“MARKA YÖNETİMİNDE DOĞRU BİLİNEN YANLIŞLAR”

Pazarlama uzmanlarının ve marka yöneticilerinin temel amacı ne? Sahip olunan markanın ya da markaların müşteri tarafından tercih edilmesini sağlamak. Tabii ki siz bunu süslü cümlelerle, plaza jargonu ile uzatıp karmaşık hale getirebilirsiniz ancak temelde varmak istediğiniz nokta değişmez. Bizde genellikle basitlik olumsuz bir çağrışım yapar. Halbuki basitlikten kastım işin özüne inebilmek. Basit olmanın karşılığı karmaşık olmamak. Yıllardan beri iş dünyasında gözlemleyebildiğim kadarıyla basit olana pek itibar edilmiyor. Nedeni ise basit. Birçok kültürde karmaşık olmak, anlaşılır olmamak itibar gördü. Bu bizlerin bilinçaltına yerleşti, böyle kod landık. Marka yönetiminde de bazı katı inançlar, kodlar ve kurallar bulunuyor. Gelin bunlara göz atalım:

VİZYONU VE MİSYONU OLMAYAN MARKA OLMAZ!

90’lı yıllarda ülke olarak pazarlamayı öğrenirken birçok uzman tarafından iyi niyetle şirketlerimize ve markalarımıza vizyon ve misyonlarının olması gerektiği ifade edildi. Bizim sanayicimiz de “özenle” hazırladığı neredeyse 1 paragraflık olan bu çalışmaları şirketin girişi olmak üzere birçok yere astı. Ancak sade ce asmakla kalmadı. Başarı ile uygulayanları tenzih ediyorum, hazırlanan bu vizyon-misyon çalışmalarını şirketin sahibi dışın da diğer birçok çalışan ya bilmiyor ya da içselleştiremiyor. Eğer bana inanmıyorsanız şirketinizde çalışan ilk 10 kişiye şirketinizin vizyon-misyonunu sorabilirsiniz. Ben sonucu biliyorum. Siz de bilin isterim

MARKA SLOGANI KISA OLMAK ZORUNDA!

Sektörde sloganın kesinlikle kısa olmak zorunda olduğu gibi yaygın bir inanış bulunuyor. Ancak bu illa öyle olacak anlamına da gelmiyor. Ülkemizin lovemark’larından Arçelik’in sloganı buna güzel bir örnek. Slogan öncelikle markanın varlık sebebini açıkça belirtmeli. Kolay ezberlenmeli yani yapışkan olmalı. Kolay ezberlenmesinde ses uyumu, kafiye hatırlanma üzerinde etkili. “Yenilik demek Arçelik demek, Arçelik demek yenilik demek” gibi. Slogan şart mı, iyi bir slogana sahip olmak satışları garantiler mi? Buna tablodaki boşlukları doldurduktan sonra siz karar verin.

MARKA İSMİ, ŞİRKETİN VERECEĞİ EN ÖNEMLİ PAZARLAMA KARARI!

Yukarıdaki sözü duymayan marka yöneticisi ve pazarlama uzmanı yoktur. Sözün sahibi pazarlama gurusu Jack Trout. Marka ya koyulacak kötü bir isim, ürün çok kaliteli olsa dahi markanın başarısını olumsuz yönde etkileyecek. Ama bununla birlikte çok iyi bir marka ismi tasarlayınca da dünya markası olamıyorsunuz. Markalar inşa edilen, üzerine emek verilen yapılardır. Siz siz olun adını uzun yıllar taşıyacak olan markanıza özenli şekilde yaklaşın. Google’a girip kötü isimli markaları arattığınızda birçok büyük markanın ne kadar büyük hatalar yaptığını görebilirsiniz. Sahi “Google” ne anlama geliyor?

MARKALAR, İNSANLARIN HAYATLARINDA ÖNEMLİ BİR YER TUTAR!

“Yalan yalan yalan” güzel bir Reynmen & Zeynep Bastık şarkısı. Sanılanın aksine markalar insanların hayatlarında çok önemli bir yer tutmaz. Havas Meaningful Brands araştırmasına göre, tüketicilerin yüzde 77’si kullandıkları markalar yok olsa, hayatlarından çıksa “umurumda olmaz” diyor. İnsanlar sağlıklı olmak, mutlu olmak, iyi ilişkiler kurmak, başarılı olmak, iyi yaşamak, iyi zaman geçirmek ister. İnsanların bu hedeflerine ulaşmak için markalı ürünler satın almaları markaların onların hayatlarında vazgeçilmez bir öneme sahip olduğu anlamına gelmez. Şöyle bir düşünün. Hangi marka yarın yeryüzünden silinip gitse yasını tutarsınız?

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.