WELLBEING UYGULAMALARI İLE ŞİRKET VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMA METOTLARI

İş dünyasında yeni dönemle birlikte her alan büyük bir dönüşümden geçerken, şirketlerin temellerini sağlamlaştıran “çalışanlar” ile ilgili de her geçen gün yeni bir konu gündeme geliyor. Özellikle küresel ölçekte yaşanan yetenek savaşları, insan kaynakları süreçlerini baştan sona revize ediyor. ”Yeteneği” bulmak zor ama aslolan “yeteneği” elde tutabilmek. Günümüz koşulları, çalışanların ihtiyaçlarının da evrilmesine ve büyümesine yol açıyor. Tüm bu ihtiyaçların şirket tarafından “doğru” şekilde karşılanması gerekiyor çünkü çalışan faktörü şirket başarısını doğrudan etkiliyor. Son yıllarda yaşanan pandemi etkisinin de devreye girmesiyle hayatının büyük kısmı iş yerinde geçen çalışan kesim, yeni çalışma modellerine uyum göstermek zorunda kalırken, ekonominin etkileri, belirsizlik içeren koşullar, sürekli güncellenen trendlere uyum zorunluluğu, dijitalleşmeye evrilen dünya gibi birçok faktörün içinde performansını korumaya çalışıyor. Bu alanlar içerisinde ise ihtiyaç duyduğu en önemli unsurlar, onlar için yeni bir kavramın öne çıkmasına neden oluyor: “Wellbeing

BÜTÜNSEL GELİŞİM

Söz konusu kavram, bütünsel olarak iyi olma hali olarak tanımlanıyor ve “iş yerinde esenlik” olarak da ifade ediliyor. Sağlıklı bir kurum kültürü oluşturmak için önemli hale gelen wellbeing, çalışanların hayatlarının sosyal, fiziksel, finansal, duygusal, sağlık gibi birçok boyutunda daha iyi hissetmelerine ve bunu şirket kültürüne yansıtmalarına olanak tanıyor. Bireysel refah ve çalışan katılımındaki olumlu değişiklikler, sağlıklı bir organizasyon döngüsünü tamamlayarak, refah ve bağlılıkta daha fazla iyileştirmeyi besliyor, dolayısıyla bu durum “sadakat” unsurunu direkt olarak etkiliyor. “Refah” sadece bütçe iyileştirmelerini değil şirketlerin her şeyden önce bu bakış açısını benimsemesini ve bir rutin içerisinde gerekli uygulamaları gerçekleştirmesini gerektiriyor. Özellikle de geleceğin iş dünyasının vazgeçilmezleri arasında olacağı kesinleşen wellbeing’i uygulamanın en önemli sırlarından biri de kavramın şirket ilkeleri haline gelerek, şirket kültürüne entegre olmasını içeriyor. Bir şirketin wellbeing kültürünü oluşturmakta kullanacağı temel unsurlar ise şu şekilde öne çıkıyor:

• İletişim: Neye ihtiyaçları olduğunu doğru anlamak için öncelikle çalışanlarınızı açık iletişime teşvik etmelisiniz. Seslerini duyurmaları için alanlar yaratmak ve görüşlerini dinlemek, karşılıklı olarak değer duygusunu da yükseltecektir. Odak gurubu, anketler gibi araçlar da size bu konuda yardımcı olacaktır.

• Esneklik: Özellikle son dönemde artan uzaktan çalışma modeli, iş yapısına uygun olarak birçok çalışan için daha tercih edilir hale geldi. Şirketlerin çalışanlarına nasıl, ne zaman ve nerede çalışacakları konusunda esneklik sunması, sağlıklı bir iş yeri kültürü yaratmak adına öne çıkıyor. Çalışanların özgürlük alanları genişledikçe yaratım süreçleri de o oranda iyileşiyor. Örneğin, yalnızca kendilerini en üretken hissettikleri zamanda çalışmalarına izin vermek, işin kalitesine direkt etki ediyor.

• İş yerinde sosyalleşme: Kulüpler, takım yarışmaları ve grup etkinlikleri gibi faaliyetler çalışanların kendi aralarında bağ kurmalarını kolaylaştıracaktır. Çalışanlar arasında kurulacak sağlıklı bağlar, şirketlerin kendi içinde güçlenmesine de destek olacaktır.

• Güven ve şeffaflık: Şeffaflık güveni artırır ve bu artış, çalışanların motivasyonuna etki ederek performanslarının artmasına yol açacaktır. Duyulan güven, kendini değerli hissetmekle doğru orantılı işleyerek, sadakati de güçlendirecektir.

• Kutlama: Başarıların ödüllendirilmesi elbette yaratacağınız kültür ortamında mutlaka bir gereklilik. Ancak, çalışanlarınızın başarılarında olduğu kadar başarısızlıklarında da yanlarında olarak bundan alınacak dersleri ortaya koymak, bir sonraki adımda daha güçlü fikirlerin ortaya çıkmasına neden olacaktır.

• Sağlıklı yaşama yatırım: Ortalamanın üzerinde sağlık hakları, sağlık taramaları, sağlıklı yaşam koçluğu, sağlık eğitimi, fiziksel aktiviteler (yoga, spor, meditasyon ve bunun gibi), sağlıklı beslenme, sigarayı bırakma gibi hedef programlar oluşturarak çalışanlarınızı önemsediğinizi onlara da hissettirin.

• Dahil etmek: Çalışanlarınızın söz konusu kültürü yaratmada fikirlerini almak ve tasarlamalarına teşvik etmek hem onlar için doğru uygulamaları hayata geçirmenize hem de aradaki bağların kuvvetlenmesine olanak tanır.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.