Yaşanan hızlı değişimlerle beraber, adeta bir bilim-kurgu filminin ortasına düşmüş gibi hisseder ve tüm bu hıza alışmaya çalışırken yeni bir kavram daha sık sık karşımıza çıkar oldu. Yaşadığımız fiziksel dünyayı “sanal dünya” olarak bize sunan bu kavram; Facebook Üst Yöneticisi (CEO) Mark Zuckerberg tarafından şirketi gelecek 5 yıl içinde bir metaverse şirketine dönüştürmeyi hedeflediğini açıklamasından sonra dikkat çekmeye başladı. Zuckerberg’e göre, dijital alanlarda insanlarla birlikte olabileceğimiz sanal bir ortam olan metaverse, bir nevi bedenlenmiş internet olarak lanse ediliyor. İnsanların sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) cihazlarını kullanarak yer alacakları alanları ifade eden söz konusu teknoloji, Microsoft dahil olmak üzere pek çok teknoloji şirketinin de giderek merceğine yerleşiyor. Metaverse’in temeli, yazar Neal Stephenson’un 1992 yılında yazdığı Snow Cash kitabına dayanıyor. Kitap; fiziksel, artırıl- mış ve sanal gerçekliğin bir internet ortamında paylaşıldığı te- orisini işliyor. Çeşitli zamanlarda bilim-kurgu türündeki kitap ve filmlerde sıkça karşımıza çıkan “sanal dünya” tasarısı, me- taverse ile birlikte artık “gerçek!” oluyor. Şimdiye kadar hayal dünyamızın bir parçası olan bu teknolojiler, giderek hayatımı- zın bir parçası olurken; söz konusu sanal evrende, sanatçılar sanat eserlerini sergileyebilir, bilim adamları toplantılara ka- tılabilir, insanlar sosyalleşebilir ve mağazaları gezebilir. Tıpkı, geçtiğimiz aylarda avatar olarak karşımıza çıkan rapçi Travis Scott’ın verdiği sanal konsere katılan izleyiciler gibi. İnsanların avatarlarıyla etkileşime girebileceği, fiziksel ger- çekliğe paralel bir siber alan olan metaverse dünyasının ken- dine özgü özellikleri bulunuyor. Bu özellikler sayesinde, bir arkadaşınızla sanal bir restoranda avatarlarınızla buluşup sohbet edebilirsiniz. Ortam, ses ve avatarlar, gerçek hayatın birer kopyaları olarak karşımıza çıkarken, metaverse giderek daha da bir gerçeklik haline geldikçe insanların etkileşimde bulunması için bir çevrimiçi alan yaratacaktır. Bu da yaratılan yeni bir dünya demektir ve söz konusu teknolojinin esas amacı da budur. Metaverse dünyasının özellikleri ise aşağıdaki şekilde sıralanmaktadır;

Artırılmış gerçeklik: Kısaca, gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin, bilgisayar tarafından üretilerek sunulması diyebileceğimiz bu teknoloji, bugün birçok şirket tarafından kullanılmaktadır. Örneğin; oteller hazırladıkları görüntülerle, misafirlerine sanal turlar yaptırarak beklentilere uygun deneyimler yaratıyorlar. Mixed reality: Karma gerçeklik, fiziksel ve dijital nesnelerin bir arada bulunduğu ve gerçek zamanlı etkileşime girdiği yeni ortamlar ve görselleştirmeler üretmek için gerçek ve sanal dünyaların birleştirilmesi olarak tanımlanan teknoloji ile kullanıcılar hem sanal hem de gerçek nesnelerle etkileşime girebiliyorlar. Multiverse: Çoklu evren denilen bu teknolojide birbirinden bağımsız olarak çalışan birçok farklı evren kastedilmektedir. Facebook, Minecraft, Instagram, Twitch, Roblox, Fortnite, Discord ve insanların sosyalleştiği, oyun oynadığı, alışveriş yaptığı diğer tüm sanal sosyal medya ve oyun yerleri gibi tüm bu çoklu evrenler, teoride metaverse tarafından tek bir yerde toplanabilir.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.