”KARGO SEKTÖRÜ E-TİCARET İLE PARALEL BÜYÜYOR”

Geçtiğimiz ekim ayı itibarıyla dünyanın en büyük lojistik şirketlerinden DHL Group ailesine dahil olan MNG Kargo, DHL eCommerce birikimi ve liderliği altında yatırımları ile güçlenmeye ve taşımacılık sektörüne değer katmaya devam ediyor. Dinamik ve çalışkan iş gücüyle birlikte yarattığı sürdürülebilir hizmetlerde güvenirliliğini daima koruyan şirket, toplumsal sorumluluğunun bilinciyle hareket ediyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan MNG Kargo CEO’su Kağan Gündüz, Laska iş birliğiyle hayata geçirdikleri projenin detaylarını, Ege Orman Vakfı ile oluşturdukları “MNG Kargo Ormanı” hakkında bilgileri ve 2024 hedeflerini bizlere aktarıyor.

Sektörünün ilklerine başarıyla imza atan güçlü bir şirket olarak geçtiğimiz yılın bulunduğunuz sektör üzerinde etkilerine ve sektör gelişimine dair değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?

2023, sektörümüz açısından yeni gelişmelerin yaşandığı, teknolojik gelişmelere adaptasyonun ön plana çıktığı ve büyüme trendinin devam ettiği bir yıl oldu. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu verilerine göre, 2022 yılıyla kıyasladığımızda 2023’ün ilk 6 ayında gönderi dağıtım sayısı yaklaşık yüzde 19 oranında arttı ve yılın ilk yarısında toplamda 598 milyon kargo taşındı. Bu veriler bize sektörümüzün gelişiminin hızlı şekilde devam ettiğini gösteriyor. Özellikle e-ticaret hacminin artmaya devam etmesi sektörde de büyük bir dönüşüme neden oldu. Online alışverişin yaygınlaşmasıyla birlikte yoğun talep artışı yaşanırken bu durum sektörel rekabeti ve hizmet kalitesini de etkiledi. Biz de 2023 yılında iş modellerimizi ve operasyonel süreçlerimizi bu doğrultuda geliştirmeye odaklandık. MNG Kargo’nun dünyanın lider lojistik şirketi DHL Group ailesine dahil olması geçtiğimiz yılın en önemli başlıkları arasında yer aldı. Sonuç olarak, geçtiğimiz yıl sektördeki istikrarlı büyüme devam ederken, MNG Kargo adına da başarılı bir yıl geçirdiğimizi söyleyebiliriz.

Yine geçtiğimiz yılda dünyanın önde gelen lojistik şirketi DHL Group ailesine katılımınız hakkında bilgileri ve 2023 yılının şirketiniz özelinde değerlendirmelerini sizden öğrenebilir miyiz?

MNG Kargo olarak, kurulduğumuz ilk günden itibaren kusursuz teslimat ile herkesin hayatına değer katma vizyonuyla faaliyetlerimize devam ediyoruz. Sektörün ilk teknolojik aktarma merkezini kuran şirketi olarak 29 aktarma merkezi, 14 bölge müdürlüğü, 10 binden fazla çalışanımız ve 4 binden fazla aracımızla her gün Türkiye’nin dört bir yanına ve 200’den fazla ülkeye ulaşıyoruz. Yukarıda da bahsettiğim gibi, DHL eCommerce faaliyet gösterdiği ülkelere bir yenisini daha ekleyerek Türkiye pazarına giriş sağladı. Rekabet Kurumu ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’ndan gerekli onayların alınmasının ardından hisse devir işlemi ekim ayında tamamlandı. Önümüzdeki dönemde DHL eCommerce birikimi ve liderliği altında gerçekleştireceğimiz stratejik yatırımlar ile güçlenmeye, ülkemize ve sektörümüze değer katmaya devam edeceğiz.

