“BAŞARININ ARDINDA CESARETLE ATILMIŞ YENİLİKÇİ ADIMLAR VARDIR”

Binlerce şirketin dijitalleşmesine katkı sağlayarak başarılara imza atan iyzico, güçlü yapısıyla şirketlere sunduğu hizmetlerin yanı sıra finansal hizmetleri demokratikleştirmek ve herkes için ulaşabilir kılmak amacıyla çıktığı yolda öncü çalışmalarını sürdürüyor. Ödeme sistemlerine hızlı ve kolay entegrasyon sağlayan yenilikçi çözümleriyle sektöründe fark yaratan şirket, yaratıcı fikirlere, şeffaflığa ve ekip ruhuna inanıyor. Bugün 300 kişilik büyük ve dinamik bir ekiple birlikte çalışmanın gu rurunu yaşadıklarını ifade eden iyzico CEO’su Orkun Saitoğlu, tüm paydaşları için kullanıcı dostu ve güvenli ödeme çözümleri sunmayı hedeflediklerinin altını çiziyor. Ödeme çözümlerini ve stratejilerini sürekli olarak güncellediklerini belirten Saitoğlu, dijitalleşme yoluyla performans ve verimliliklerde sağlanacak artışın ülke ekonomisine büyük fayda sağlayacağına vurgu yapıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan iyzico CEO’su Orkun Saitoğlu, şirketlerinin KOBİ’lerin dijital dönüşüm süreçlerindeki rolünü, yakın zamanda gerçekleştirdikleri Paynet satın alımının detaylarını ve finansal teknoloji alanındaki yenilikçi hedeflerini bizlerle paylaşıyor

iyzico binlerce şirketin dijital dönüşümüne nasıl öncülük ediyor? Şirketin bugüne kadar geçtiği dönüm noktalarını ve büyüme hikayesini alabilir miyiz?

