“GELECEKTE VAR OLABİLMENİN SIRRI UYUM KABİLİYETİNDE YATIYOR”

Koç Holding’in ilk otomotiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv, köklü geçmişinin verdiği güç – le otomotiv sektörünün küresel ve lider referans noktası olma vizyonunu başarıyla sürdürüyor. Kurulduğu günden bu yana koşulsuz müşteri memnuniyeti ilkesini ön planda tutan şirket, bu yaklaşım doğrultusunda iç ve dış paydaşlarına en kaliteli hizmeti sunabilmek için her alanda kendini yeniliyor ve geliştiriyor. Başarılarının ardında tek – noloji, inovasyon ve sürdürülebilirliğe verdikleri önemin yanı sıra asıl olarak iş anlayışları ve insa – na yaklaşımlarının da yer aldığını belirten Otokoç Otomotiv Genel Müdürü İnan Ekici iki konuya, şeffaflık ve ortak akıla çok önem verdiklerinin al – tını çiziyor. Business Türkiye okuyucuları için so – rularımızı yanıtlayan İnan Ekici, veriye dayalı ileri analitik uygulamalar ile bütüncül hizmetler geliş – tirdiklerini ve otomotiv sektöründe bir ilk olarak, Metaverse Decentraland’de satın aldıkları Otokoç Metazone alanı ile çalışmalara başladıklarını da sözlerine ekliyor.

Koç Holding’in ilk otomotiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv’in bugün geldiği noktayı ve sektörde yarattığı çarpıcı gelişmeleri anlatır mısınız? Otomotiv sektörü için Otokoç Otomotiv neyi ifade ediyor?

Koç Topluluğu’nun kurucusu merhum Vehbi Koç tarafın – dan, 1928 yılında Ankara’da “Ford Motor Company” acen- teliğinin alınmasıyla kurulan ve Koç Holding’in ilk otomo- tiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv’in üstlendiği en değerli rollerden biri, sonraki yıllarda Koç Otomotiv Gru – bu’na temel olması. Koç Topluluğu’nun montaj ve üretim sanayisine girmesine zemin hazırlayan Otokoç Otomotiv, bugünkü otomotiv sektörünün oluşmasına da katkıda bu – lunuyor. Şirketimiz, birbirinden önemli pek çok başarının yanı sıra üç tarihi başlangıca da imza attı. Bunlardan birin – cisi, otomotiv sektörünün oluşumuna giden yolda ilk adım olan otomotiv perakendeciliğini kurması. İkincisi, Avis’i bünyesine katarak Türkiye’de kurumsal araç kiralama işini başlatması, Budget’ı bünyesine katarak güçlenmesi ve aynı zamanda, Avis Budget Group’un EMEA bölgesindeki en büyük lisans ve yatırım ortaklarından biri olması. Üçün – cü tarihi başlangıç ise çok hızlı bir dönüşüm ve değişim içinde olan dünyanın gidişatına uyum göstererek Zipcar’ı bünyesine dahil etmesi ve araç paylaşımında da öncülüğü üstlenmesi. Bugün geldiğimiz noktada mobiliteyle ilgili tüm çözüm – leri tek çatı altında müşterileriyle buluşturan Otokoç Otomotiv olarak, Otokoç, Avis, Avis Filo, Budget, Otokoç Sigorta, Zipcar, Otokoç 2. El ve Otokoç Parça markalarıyla hizmet veren, Türkiye’nin en büyük otomotiv perakende – ciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi konumunda- yız. Otokoç çatısı altında Ford, Ford Trucks, Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markalarıyla yeni araç satışı, servis ve yedek parça hizmetleri, toptan yedek parça satı – şı, sigorta ve finansman, aksesuar satışı, 2. el araç satışı ve araç koruma sistemlerini müşterilerimize sunuyoruz. Araç kiralamada ise Avis ve Budget markalarıyla kısa dönem ki – ralama, Avis Filo ile operasyonel kiralama diğer adıyla filo kiralama, Zipcar markasıyla da saatlik kiralama yani araç paylaşımı hizmetlerimizi müşterilerimizle buluşturuyoruz. Yeni yaygınlaşan tatil ihtiyaç ve beklentilerini karşılamak üzere hayata geçirdiğimiz “Avis Caravan” hizmetimizle, mekanla sınırlı kalmadan özgürce tatil yapmak isteyen ta – tilcilere en üst düzey hijyen ve güvenli ortam ile otel konfo- rundaki hizmeti beraberinde sunuyoruz. Karavan kiralama hizmetimiz çerçevesinde hem motokaravan hem de çekme karavan sağlayabiliyoruz. Bir süre önce offroad karavan hizmetini de seçenekler arasına ekledik. Türkiye dahil Yu – nanistan, Azerbaycan, Macaristan, Gürcistan, Kazakistan, Ukrayna, Kuzey Kıbrıs ve Kuzey Irak’ta olmak üzere top – lam 9 ülkede 400’e yakın noktada hizmet veriyoruz. Kurul- duğu günden beri mobilite sektörüne değer katan, bir okul niteliğinde olan, çalışanına değer veren, koşulsuz müşteri memnuniyeti ilkesini ön planda tutan şirketimiz bu yakla – şım doğrultusunda iç ve dış paydaşlarına en kaliteli hizmeti sunabilmek için her alanda kendini yeniliyor ve geliştiriyor.

