“2024 PERAKENDE TRENDLERİ VE DEĞİŞİMİN ETKİLERİ”

Dünya dijitalleştikçe tüketicilerinbeklentileri ve talepleri de dijitalleşiyor, gelenekselin çok ötesinde bir noktaya deneyimin önem kazandığı bir evrene evriliyor. Dünya, dijitalin ve tüketicilerin sinerjisiyle yeni bir çağa giriş yaparken, perakende sektörü de teknolojideki maliyetleri azaltacak, üretkenliği artıracak ve müşteri deneyimini iyileştirecek önemli ilerlemeler kaydediyor. Daha uzun vadeli stratejiler ve geleceğe yönelik hamleler sektör için önem kazanıyor ve değişen manzara her şirkete yeni sorumluluklar yüklüyor. Perakende giderek talep odaklı hale gelirken pazar değişiyor ve şirketler için değer noktaları da yeniden belirleniyor. Sadece bunlar değil yeni nesil teknolojinin durmak bilmeyen ilerleyişi, yaratıcı ekonominin büyümesi ve çalışanların refahının artan önemi de perakende dünyasına yepyeni trendlerin kapılarını açıyor.

REKABET GÜCÜNÜ ETKİLEYEN TRENDLER

Tüketici talepleri doğrultusunda evrilmeye devam eden ve gündeme uygun stratejiler geliştirerek varlığını sürdüren şirketlerin güçlenmesiyle öne çıkan perakende sektörü rekabet gücünü de artırıyor. NRF tarafından yayımlanan bir makale ise “Pazar araştırma firması IDC, yapay zeka teknolojilerine yapılan harcamalarda perakende sektörünün küresel olarak tüm sektörler arasında ikinci sırada yer aldığını belirtiyor. IHL Group tarafından yürütülen yeni bir araştırma ise yapay zeka ve makine öğrenimi teknolojilerini halihazırda benimseyen perakendecilerin, rakipleriyle karşılaştırıldığında 2023 yılında satışlarında 2,3 kat, kârlarında ise 2,5 kat büyüme elde ederek kayda değer başarı elde ettiklerini ortaya koyuyor. 2024 projeksiyonları da yapay zeka/ makine öğrenimi çözümlerini benimseyenlerin de benzer bir eğilime sahip olduğunu gösteriyor” diyor. Peki 2024 yılında perakende sektörünü bekleyen trendler nasıl sıralanıyor? Gelin hep birlikte bakalım:

• Yapay zeka
Yapay zeka, tüm sektörlerde olduğu gibi perakende de trend olmaya devam ediyor. Kısıtlılığı ortadan kaldıran, daha hızlı ve kesin kararlar almayı sağlayan yapay zeka, büyük ve farklı miktarlardaki verileri gerçek zamanlı olarak hızlı şekilde analiz ediyor. Verimlilik artışı ve rutin görevlerin otomasyonunu mümkün kılıyor. Yapay zekaya yönelik küresel pazarın 2030’a kadar 55,5 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri, hızlı müşteri hizmetleri, pazarlama içeriklerinin oluşturulması ürün kataloğu yönetimi gibi birçok spesifik noktada devreye giren yapay zekanın önümüzdeki yıllarda da trend olmaya devam edeceği aşikâr.

• Sürdürülebilirlik
Dünya çapında tüketicilerin yüzde 80’inden fazlasının yakın zamanda satın alma alışkanlıklarını değiştirdiği ve bunların yüzde 40’ından fazlası satın aldıkları miktarı azalttığı görülürken, sürdürülebilirlikte perakende gündeminden düşmüyor. Tüketicilerin sorumluluk duyan markalara yöneldiği açıkça görülüyor ve “yeşil” kavramı her geçen gün daha da önem kazanıyor. Tüketicilerin yarısından fazlasının sürdürülebilir ambalajla gelen ürünlere daha fazla para harcadığı görülürken, perakende sektörü de tek kullanımlık plastiğin yerini alacak ambalajları ve ürünleri yeniden tasarlıyor.

• Alfa kuşağı
X, Y, Z derken tamamen dijitale odaklı yepyeni bir nesil ticaretin kapısını çalıyor. Gelecekte de var olmak isteyen şirketler, alfa kuşağı henüz bir gelire sahip olmasa da alışveriş süreçlerini etkiledikleri için onları da düşünerek adım atmak zorunda. Perakende sektörü için söz konusu nesil inovasyon anlamına geliyor. Çünkü bu kuşağın temsilcileri tamamen teknoloji odaklı ve alışverişin geleceği fizikselin ötesine geçerek sanal ortama taşınıyor.

• Yükseltilmiş lojistik
Giderek yükselen bir trend olan lojistik alanında gelişmiş teslimat ve iade hizmetleri, perakendecilerin yenilikçi yaklaşımla cevap verdikleri bir hale dönüşüyor. Drone teslimatları gibi kavramlar artık sadece fikir değil, ürünleri alma ve iade etme şeklimizi yeniden şekillendirerek gerçeğe dönüşüyor. Geleceğin alışveriş deneyimleri hızla şekillenirken, bulut tabanlı yönetim çözümleri sunan Cegid’de de belirtildiği üzere, Deloitte, 2024 yılına kadar çevrimiçi trafiğin yüzde 60’ından fazlasının mobil cihazlardan geleceğini ve bunun da mobil cihazları birincil alışveriş aracı olarak daha da güçlendireceğini öngörüyor. Gartner, 2024 yılına kadar kurumsal düzeydeki perakendecilerin yaklaşık yüzde 60’ının çevik ve pazar değişikliklerine duyarlı kalabilmek için modüler, esnek BT sistemlerinden yararlanan şekillendirilebilir bir ticaret yaklaşımını benimseyeceğini tahmin ediyor. Ödeme sistemleri, çalışan deneyimi, siber güvenlik gibi farklı alanlarda büyüyen trendler sadece perakende sektörünü değil yaşamlarımızı da şekillendiriyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.