İyzico’nun kurulma amacı ve vizyonu finansal hizmetleri demokratikleştirmek ve herkes için erişebilir kılmak. Büyük işletmelerin yanı sıra, küçük işletmelerin de internet üzerinden kolayca ödeme almasını sağlamak için çalışıyoruz. 2013 yılında bu vizyonla çıktığımız yolda üzerinden 11 yıl geçmesine rağmen, hala bu ihtiyacı karşılamaya devam ediyoruz. E-ticarete her yıl katılan binlerce üye iş yeri bulunuyor. Üye iş yerlerimizin satışlarını hızlı, kolay ve güvenli yapmaları bizim için birinci öncelik. Bu üç şartı sağlamak için ise ilk günden beri yenilikçi alt yapımız ve uzman ekibimiz ile hizmet veriyoruz. Her geçen yıl üye iş yerlerimizin ticaretini büyütmek ve ihtiyaçlarını çözmek için yeni ürünler sunuyoruz. Üye iş yerlerimiz Sanal POS hizmetimize ek olarak finansmandan raporlamaya, nakit yönetiminden pazarlama ve CRM araçlarına kadar pek çok çözüme kolay ve güvenilir şekilde erişebiliyor. 11 yıl içerisinde yaptığımız tüm çalışmalara ek olarak, büyümemizi stratejik iş birlikleri ve teknolojik yatırımlarla da destekledik. 2019 yılında, iyzico’nun Türkiye pazarındaki gücünü sağlamlaştıran önemli bir adımla PayU ile bir sinerji yarattık. Bu birliktelik daha geniş bir kitleye ulaşmamızı ve ödeme pazarındaki konumu muzu güçlendirmemizi sağladı. 2023 yılı sonunda he deflediğimiz noktaya geldik ve müşterilerimizin işlerini büyütmelerine yönelik yenilikçi çözümlerimizi hayata geçirdik. Finansman ve nakit akışlarını yönetmeleri konusunda zorluk yaşayan müşterilerimiz için kullanıcı portallarına yeni özellikler ekledik. Artık ihtiyaç duydukları tamamlayıcı hizmetlere kolayca ulaşabilecekler. Hesaplarından para gönderip hesaplarına para alabiliyorlar. Tahsilatlarını takip ettikleri bir ekrandan, hesaplarını ve nakit akışlarını yönetebilecekleri bir ekrana geçiş sağlıyoruz. Ayrıca, ihtiyaç duyacakları alanlarda sunduğumuz iş birlikleri ile avantajlı teklifler sunabiliyoruz. Bu teklifler finansal ürünlerden sigortaya, kargodan kırtasiye ürünlerine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Alışveriş deneyimini geliştirmek de bizim için çok önemli. Sanal POS’a ek olarak, üye iş yerlerinde yeni sunduğumuz ve pilot döneminde olduğumuz bir POS çözümümüz bulunuyor. Bu çözüm ile işletmelere hesaplı ve pratik bir ödeme süreci sunarak avantaj sağlamayı hedefliyoruz. Farklı müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir yapı oluşturmayı amaçlıyoruz. Sanal POS ürünümüze ek olarak, Cep POS ürünümüz de mevcut. Perakende kanalında, rafta, reyonda ve kapı da ödeme alma deneyimini iyileştirecek çözümler üzeri ne odaklanıyoruz. Üye iş yerlerimizin hem fiziksel hem de internet mağazalarındaki tüm ödeme işlemlerini tek bir panelden kontrol edebilmeleri için çalışıyoruz. Çoklu kanallardaki tüm finansal ihtiyaçlarını ve nakit akışlarını kolayca yönetebilecekleri uçtan uca servis hizmeti sağlıyoruz. Bu çözümleri çeşitli müşterilerimizin fizik sel mağazalarında uygulamalı olarak görebilirsiniz. Tüm bunlar aslında iyzico’da demokratik bir ekosistemin inşası olarak önümüze çıkıyor. Bu yeni dijital dün ya, her iki tarafın da ihtiyaçlarını karşılayan, güvenilir ve kolay bir alışveriş deneyimi sunmayı hedefliyor.

Tam bu noktada, büyüme hikayenizde önemli bir kilometre taşı olan Paynet satın alımına odaklanmak istiyorum. Bu stratejik hamlenin perde arkasını aktarabilir misiniz? Paynet satın alımıyla birlikte iyzico’da neler değişecek ve bu birleşme sonrasında yeni hedefleriniz ne olacak?

Paynet satın alımı büyüme hikayemizde önemli bir kilometre taşı. Bu hamle, sektörde de ses getirdi. Bu sürecin, iyzico’nun gelecekteki hedeflerine ulaşması ve sektördeki liderliğini pekiştirmesi adına büyük bir adım olduğunu söyleyebilirim. Paynet satın alımının perde arkasında uzun süren değerlendirme ve stratejik plan lama süreçleri var. Kurulduğumuz ilk günden beri, finansal teknoloji dünyasında yenilikçi adımlar atmayı önemsedik. Paynet’in, iyzico’nun sunduğu hizmetleri tamamlayıcı nitelikteki çözümleri bu satın alımın temel motivasyonlarından biriydi. Onların sahip olduğu teknolojik altyapı ve müşteri portföyü, iyzico’nun mevcut çözümleriyle bir araya gelince daha geniş kapsamlı ve güçlü bir hizmet ağı oluşturacağız. Paynet’i satın almak için 87 milyon dolarlık bir anlaş maya imza attık. Bu, son yıllarda teknoloji sektöründe iki Türk şirketi arasında gerçekleştirilen en büyük satın alma özelliğini taşıyor. Paynet’in iyzico bünyesine katılmasıyla birlikte müşterilerimize daha fazla değer katacak çözümler sunma ve sektördeki konumumuzu pekiştirme kararlılığımızı bir kez daha kanıtladık. Bu satın alma, iyzico’nun hikayesinde yeni bir sayfa açtı ve gelecekteki büyüme yolculuğumuzun temellerini sağlamlaştırdı. Hisse devirleri, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası ve Rekabet Kurulu onayları dahil gerekli yasal süreçlerin tamamlanması ve satın alma sözleşmesinde yer alan koşulların karşılıklı olarak yerine getirilmesini takiben tamamlanacak.