Koç Digital’in ileri analitik ve nesnelerin interneti tek – nolojisindeki endüstriyel deneyimi ile sektör birikimini- zi buluşturarak “Bağlantılı Araç” projesini devreye aldı- nız. Söz konusu projenin içeriğini ve detaylarını anlatır mısınız? “Bağlantılı Araç” projesi haricinde hizmete almaya düşündüğünüz uygulamalar mevcut mu? Genel olarak yenilikçi uygulamalar hakkında planladığınız ça – lışmalarınız ve hedefleriniz neler?

Teknoloji dünyasında yaşanan baş döndürücü gelişmeler her alana yansırken, söz konusu değişim otomotiv ve araç kiralama sektörlerini de dönüştürüyor. Otomotiv dönüşü – münün temelini oluşturan CASE çerçevesi de bu neden- lerle geliştirildi. “Connected Cars – bağlı araçlar”, “Autono- mous Cars – otonom araçlar”, “Sharing Mobility – paylaşım mobilitesi”, “Electric Cars – elektrikli araçlar” şeklinde dört ana trendin baş harflerinden oluşan CASE, “çevreci, ta – lep üzerine ve büyük kullanıcı deneyimi” seçeneklerini ve müşterinin gelişen ihtiyaçlarına cevap veren hizmet mo – dellerini içeriyor. Otokoç Otomotiv olarak otonom ve elektrikli araçların yükselişini, araç satışının azalarak araç kiralama ve paylaşı – mının hızla artacak olmasını, revize edilecek olan satış son- rası hizmetleri de içeren tüm bu değişimleri takip ederek kendimizi geleceğe hazırlıyoruz. Sektörlerimiz açısından en önemli teknolojilerin başında gelen yapay zeka, “Bağ – lantılı Araçlar ve Araç Paylaşımı Projesi” için Türkiye’nin nesnelerin interneti yönetim sistemi “Platform360” üzerin – de geleceğin bağlantılı araç (connected car) uygulamaları- nı geliştiriyoruz. Tüm kısa dönem araç kiralama filomuzu 2022’de “Connected (bağlantılı)” hale getiriyoruz. Bu kap – samda en büyük atılımlarımızdan bir tanesi iştiraklerimiz ile birlikte önümüzdeki beş yıl içerisinde, 45 binden fazla aracı “bağlantılı araç” projesi ile tek merkezden yönetmeyi hedefliyoruz. Bağlantılı araç projesi ile hem sektörümüzün hem de Otokoç Otomotiv’in ileri dijitalleşme vizyonuna büyük katkı sağlayacağız ve faaliyette bulunduğumuz 9 ülkede 100 bini aşan araç filomuzun tamamını sistem ile entegre hale getireceğiz. Hizmet ve iş modellerimizle sek – töre öncülük etmeye devam ediyoruz. Bu kapsamda, uçtan uca tüm filo ihtiyaçlarının karşılandığı, giderlerin tek bir fatura ile yönetilebildiği, sürüş veya lokasyon verilerinin raporlanabildiği hizmetlerin bütünü olan, sektörü geliştir – diğimiz önemli bir iş modeli Avis Filo Maestro’yu hayata geçiriyoruz.

Yeni nesil teknolojilerin ve dijitalleşmenin mobilite sek – törüne getirdiği potansiyelleri nasıl yorumluyorsunuz? Otokoç Otomotiv bünyesinde yaşanan dijital dönüşüm – den bahsedebilir misiniz?

