”BIST SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK 25 ENDEKSİ’NDE ARALIKSIZ YER ALAN TEK GIDA PERAKENDECİSİYİZ”

Ülkemizde çağdaş perakendenin olmazsa olmazlarını tüketiciyle ilk kez tanıştıran Migros, yenilikçi vizyonunu başarıyla sürdürüyor. Sektörüne yön veren çalışmaları ve toplumsal anlayışta fark yaratan projeleriyle öne çıkan şirket, özellikle merkezine aldığı sürdürülebilirlik anlayışıyla da iyi yaşam bilincinin artmasına katkı sağlıyor. Uluslararası arenada 5’inci kez iklim liderleri, 3’üncü kez de su liderleri arasında yer alan şirketin, kadının toplumda güçlenmesi adına hayata geçirdiği önemli projeleri de bulunuyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Migros Kurumsal İletişim Grup Direktörü ve Sürdürülebilirlik Komitesi Başkanı Ahu Başkut Alyanak, sürdürülebilirlik politikaları hakkında bilgilerin yanı sıra bu çerçevede gerçekleştirdikleri projeleri de aktarıyor.

Sektöre yön veren çizgisiyle başarılı yolculuğuna devam eden Migros’un gündeminde yer alan en önemli konulardan biri de sürdürülebilirlik. Sürdürülebilirlik politikanızda yer alan bileşenleri ve hedefleri sizden dinleyebilir miyiz?

Sürdürülebilirlik anlayışımız iş modelimizin merkezinde yer alıyor. 2050 yılına karbon sıfır yolunda ilerliyoruz. Büyüyen bir şirket olmamıza rağmen son 3 senede yüzde 14,7 azalttık. Karbon salımını yüzde 90 azaltan ve patenti bize ait sulu soğutma sistemimizi mağazalarımıza yaygınlaştırıyoruz. Yenilenebilir enerji yatırımlarımız doğrultusunda, güneş enerjisi paneli kurulumlarımız sürüyor. 10 yılı aşkın bilgi ve deneyimimizi Sürdürülebilir İş Ortakları Ağı ile tedarikçilerimize açtık. Operasyonlarımızda sadece hijyen amaçlı kullanmamıza karşın su tüketimini yüzde 10 azaltım hedefimiz var. IPG taahhüdümüzü 512 ton plastik atığın önüne geçerek tamamladık. Gıda israfını önlemek için gıda imha oranlarımızı 2030’a kadar yüzde 50 azaltmayı hedefliyoruz ve bu hedefimizde yaklaşık yüzde 30 seviyelerine ulaştık. Ülkemizde Entegre Faaliyet Raporu yayınlayan tek gıda perakendecisi olarak tüm paydaşlarımızla çalışmalarımızı şeffaf şekilde paylaşıyoruz. BIST Sürdürülebilirlik Endeksi’nin yayınlandığı yıldan bu yana, endekste aralıksız yer alan tek gıda perakendecisi de yine biziz. İlk kez 2022 yılında yayınlanan ve sürdürülebilirlik performansı ve işlem hacmi ve piyasa değeri en yüksek 25 firmanın listelendiği BIST Sürdürülebilirlik 25 Endeksi’nde de başından bu yana yer alıyoruz. Dünyanın en itibarlı çevresel raporlama platformu olan CDP İklim Değişikliği ve Su Güvenliği programlarının her ikisinden birden en yüksek not olan “A” alarak ‘Global A Listesi’ne giren Türkiye’den 5 şirket arasındayız. Bu başarıyı yakalayan ülkemizden tek gıda perakendecisi olduk. Cinsiyet ve fırsat eşitliği alanında çalışmalarımız ve şeffaf raporlarımızla da uluslararası arenadaki endekslerde yer alıyoruz. Hem kendi operasyonlarımızdaki kadın çalışanların hem de sektörümüz ve toplumumuzdaki tüm kadınların güçlendirilmesi için çalışmalar yürütüyoruz. Tüm bu çalışmalarımızla son iki yıldır Bloomberg Cinsiyet Eşitliği Endeksi’nde yer almaya hak kazandık.

Çiftçi ve kooperatiflerle Türkiye’nin tarım haritasını birlikte çıkararak doğru zamanda doğru ürünün en iyi fiyatla tüketiciye ulaşmasını amaçlıyorsunuz. Bu çerçevede gerçekleştirdiğiniz çalışmalarınızı ve hedeflerinizi anlatır mısınız?

Migros olarak, 70 yılda üreticilerimiz, çiftçilerimiz, tedarikçilerimiz ve çalışanlarımızla dev bir ekosisteme ulaştık. Bu ekosisteme dahil olan 23 bin 500 iş ortağımız var. Tarımsal üretimin sürdürülebilirliği ve çiftçilerimizin emeğinin karşılığını güvenle almaları çok önemli. Kooperatiflerden alımlarımızı artırarak küçük üreticilerin pazarda yer bulmalarına destek veriyoruz. Yerelden tedarik edilen ürünlerin aynı bölgede satışını önceliklendirerek markalaşma süreçlerine katkı sağlıyoruz. Bu yaklaşımın, lojistik açıdan oluşan salımların azalması açısından da dolaylı etkisi bulunuyor. Türkiye’de öncülüğünü yaptığımız iyi tarım uygulamalı üretimi artırmak için üretici ve çiftçilere sertifika süreçlerinde danışmanlık veriyoruz. Güçlü tedarik yapımız sayesinde bugün 189 kategoride 3 bin 36 adet marka ile 50 bine yakın ürün çeşidimiz bulunuyor. Ürün çeşitliliğimizin yüksek olmasını önemsiyoruz. Müşterilerimizin seçme hakkı her zaman önceliğimiz.

Şirket olarak sağladığınız hizmet ve ürünlerle kadının toplumda güçlenmesi yolunda çalışmalarınız neler?

Toplumsal boyutta cinsiyet eşitliğini desteklemek için attığımız adımların en önemlilerinden biri Aile Kulüpleri. Migros Aile Kulüpleri, 36 noktada 220’den fazla alanda mesleki ve hobi amaçlı Milli Eğitim sertifikalı eğitimler veriyor. Bugüne kadar yaklaşık 535 bin kişiye sertifikalı, yüz yüze eğitim sunan Aile Kulüpleri, 2027 sonuna kadar 850 bin kişiye ulaşma hedefinde. Ayrıca, günümüze kadar 19 bini kadın olmak üzere 25 bin üye aldığı eğitimler sonrasında gelir elde etmeye başladı. Kadınların iş dünyasında güçlenmesi ve bölgesel kalkınmanın sağlanması için kadın kooperatiflerinin desteklenmesini önemsiyoruz. Meyve ve sebze üretimi yapan kadın kooperatiflerinin ürettikleri standartlarımıza uygun ürünleri mağazalarımızda satışa sunuyoruz. ‘Tarımda Kadın Girişimci Geliştirme ve Hızlandırma Eğitim Programı’mız sayesinde kadın girişimcilerin kariyer yolculuklarında ihtiyaç duyacakları öğretileri paylaşıyoruz. Migros standartlarına uygun ürünleri Türkiye’nin dört bir yanındaki mağazalarımızda müşterilerimizle buluşturuyoruz. 4 yıldır düzenlenen programdan bugüne kadar 280 kadın girişimci fayda sağladı.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.