iyzico’nun belirlediği hedefler doğrultusunda geçen yılı nasıl kapattığınızı ve bu yılın ilk yarısının iyzico için nasıl geçtiğini anlatır mısınız? Ayrıca, bu yıl için belirlediğiniz ana hedeflerden ve stratejilerden bahsedebilir misiniz?”

Geçtiğimiz yılı hedeflerimize başarıyla ulaşarak tamamladık. Bu yıl ise istikrarımızı sürdürme konusunda kararlıyız. İşlem adedimiz 215 milyonu, işlem hacmimiz ise 130 milyar TL’yi aştı. Üye iş yeri sayımızı 120 bine çıkararak ağımızı daha da güçlendirdik. Bireysel kullanıcı sayımız 6 milyonu geçti ve iyzico ile Öde ürünümüzün kullanıcı sayısında yüzde 55 artış sağladık. 2024 yılı hedeflerimizi, stratejimizin gerekliliklerine göre belirledik. Paynet satın alma sürecini tamamladığımızda, birleşme ile 300 milyar TL işlem hacmini aşmayı hedefliyoruz. İşlem adedimizin 300 milyonu, üye iş yeri sayımızın da 140 bine çıkmasını planlıyoruz. Şu anda 20 farklı kategoride hizmet veren üye iş yeri ağımızı genişleterek yeni kategorileri de bünyemize katma yolunda sağlam adımlar atıyoruz. Dijital cüzdan alanında da 7,5 milyon kullanıcıya ulaşmayı hedefliyoruz. Bu konuda büyük bir potansiyel görüyoruz. iyzico’nun 2024’ün ilk 6 ayı, sürdürülebilir kârlılık ve büyüme odaklı bir stratejiyle geçti. İlk 6 ayda hacimlerimizde yüzde 100’e yakın bir artış sağladık. Kullanıcı sayımızı yüzde 40’a yakın bir oran da artırırken, iyzico ile Öde’nin işlem adetlerindeki payı yüzde 30’u aştı. Bazı müşterilerimizde ise yüzde 50’ye ulaştı. Bu başarı hem ürün deneyimi hem de ödeme çeşitliliği alanındaki yatırımlarımızın etkisiyle gerçekleşti. Bu ivmeyle yılın kalan yarısında da büyümemizin süreceğine inanıyoruz. Hedeflerimize emin adımlarla ilerliyor, başarılı bir yıl geçireceğimizi öngörüyoruz

iyzico olarak, bireysel kullanıcılarınıza sunduğunuz fırsatlar ve avantajlarla alışveriş deneyimlerini nasıl dönüştürüyorsunuz? Ayrıca, bireysel kullanıcıları he defleyen özel stratejilerinizden ve onlara özel olarak geliştirdiğiniz çözümlerden bahseder misiniz?”

