2 1. yüzyılda tüm dünyada yaşanan ve hala etkisi devam eden hızlı değişimler, firmaları uluslararası bağlamda uzun vadeli düşünerek, merkeziyetçi yapıdan uzakta hareket etme sürecine yöneltiyor. Her ülke, kendine özgü bir karaktere sahiptir. Tüketici tercihleri, ürün yelpazeleri, iş süreçleri ve pazar stratejileri ülkeden ülkeye farklılık gösterir. Bu sebeple her ülke kendi ihtiyaçları doğrultusunda kendilerine daha bölgesel ya da daha uluslararası yaratıcı çözümler aramaya başlar. Firmalar, ulusal ve bölgeye özgü ürün ve hizmetler konusunda bilgi sahibi olmasının yanı sıra uluslararası trendleri de yakından takip etmeye başladı. İşte tam bu noktada asıl amaç, tüm bu bilgi birikimlerinin harmanlanıp yerel özellikleri yansıtan özel ürün ve reçete fikirlere dönüştürmektir. Devir, küresel düşünüp yerel değerlere sahip çıkma devri. Kaynakların azaldığı, sınırların ortadan kalktığı bu yüzyılda, firmalar kendi operasyonel becerilerinin yanı sıra global pazardaki bir diğer firmanın yetilerinden yararlanmanın fırsatlarını arıyor. Öte yandan, iletişim ve teknoloji alanında bilginin hızla yayılması, yerelleşme eğilimini beraberinde getiriyor. Ortaya çıkan bu hızlı dönüşüm, firmaların globalleşme yolculuğunda birleşme ve satın alma eylemlerinde kültürel uyum yakalamaya çalıştıklarını gösteriyor. Kültürel değerlerin kalıcılığı, firma istikbalini sağlamak adına önemli bir güç kaynağı olarak karşımıza çıkıyor. Dolayısıyla, standart sistemleri yöneten kurumlar yerine dinamik ve proaktif değerler yaratan firma birleşmelerine tanık olmaya başladık. Benzer geçmiş ve ortak gelecek yaratma stratejisi ile yola çıkan bu firmalar, sorunsuz ve hızlı bir biçimde ilerlemek adına tutarlı standartlar ve yerel kültürü yansıtan yapıları ile etkili faaliyetlerde bulunmanın arayışı içerisinde. Farklı dinamiklere sahip iş yapma eylemleri ve kültürel arka plan, firmalar arasındaki kültürel uyum sayesinde ayakta kalabiliyor. Global pazarda risk alabilen, kültürel yapıyı benimsemiş ortak paydaşlar birbirlerini besleyerek, ortaya ideal bir tablo çıkabilmesi için belirli bir iş planı oluşturmaya çalışıyor. Bu sayede, çift yönlü evrimleşme meydana gelerek, inovasyon tohumları atılıyor. Bölgesel kültürlerin dinamik gücü, global pazara destek sağlamış oluyor. Ortak bir fayda için atılan bu adımlarda, her iki taraf birbirini beslediği müddetçe firma için yapılan en akıllı kararlardan biri olarak değerlendirilir. Aynı zamanda ekonomik, sosyal, kültürel ve idari alanlardaki yeni yapılanmalar, tek düzeden uzak, daha yaşanabilir bir dünyanın oluşturulmasına zemin hazırlıyor. Ortak faydalar arasında; yerellik, özgürlük ve çevresellik gibi kavramlarla uluslararası çözümcül bakış açıları ön plana çıkıyor. Bilgi teknolojilerinin yaygınlaşması, Ar-Ge faaliyetlerinin artarak maliyetlerin fazlalaşması, iletişim sektörünün gelişmesi firmaları evrensel bir çerçevede bir araya getirerek, küresel refah sağlamada avantaj yaratıyor. Ham madde, bilgi, ürün ve hizmetlerin ortak paylaşıma girmesi, global pazarın tek bir dil haline dönüşerek, kutuplaşmaları ortadan kaldırdı. Globalleşme, bir anlamda modern dünyanın getirisi olarak karşımıza çıkıyor. Global pazarda politik ve ekonomik dengelerin değişmesinin, yerel kültürlerin ortadan kalkmasına ve eşitsizliklerin de yayılmasına neden olduğu biliniyor. Dünya, giderek tek bir mekân haline dönüşerek, globalleşme ile bir dizi birleşmelerin yaratacağı belirsizliklerin çoğalmasına ortam hazırlayacak. Dünyada global firmalar, satın alma ya da birleşmelerde uluslararası arenada isimlerinden bahsettiriyor. Glokal düşünce yapısı ile hareket ederek, girdikleri pazarın türüne göre pazarlama stratejileri geliştiriyorlar. Dünyaca ünlü kahve firması Starbucks, hazırladığı özel reçetelerle geleneksel Türk tatlarını birleştirdiği Türk kahvelerini bize sunuyor. Öte yandan Simit Sarayı; Türkiye’de ve dünyanın dört bir köşesinde her gün 1 milyon misafire simit satarak, bize özgü tatları sevdirme hayali ile çalışıyor. Glokal çalışmalar günbegün artmaya devam ederken; Carte Dor’un kadayıflı, baklavalı dondurması, Mc Donalds’ın McTurco’su, Colgate’in misvak özlü diş macunu, Nestle’nin baklavalı çikolatası gibi örnekler, başarılı firma ürünlerinden sadece birkaçı.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.