DEĞİŞEN E-İHRACAT KANALLARININ YENİ YOLU “MİKRO İHRACAT”

Rusya-Ukrayna savaşı, Türkiye’nin e-ihracat kanallarını da değiştirdi. Konuyla ilgili daha çok Rusya ve Ukrayna ile çalışan e-ihracat sitelerinin, bu kriz döneminde Türki devletleri, Avrupa ülkeleri ve Körfez ülkelerine yönelebileceğini ifade eden TOBB E-Ticaret Meclis Üyesi ve Ticimax E-Ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli, krizden çıkış yolunun mikro ihracatta yeni pazarlar olduğunu aktardı. “Rusya pazarı e-ihracatta Türkiye’nin üç ana pazarından biriydi. Şimdi bu pazarı kaybettik. Ukrayna ve Rusya’ya trafik tamamen bitti. Stoklar Avrupa ve Ortadoğu’ya kaydı. E-ihracat satışlarında Avrupa’ya yüzde 60, Orta Doğu’ya ise yüzde 80’e yakın artış var.” diyerek görüşlerini belirten Çiğdemli; yeni pazarlara açılmak isteyenlerin Türk lirasının rekabetçi tarafını da kullanarak, bu süreçten kayıp yaşamadan çıkabileceğine işaret etti. “Hedeflenen yeni pazarlara yönelik, uygun dilde internet reklamlarına ağırlık vererek dünya üzerinde yeni müşteriler edinmek mümkün. Ticimax olarak, sunucularımızı 100’den fazla ülkede bulunduruyoruz. Bu sayede hedef ülkelerde internet reklamlarında öne çıkmak çok daha kolay oluyor. E-ihracat modüllerimizle de ülkeleri, hatta şehirler hedefleyerek tek site üzerinden birden çok dilde ve aynı ürünü farklı fiyatlarla satmayı mümkün hale getiriyoruz.” diye konuşan Çiğdemli, mikro ihracat yapmanın püf noktalarını da anlattı.

MİKRO İHRACATIN AVANTAJLARI

İnternet üzerinden yurt dışına yapılan bir satışta (e-ihracat), KDV hariç fatura tutarı 15 bin Euro’dan az ve satışa konu olan malların ağırlığı 300 kilogramdan hafif ise, bu e-ihracat türüne mikro ihracat diyoruz. Yani mikro ihracat (bir diğer adıyla hızlı kargo yoluyla ihracat), bildiğimiz şirketler arası toptan ihracattan farklı olarak aslında son tüketiciye yapılan satışları kapsar. İster KOBİ düzeyinde bir üretici olarak, isterseniz bireysel satıcı olarak yani, şahıs şirketi kurarak internet üzerinden mikro ihracat yapabilirsiniz. Dünyada 196 ülke var. Gerek web siteniz üzerinden gerek Amazon, Alibaba, Rakuten, Etsy, eBay gibi global pazaryerleri üzerinden istediğiniz ülkeye satış gerçekleştirebilirsiniz. Kendi fabrikanızda veya atölyenizde ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, evde ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, al-sat da yapabilirsiniz. Mikro ihracat, yükte ve pahada hafif ürün ticareti yapan sektörlerin ihracat potansiyelini artırmak amacını taşıyor. Böylece uzun süren prosedürler kısaltılmış oluyor.

DEVLET TEŞVİKLERİ VAR

Devlet, KOBİ’lerin mikro ihracatı, yani firmadan direkt tüketiciye yapılan online ihracatı benimsemesini kolaylaştırmak adına birçok teşvik sunuyor. Klasik ihracattan farklı olarak prosedürlerden arındırılmış bir sistemi var. ETGB sistemi üzerinde tüm prosedürler yetkili kargo firmaları aracılığıyla gerçekleştiriliyor. ETGB sistemi ile yapılan mikro ihracat işlemleri sonrasında KDV iadesi de alınabiliyor. İnternet üzerinden yurt dışında verilen reklam giderlerinin de yüzde 60 kadarını devlet karşılıyor. Mikro ihracatta düzenlenen bir gümrük beyannamesi olmaması da ayrı bir avantaj. Gümrük beyannamesi yerine online ortamda Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) düzenleniyor ve klasik ihracatta olduğu gibi gümrük müşavirine ihtiyaç da olmuyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.