Sektörde Sanal POS tarafındaki başarımızı son kullanıcı tarafına da taşımayı hedefliyoruz. Yeni stratejimizde, bireysel kullanıcılarımız için sunduğumuz hizmetleri geliştirmek yer alıyor. Dijitalleşme ile fiziksel bağımlılıklardan uzaklaşarak mobil halde yaşama isteğimizin arttığı bir dönemdeyiz. Bu isteğimiz birçok alışkanlık gibi finansal hizmetlere de yansıdı ve devrim niteliğinde gelişmeleri ortaya çıkardı. Bu değişimlerle uyumlu olarak, kusursuz ve pürüzsüz bir alışveriş deneyimi sunma hedefiyle büyü yen uygulamamızın daha aktif kullanılması çalışmalarına odaklandık. Uçtan uca yaşayacakları bu deneyimin ilk adımını mobil uygulamamızda ve iyzico ile Öde ürünümüzde yenilikler yaparak attık. Yani hep savunduğumuz hız ve kolaylığı yeniliklerle uygulamamıza kazandırmış durumdayız. Müşterilerimiz alışveriş deneyiminde kolaylık, rahatlık ve hızı önceliklendiren, trendleri yakından takip eden tüketicilerden oluşuyor. Bu kitlenin ihtiyaçlarına yönelik çözümler sunarak, alışveriş süreçlerini daha verimli hale getiriyoruz. Sunduğumuz deneyim iyzico ile Öde kullanan tüm üye iş yerlerimizin büyümesinde etkili bir rol oynuyor. Kullanıcı deneyimini odak noktasına alarak iyzico ile Öde tasarımımızı yeniledik ve bu yenileme ile iyzico ile Ödeyenlerin sayısı 11 puan artış gösterdi. Bazı üye iş yerlerimizde iyzico ile Ödeyenlerin payı yüzde 50’nin üzerinde. Bu başarıyı daha da geliştirip sektörde yenilikçi çözümlerle müşterilerimizin karşısına çıkmayı he defliyoruz. Bizim tüketici kitlemiz trendleri takip etmek ama farklı opsiyonlara da ulaşabilmek istiyor. Bizim üye iş yeri portföyümüz de hem genişliği hem de barındırdığı müşteriler itibarıyla trend diyebileceğimiz ürünleri tüketicilere sunmayı kolaylaştırıyor. Mobil uygulamamızda geliştirdiğimiz Keşfet sekmesiyle bunu desteklemeyi he defliyoruz. Burada avantajlı ürünler, trend ürünler gibi kısımlara ulaşmalarını kolaylıkla sağlıyoruz. Tüm bunları planlarken göz ardı etmediğimiz bir konumuz daha var, hep konuşuyoruz belki ama hala öncelikler arasında: ‘Güven’ ve iyzico markasının tüketici nezdinde de üye iş yerleri kadar yakın tanınması. Bunun için de önümüze çok iyi bir fırsat çıktı. Son zamanlarda farklı platformlarda “iyzico nedir?”, “Ne den ekstrelerimde iyzico’yu görüyorum?” gibi sorularla karşılaşıyorduk. Biz de bu sorulara yanıt vermek için üye iş yeri ve kullanıcılara sunduğumuz ve alışveriş deneyi minin hızlı, kolay ve güvenli olduğunu anlattığımız bir iletişim kampanyası tasarladık. “Ekstrende iyzico” kampanyasını geçtiğimiz aylarda hayata geçirdik. Özellikle e-ticaretin oldukça yoğun olduğu bir şehirde yaşıyoruz. İstanbul’un en işlek bölgelerine binlerce açık hava reklam çalışması konumlandırdık. Bu çalışmaların ana amacı ”Ekstrende iyzico’yu görüyorsan alışveriş deneyimini hızlı, güvenli ve kolay bir şekilde gerçekleştirdin.” algısını kullanıcıya aktarmak oldu. Bugün iyzico’nun bireysel kullanıcı sayısında 6 milyona ulaşmış durumdayız. He defimiz az öncede söylediğim gibi bu yıl bu rakamı 7.5 milyona taşımak.