Değişen alışkanlıklarla birlikte gelişen e-ticaret ve e-ihracatın bulunduğunuz sektöre etkileri hakkında görüşleriniz neler? Özellikle geçtiğimiz yıl söz konusu modellerin seyri ne yönde ilerledi?

Türkiye’de gelişen internet kullanımı ve e-ticaret alışveriş oranlarındaki artış, kargo sektörünü de olumlu biçimde etkiliyor. Online alışverişlerin belki de en kritik adımı ürünlerin son kullanıcıya ulaştırılması ve gerektiği durumlarda da iade sürecinin tamamlanması. Bu aşamada iki sektör arasında çok sıkı bir ilişki olduğunu ve birbirlerini olumlu olarak beslemeye devam ettiklerini söylememiz mümkün. Kargo sektörünün lokomotif rolü üstlendiğini düşünüyorum. Aynı zamanda e-ticaret platformları için de kargo ve lojistik şirketlerinin operasyonel kalitesini artırması ve müşteri memnuniyeti yaratması oldukça önemli. Bu kapsamda e-ticaret ve kargo sektörlerinin birbirini beslediğini söyleyebiliriz. Sektörümüz açısından en yoğun dönem olarak bilinen kasım ayı kampanya döneminde e-ticaret alışverişlerinin artması kargo sektöründe hem de MNG Kargo’da iş süreçlerinin hızlanmasını beraberinde getirdi. Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği’nin açıklamalarına göre, kasım ayında gerçekleştirilen kampanyalarla birlikte kargo sektöründe yaşanan yoğunluk yüzde 35 artış gösterirken biz de bu dönemde hizmet kalitemizi artırarak müşteri memnuniyetini maksimum seviyeye çıkarmak için çalıştık. Biz bu dönemde toplamda 16 milyon adet gönderiyi Türkiye’nin dört bir yanına ulaştırırken teslimat sürelerimizi de yüzde 25 oranında azalttık.

İş süreçlerini sürdürülebilirlik politikası doğrultusunda geliştiren bir şirket olarak, yeşil teknoloji şirketi Laska ile hayata geçirdiğiniz “Atık Lastikleri Çevre Dostu Yöntemlerle Sürdürülebilir Malzemelere Dönüştürme Projesi”nin kapsamı hakkında bilgileri alabilir miyiz? Bu projede gelinen noktayı ve hedefleri anlatır mısınız?

MNG Kargo olarak hayata geçirdiğimiz çalışmalarda toplumsal sorumluluklarımızın bilinciyle hareket ediyoruz. Laska ile sürdürülebilirlik hedeflerimiz doğrultusunda çok faydalı bir iş birliği gerçekleştirdik. Bu proje kapsamında kullanım ömrünü tamamlayan araç lastiklerimizi ileri dönüşüm için Laska’ya teslim ediyoruz. Onlar da çevre dostu yöntemlerle bu atık lastiklerin ileri kazanımını sağlıyor. Geçtiğimiz dönemde bu projenin birinci yılını tamamladık. Bu süreçte toplamda 18 bin 240 kilogram ağırlığındaki atık araç lastiği, sürdürülebilir iki ayrı hammadde olan yenilenebilir yakıt ve karbon siyahına dönüştürüldü. Öte yandan proje kapsamında Laska’nın geliştirdiği iklim teknolojisi sayesinde toplamda 16 ton karbon emisyonunun, 8 ton yenilenebilir yakıtla aynı miktarda fosil yakıt tüketiminin ve 13 ton ham petrol tüketiminin önüne geçmiş olduk. Bu sayede karbon ayak izimizi küçültürken döngüsel ekonomi anlayışını kullanarak atık lastiklerin çevresel sorun ve ekonomik bir kayıp olmaktan kurtarılmasına katkı sağlıyoruz. İlerleyen dönemde de projemizi devam ettirerek çevreye olan sorumluluğumuzun bilincinde hareket edeceğiz.

