bir iş birliği yaparak daha fazla akıllı saat kullanıcısına Akbank deneyimini sunmaya başladık. Togg ile birlikte ise T10X akıllı cihazında müşterilerimizin günlük bankacılık işlemlerini yapabilmesinin önünü açtık ve aynı zamanda fintek ve blokzincir tabanlı geleceğin dijital çözümleri için iş ortaklığı başlattık. Bu projemizle The Banker tarafından düzenlenen Innovation in Digital Banking Awards 2024’te Akbank olarak Mobil kategorisinin lideri olduk. Buradaki yetkinliğimizi ve liderliğimizi yeni alanlara taşıyarak hem bankacılık hem de bankacılık dışı servislerde fark yaratan ve müşterilerimizin hayatına değer katan yenilikler sunmaya devam edeceğiz.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.