KOBİ’lerin dijital dönüşüm süreçlerindeki rolünüzü vurguladınız. iyzico olarak KOBİ’lere sunduğunuz özel ürünler, avantajlar ve dijitalleşme çalışmalarınız neler? Ayrıca, Paynet’in satın alınması KOBİ’lere olan desteğinizi nasıl etkiliyor?”

iyzico olarak KOBİ’ler için sunduğumuz özel avantajlar ve dijitalleşme çalışmalarımız, işletmelerin güçlenmesine ve büyümesine katkı sağlıyor. Geçtiğimiz yıl açıkladığımız orta vadeli stratejimizin temelinde, sunduğumuz çözümleri daha da genişletmek yer alıyor. Bu stratejide dijitalleşme ve teknolojik trendleri de odağımıza alarak, ”KOBİ’lerin büyümesi için onlara yol arkadaşı olacağız” dedik. Üye iş yerlerimizin ölçek fark etmeksizin satış yapmaları, e-ticarete girip aktif şekilde yönetmeleri ve nakit akışlarını daha iyi yönetecekleri bir sistem inşa etmek için var gücümüzle çalışıyoruz. Dijitalleşme yoluyla performans ve verimliliklerde sağlanacak artışın, ülkemizin ekonomik büyümesi açısından da önemli olduğunun far kındayız. Öncelikle, sunduğumuz ödeme çözümleri sayesinde KOBİ’ler, müşterilerine güvenli ve kullanıcı dostu bir alışveriş deneyimi sunarak satışlarını artırma fırsatı buluyor. Ayrıca, işletmelerin nakit akışlarını yönetmelerini kolaylaştıran hızlı ödeme ve raporlama sistemleriyle operasyonel verimliliklerini artırıyoruz. iyzico’nun uygulama çözümleri ise KOBİ’lerin mobil ticarette daha aktif rol almasını sağlıyor. Bu çözümlerimiz, KOBİ’lerin dijital pazarlama stratejilerini destekleyerek online varlıklarını güçlendirmelerine yardımcı oluyor. 2023 yılında, üye iş yerlerimiz için finansmandan raporlamaya, nakit yöne timinden pazarlama ve CRM araçlarına kadar pek çok çözüme kolay ve güvenilir şekilde erişmelerini sağlayacak hizmetler üretmeye başladık. Bu yıl, çalışmalarımızın çıktılarını almaya ve üye iş yerlerimize bu çözümlerimizi sunmaya başladık. Burada ilk odağımız, dijitalleşme ve müşterilerimizin işlerini büyütmelerine yönelik yenilikçi çözümler oldu. En çok zorlandıkları finansman ve nakit akışlarını yönetmeleri için kullandıkları üye iş yeri portalımıza yeni özellikler ekledik. Artık kolaylıkla ihtiyaç duydukları tamamlayıcı hizmetlere ulaşabiliyorlar. Hesaplarından zaman kaybetmeden kolaylıkla para transferi yapabiliyorlar. Sadece tahsilatlarını takip ettikleri ekranı, hesaplarını ve nakit akışlarını yönetebilecekleri bir ekrana çeviriyoruz. Aynı zamanda burada kendileri için onların ihtiyaç duyacakları alanlarda yaptığımız iş birlikleri ile avantajlı teklifler de sunabiliyoruz. Burada finansal ürünlerden sigortaya, kargodan kırtasiye ürünlerine kadar varan bir yelpazede farklı ürünler görmek mümkün. Bunların dışında, asıl amacımızın