Sürdürülebilirlik çalışmalarınız doğrultusunda Ege Orman Vakfı iş birliği ile oluşturduğunuz MNG Kargo Ormanı’nda toplam 10 bin fidan yeşermesi hedefleniyor. Konuya dair gelişmeleri ve projeyle ilgili hedef alanlarınızı öğrenebilir miyiz?

Sürdürülebilirlik ve çevre, ana faaliyetlerimizin odağında yer alıyor. Bu kapsamda 2020 yılından bu yana Ege Orman Vakfı ile ağaçlandırma çalışmaları yapıyoruz. Geçtiğimiz yıl İzmit Taşköprü’de MNG Kargo Ormanı’nda 10 bin fidanı toprakla buluşturduk. Önümüzdeki dönemde de MNG Kargo Ormanı’nı farklı şehirlerde büyütmeye devam edeceğiz. Öte yandan tüm bu çalışmalarımızın sürdürülebilirlik vizyonumuzu yansıtması, hem sektörümüzde hem de iş dünyasında farkındalık oluşturması adına etkili olduğunu düşünüyoruz. Gelecek nesillere daha yeşil ve yaşanılabilir bir dünya bırakmak için üzerimize düşeni yapmayı sürdüreceğiz.

Otonom teknolojiler ve yapay zekayla güçlenen kargo sektöründe bu teknolojilerin etkilerini nasıl okuyorsunuz? Bu bağlamda şirket olarak projeleriniz ve dijital stratejileriniz neleri içeriyor?

Kargo sektörü sahip olduğu dinamik yapı dolayısıyla teknolojik gelişmelerden en çok etkilenen sektörlerin başında geliyor. Biz de MNG Kargo olarak müşterilerimize sunduğumuz hizmet kalitesini artırmak adına yoğun bir çalışma yürütüyoruz. Sektörde bir ilk olan Teknolojik Aktarma Merkezimiz ile süreçlerimizi sürekli iyileştirerek gerçek zamanlı çözümler üretiyoruz. Bugün geldiğimiz noktada, saatte 86 binden fazla kargo hızlı biçimde ayrıştırılarak el değmeden ve hatasız şekilde hat araçlarına yükleniyor. Bunların yanı sıra dijitalleşme çalışmalarımız kapsamında sürdürdüğümüz faaliyetlerden bir diğeri ise MNG Kargo Online Şube platformu. Bu platform ile de KOBİ ve ticari müşterilerimize gönderi süreçlerini yönetme imkanı sunuyoruz. Aynı zamanda yine müşterilerimiz zamandan ve mekandan bağımsız ödeme seçenekleriyle gönderilerle ilgili tüm işlemleri tek bir merkezden kolayca yönetebiliyor.

Yeni yıla dair beklentilerinizi, hedeflerinizi ve öngörülerinizi öğrenebilir miyiz? 2024 yılı MNG Kargo için nasıl bir yıl olacak?

2024’ün sektörel büyüme trendinin devam edeceği bir yıl olacağını öngörüyorum. Özellikle e-ticaret ve e-ihracat alanında gözlemlenen artışa paralel bir şekilde sektörümüzün de gelişimini sürdürmesini bekliyoruz. Biz de kendi özelimizde müşterilerimize sunduğumuz hizmet kalitesini artırmak ve sektörümüze katkı sağlamaya devam etmek adına çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Bu süreçte yatırımlarımızı artırarak, operasyon kapasitemizi ve teknolojik altyapımızı daha da güçlendirmeyi hedefliyoruz. Aynı zamanda, operasyonel faaliyetlerimizin çevreye etkisini azaltmak adına dağıtım altyapımızı optimize ederek elektrikli araç filomuzu genişletmek de planlarımız arasında yer alıyor. Öte yandan, istihdam, teknoloji, altyapı ve operasyonel kapasiteyi güçlendiren yatırımlarımızla dijitalleşme ve otomasyona odaklanarak hızlı ve etkili hizmet sunmayı hedefliyor, operasyon verimliliğini artırarak sürdürülebilir bir büyüme trendi oluşturmayı amaçlıyoruz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.