“SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI”

Her gün Facebook, Instagram, Twitter, TikTok gibi sosyal medya hesaplarında günün çok büyük bir kısmını geçiriyoruz. Sadece 5 dakika sosyal medya hesaplarına göz atmak için telefonu ele alıp saatlerimizi geçiriyorsak, düşündüğümüzden fazla zaman harcıyorsak bağımlılık ortaya çıkabiliyor. 1996’da Dr. Ivan Goldberg’in ortaya attığı “internet bağımlılığı” kavramı, aşırı kullanım, kullanma isteğini doyuramama ve aktivitelerin ihmal edilmesi, sosyal ilişkilere zarar vermesi şeklinde tanımlanıyor. Sosyal medya bağımlılığı konusunda çeşitli araştırmalar yapılıyor. ABD’de yapılan bir araştırmaya göre ülkedeki insanların ortalama yüzde 10’u sosyal medya bağımlısı. ABD Sağlık Bakanlığı, sosyal medyanın gençlerin ruh sağlığı üzerindeki etkilerine dikkat çeken bir uyarı metni hazırladı. Çağımızın teknoloji fenomeni hiç kuşkusuz sosyal medya. Özellikle gençler için Instagram, Twitter, TikTok olmadan bir hayat düşünmek bile imkansız hale geldi. Pew Research’ün araştırmasına göre, gençlerin yüzde 95’i en az bir sosyal medya platformu üyesi ve üçte birinden fazlası sosyal medyayı neredeyse sürekli kullanıyor. Bununla birlikte gençlerin ruh hali sosyal medyaya bağlı olarak günlük veya anlık değişebiliyor. Aileler ise sosyal medya bağımlılığı konusunda haklı endişelere sahip. ”We Are Social Dijital 2023 Global ve Türkiye Raporu” yayınlandı. Rapora göre, dünya çapında sosyal medya kullananların sayısı 2023 itibarıyla 4,76 milyara ulaştı. Türkiye’de nüfusun yüzde 83,4’ü internet kullanıcısıyken, toplam nüfusun yüzde 95,4’ü mobil bağlantı sahibi ve yüzde 73,1’i aktif olarak sosyal medya kullanıyor. 2023 dijital raporundaki belki de en büyük ayrıntı, internette geçirdiğimiz sürenin bir önceki yıla göre neredeyse yüzde 5 oranında azalmış olması. 2022 raporunda internet kullanıcıları günde ortalama 7 saatini çevrimiçi olarak geçirirken, 2023’te bu süre 6 saat 37 dakikaya düştü (We Are Social, 2023).

TÜRKİIYE’DE İNTERNET KULLANIMININ 5 TEMEL NEDENİ:

We Are Social 2023 Türkiye raporunda, Türkiye’de internet
kullanımının 5 nedeni şöyle sıralanıyor:
1. Bilgi bulmak (Yüzde 73,2)
2. Haber ve etkinliklerden haberdar olmak (Yüzde 67,6)
3. Nasıl yapılacağını araştırmak (Yüzde 63,9)
4. Ürün ve marka araştırması yapmak (Yüzde 58,9)
5. Arkadaşlar ve aile ile iletişimde kalmak (Yüzde 58,3)

Verilere göre, her ne kadar kullanım süresi yüzde 5 oranında azalmış görünse de bu süre oldukça fazla ve en kırılgan yaş grubu ise 14-15 yaş grubu. Depresyon vakalarında artış 2012 yılında başladı. Bu da pek çok lise öğrencisinin akıllı telefon sahibi olduğu döneme denk geliyor. Geçen yıl yayınlanan bir çalışmada, sosyal medya kullanımı arttıkça, genç kızların görünüşleriyle ilgili memnuniyetlerinin ciddi şekilde azaldığı tespit edildi.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.