işlerini büyütmeye destek olmak olduğunu vurguladık. Bunun için pazarlama servislerini bir çatıda toplayıp paydaşlarımızın kullanımına sunduk. iyzico pazarlama hizmetleri ile üye iş yerlerimizin pazar lama yetkinliklerini artırmayı hedefliyoruz. Oluşturduğu muz hizmet paketleri ile pazarlama anlamındaki yetkinliklerini değerlendirip onlar için yol haritası oluşturduk. Bu sayede kullandıkları panelden kendi kampanyalarını oluşturabilecekleri bir sistemi onlarla buluşturduk. KOBİ’lerimizin teknolojiyi kullanarak ihracat yapabilmeleri de büyümeleri için oldukça gerekli. iyzico olarak yap tığımız bir araştırma müşterilerimizin e-ihracat menzilini 5 bin kilometreye çıkardığımızı gösterdi. Dijitalleşme ile artık bir ürünü bütün dünyaya satışa çıkarmak mümkün. KOBİ’lerimizin de bu vizyon ile kendilerini geliştirmeleri rekabet için önem arz ediyor. Yine araştırmalar KOBİ’lerin ilk 3 yılın en zorlu dönem olduğunu söylüyor. Burada da yapacakları dijitalleşme yatırımları, onların tutunmalarında en önemli noktalardan biri haline geliyor. Biz de özellikle e-ihracatın desteklenmesi ve üye iş yerlerinin farklı ödeme metotları ile ödeme alabilmesini sağlamak amacıyla yenilikçi çözümler sunuyoruz. Sunduğumuz hizmetler ile işletmelerin global pazarlara açılmasını kolaylaştırıyor, farklı sanal POS çözümlerimizle ihtiyaçlara yönelik esnek ve güvenilir ödeme altyapıları sağlıyoruz. Alışveriş deneyimini geliştirmek de bizim için çok önemli. Sanal POS’a ek olarak pilot döneminde olduğumuz yeni bir POS çözümümüz bulunuyor. Çok yakın zaman da lansmanını yapacağız. Bu çözümümüz ile işletmelere hesaplı şekilde hızlı ve pratik bir ödeme süreci sunuyoruz. Bunlara ek olarak yakın zamanda gerçekleştirdiğimiz Paynet satın alımının KOBİ’lerin bu alanlardaki gelişi mini hızlandıracağını düşünüyoruz. Paynet ile attığımız bu güçlü adım, onların B2B ödeme ve tahsilat alanındaki tecrübelerini iyzico bünyesine katarak stratejimizi güçlendirecek. Paynet’e baktığımızda, kendi alanındaki büyük markaların ve bu markaların altındaki bayi ağlarının ve KOBİ’lerin ödeme ve tahsilat problemlerini çözdüğünü görüyoruz. Bu başarılarını daha fazla KOBİ’ye, bireysel kullanıcıya ve büyük markalara ulaştırmak istiyor ve bu sürecin Paynet ile hızlanacağına inanıyoruz. Biz daha çok e-ticaret, çevrim içi ve mağaza içi ödemeler gibi alışverişin etrafındaki ödeme ve kullanıcı tecrübesine odaklanan bir kurumuz. Paynet ise büyük marka, bayi, distribütör ve onların müşterileri arasındaki tahsilat problemlerine odaklanıyor. Dolayısıyla Paynet ile beraber daha farklı sektörlerdeki KOBİ’lere erişip onların da dijitalleşmesine katkı sağlamayı hedefliyoruz.

iyzico, kurumsal ve bireysel satıcıların global çapta güvenli şekilde çevrim içi ticaret yapabilmesine olanak tanıyan çözümler sunuyor. Bu alandaki yenilikçi yaklaşımlarınızı ve güvenli e-ticaret konusundaki önceliklerinizi bizimle paylaşır mısınız?”

Kurumsal ve bireysel satıcıların dünya genelinde güvenle çevrim içi ticaret yapabilmesi için çeşitli inovatif çözümler sunuyoruz. Öncelikle, güvenliği sağlamak adına üst düzey güvenlik standartlarını ve yenilikçi teknolojileri kullandığımızı söyleyebilirim. Ayrıca, kullanıcı deneyi mini optimize etmek için sürekli olarak platformumuzu geliştiriyor ve kullanıcılarımıza zaman kazandıracak hızlı ve kolay bir deneyim yaşatıyoruz. Bunun yanı sıra, güvenli e-ticaretin temel taşlarından biri olan müşteri verilerinin korunması konusunda titizlikle çalışıyor ve uygun veri koruma standartlarını uyguluyoruz. Tüm bu unsurlar bir araya geldiğinde müşterilerimizin güvenle ve başarıyla online ticaret yapmalarını sağlamak için kararlı şekilde çalıştığımız müşteri memnuniyet oranlarımızda da görülüyor. Üye iş yerlerimizi yapay zeka tabanlı iyzico teknolojileriyle buluşturarak bir ödeme çözümünden çok daha fazlasına sahip olmalarını sağlıyoruz. Güvenli e-ticaretin vazgeçilmez bir parçası olan risk yönetimi ve dolandırıcılık önleme çözümlerimizle kullanıcılarımızın güvenliğini sağlamaya büyük önem veriyoruz. İş süreçlerinde verimlilik ve kazanç artırmalarına yönelik tasarladığımız Sahtecilik Önleme Sistemi, Akıllı Ödeme Yönlendirme Servisi ve Dynamic 3DS sistemlerimiz sayesinde onlara üç adımlı bir koruma kalkanı sunuyoruz. Sahtecilik Önleme çözümümüz sayesinde geçerli ödemeleri kaçırmadan şüpheli işlemlere karşı üye iş yerlerimizi 7/24 ücretsiz koruyor. Harcama itirazlarını düşürerek müşteri memnuniyetlerini artırmalarını sağlıyoruz. Akıllı Ödeme Yönlendirme servisimiz ile başarısız olabilecek ödemeleri milisaniyeler içerisinde farklı bir banka POS’undan geçirerek, başarılı işleme dönüştürerek üye iş yerlerimize ekstra kazanç sağlıyoruz. Dynamic 3DS sistemimiz ise yapay zeka teknolojisi ile yalnızca riskli bulduğu ödemeleri 3DS doğrulamasına yönlendiriyor ve üye iş yerlerimizin müşterilerine daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunuyoruz.

E-ticaret sektöründe etkisi öngörülen yapay zeka, sürdürülebilirlik, blok zinciri teknolojisi, doğrudan satış modelleri ve gömülü finans gibi gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu trendler fintek ekosistemini ve geleceği nasıl şekillendirecek?”

Bu modellerin fintek sektörüne ve e-ticaret ekosistemine yansımaları aşikar. Yapay zeka, sürdürülebilirlik, blok zinciri teknolojisi, doğrudan satış modelleri ve gömülü finans gibi gelişmeleri biz de yakından takip ediyoruz. Özellikle yapay zekanın müşteri deneyimini kişiselleştirme ve operasyonel verimliliği artırma potansiyeline sahip olduğunu kesinlikle söyleyebilirim. Özellikle son dönemde yapay zeka teknolojisiyle çalışan sanal deneme teknolojisi çevrimiçi alışveriş deneyimini büyük ölçüde iyileştiriyor ve e-ticaret alanında devrim yaratacak bir potansiyele sahip. Müşterilere kıyafet, gözlük ve aksesuar gibi ürünleri sanal olarak deneme imkanı sunarak, fiziksel ve dijital alışveriş arasındaki boşluğu kapatıyor. Blok zinciri teknolojisi özellikle ödeme sistemlerinde ve tedarik zinciri yönetiminde şeffaflık ve güvenlik sağlamak için büyük bir artı sağlıyor. Doğrudan satış modelleri ise markaların doğrudan tüketiciye erişimini ve etkileşimini artırarak geleneksel perakende dinamiklerini dönüştürüyor. E-ticarette bu iş modeli özellikle üretici firmalara getirebileceği faydalar açısından firmalar için önemli bir ilgi alanı olmaya devam ediyor. Satıcılar ile müşteriler arasındaki engelleri kaldırarak aradaki bağı güçlendirme potansiyeli barındıran D2C modeli çeşitli noktalarda önemli avantajlar sunuyor. Geleneksel değer zincirindeki distribütör, toptancı, perakendeci gibi aracıları ortadan kaldırmaya olanak sağlayan D2C modeli hem üreticilerin tüketiciye daha rekabetçi fiyatlar sunmasına hem de üreticinin kâr marjını artırmasına imkan tanıyor. Verinin gittikçe önem kazandığı dünyada, üreticiler D2C modelinin getirdiği nihai müşteriler ile doğrudan etkileşim olanağı sayesinde tüketicilerinin tercihlerine dair geniş ve çeşitli veriler toplama fırsatı elde ediyor. Bu veriler saye sinde firmalar, pazarlama süreçlerini geliştirerek marka imajları üzerinde daha fazla kontrol sağlama fırsatı bulu yor. Ayrıca, kullanıcı verilerinin analizi yardımıyla şirketler talebi daha derinden kavrayarak ileride ortaya çıkabilecek potansiyel ürün alanlarına dair inovasyon yapma ihtimalini de artırıyor ve istikrarlı büyüme fırsatı yakalıyor. Günün sonunda tercihleri daha yakından incelenen müşteriler ise kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi, talebe yönelik genişletilebilen ürün katalogları ve müşteri geri bildirimleriyle iyileştirilen ürünler sayesinde alışveriş süreçlerinin iyileştirildiğine tanıklık edebilir. Finansal hizmetlerin e-ticaret siteleri, sosyal medya veya mesajlaşma uygulamaları gibi finansal olmayan ürünlere ve hizmetlere entegrasyonu olarak tanımlanan gömülü finans, geçtiğimiz yıllarda önemli bir trend noktası oluşturdu ve 2028’de 228 trilyon dolar işlem değerine ulaşması bekleniyor. Bu etkileyici potansiyelin arkasında gömülü finansın ortaya koyacağı önemli değer noktaları yatıyor. Gömülü finansın uygulanmasında bankacılık, krediler, ödemeler ve sigorta gibi alanlar ön plana çıkıyor. Bankacılık hizmetleri olarak sunulan finansal hizmetler, e-ticaret uygulamalarına entegre edilerek e-ticarette kullanışlılığı artırmayı hedefliyor. Çeşitli çevrimiçi perakendecilere, uygulamalarını terk etmeden tüketimlerini finanse edebileceği kredi ve taksitlendirme imkanları 58 www.businessturkiye.com.tr sunuyor. Dijital cüzdanlar veya hızlı ödeme yöntemleri gibi araçlar müşterilere hizmet sağlayıcının platformunu terk etmeden ödeme imkanı sunarak gömülü ödeme uygulamalarına örnek teşkil ediyor. Son yıllarda sürdürülebilirlik anlayışı da dünyada ve ülkemizde her anlamda ön plana çıkıyor. Çevreye olan duyarlılığı artan ve satın aldıkları ürünlerin üretim, paketleme ve tedarik süreçlerindeki çevresel etkilerini önemseyen e-ticaret müşterilerinin sayısı hızla artmaya devam ediyor. Çeşitli saha araştırmalarında, tüketicilerin yüzde 85’inin tercihlerini son 5 yılda sürdürülebilirlik yönünde değiştirdikleri, yüzde 74’ünün ise sürdürülebilir ürünler için daha fazla ödeyebilecekleri gözlemlendi. İngiltere özelindeki bir ankette ise tüketicilerin yüzde 69’u satın aldıkları ürünlerin paketlemesinde sürdürülebilirliği göz önünde bulunduracağını belirtti. Diğer taraftan yatırımcıların yüzde 85’i çevresel sosyal ve yönetişimsel faktörleri göz önünde bulundurduklarını belirtiyor. Yatırımcıların tutumu ise firma davranışında etkili oluyor. Şirketler, yatırımcıları talep ettiğinde operasyonlarının çevresel etkilerini 2 kat daha fazla yayınlama eğilimi gösteriyor. iyzico olarak, biz de bu trendlerin fintek ekosistemini nasıl şekillendireceğini göz önünde bulundurarak ödeme çözümlerimizi ve stratejilerimizi sürekli olarak güncelliyoruz. Gelecekte, bu teknolojilerin entegrasyonuyla daha yenilikçi, güvenli ve sürdürülebilir ödeme çözümleri sunmayı hedefliyoruz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.