Türkiye’nin lider otomotiv perakende, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi Otokoç Otomotiv olarak, teknolojiyi merkeze koyan projelerde yer almayı çok önemsiyoruz. Söz konusu inovasyon ve dijitalleşme stratejilerimiz ile amacı – mız, ihtiyaca yönelik yenilikçi çözümler sunarak müşteri- lerimizin memnuniyetini en üst seviyede tutmak. Faaliyet gösterdiğimiz üç alandaki tüm markalarımızı tek bir mobil uygulamada toplayarak SuperApp projemizi hayata geçire – ceğiz. Söz konusu tüm bu başarıların ardında ise teknoloji, inovasyon ve sürdürülebilirliğe verdiğimiz önemin yanı sıra asıl olarak iş anlayışımız ve insana yaklaşımımız yer alıyor. Pandemi sürecinde, bütün iş kollarında gözlemlenen en önemli değişiklik, dijitalleşmenin hızlanması ve yaygınlaş – ması oldu. Dijitalleşme, sektörümüze salgın öncesinde de belli ölçülerde farklı ve yeni dinamikler getirmişti. Biz de inovasyon kültürüyle hareket eden bir kurum olarak tek – nolojinin sunduğu olanakları, paydaşlarımızın koşullarını ve deneyimlerini iyileştirmek için kullanıyorduk. Bu yeni ve beklenmedik gelişmeyle birlikte tüm hizmetlerimizi sal – gın koşullarına göre şekillendirdik. Paydaşlarımızın değerli öneri ve yorumlarına başvururken bu süreçte kendilerine nasıl destek olabileceğimizi sorduk ve onlardan aldığımız geri bildirimler bize yol gösterdi. Söz konusu geri bildirimler doğrultusunda, müşteri ih – tiyaçlarının karşılanmasında dijital araçlar ve temassız hizmetlerin kullanımı önemli ölçüde artarken, bireysel mobilite ve alınan hizmetlerde hijyenin önemi daha çok öne çıktı. Örneğin müşterilerimize dijital olarak uzaktan rezervasyon, ödeme, evrak imzalama olanağı sunarken ku – rum içi bilgi paylaşımı ve raporlama süreçlerini de dijital platforma taşıyarak tüm deneyimi hızlı, kalıcı ve izlenebilir kıldık. Pandemi ile birlikte halihazırda dijitalleşmiş olan sa – tın alma süreçlerimizde de dijitalleşme oranı artış gösterdi. Süreçlerimizdeki konsantrasyonumuz sadece satışın onli – ne platformlara taşınması ile sınırlı değil, fiziksel ilerleyen veya manuel yürüyen tüm iş süreçlerinin dijitalleşmesi için de çalışıyoruz. Kurumumuzun başarı ve itibarı, bağımsız kuruluşlardan farklı kategorilerde aldığımız ödüllerle de tescillenmeye devam ediyor.

Otokoç Otomotiv olarak, geçtiğimiz yıl başlattığınız çevik dönüşüm yolculuğunuzda gelinen nokta ne? Genel itiba- rıyla “çevik yolculuk” Otokoç Otomotiv için neleri ifade ediyor?

Son dönemde tüm dünyada iş çevreleri tarafından yaygın şekilde kabul gören bir görüş var. O da günümüzün baş dön- dürücü hızla değişen ve dönüşen dünyasında kalıcı başarı sağlamak için yalnızca köklü bir şirket konumunda bulun- manın yeterli olmayacağı. Bu nedenle mevcut ve potansiyel müşterilerin ihtiyaçları özellikle teknolojinin getirdiği devi- nime bağlı olarak hızla değişirken, bu ihtiyaçları çok daha kapsamlı şekilde anlayıp karşılayabilmek giderek daha da yaşamsal hale geliyor. Tüm bunlara paralel olarak ürün ve hizmetlerin ömrünün de aynı ölçüde kısaldığını görüyoruz. Bu nedenle çeviklik ve yaşanan değişime aynı hızda cevap verebilecek uyum becerilerini geliştirmek, gelecekte var ola- bilmek isteyen kurumların olmazsa olmazı haline geliyor. Biz Otokoç Otomotiv olarak çevik dönüşümün öncelikle kültürel bir değişim olduğuna inanıyoruz. Çeviklik ise bize göre otonomiyi yayarak hiyerarşiden uzaklaşmayı mümkün kılan ama aynı zamanda da müşteriyi merkeze alan bir ça- lışma anlayışı anlamına geliyor. Çevik dönüşüm sürecimizi geçtiğimiz yıl “İçimizdeki Çevik” adıyla markalaştırırken bu dönüşümü mümkün kılacak odak alanlarımızı da net şekilde ortaya koyduk. İki konuya çok önem vererek ilerliyoruz, at- tığımız her adımın şeffaflaştırılması ve ortak akılla geliştiril- mesi. Şirketimizin kuruluşundan bu yana süregelen şeffaflık anlayışımızı çalışanlarımız, müşterilerimiz, paydaşlarımız ve sorumlu olduğumuz tüm kişi ve kuruluşlar nezdinde devam ettirerek süreçlerimizin daha sağlıklı yürümesini ve bu anla- yışın herkes tarafından tüm iş yapış biçimlerimizde benim- senmesini sağlama adına çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu çerçevede çevik dönüşüm ile değişen organizasyon yapımız, işleyişimiz, liderlik anlayışımız ve davranış şeklimize paralel olarak şeffaflığın önündeki duvarları yıkıyoruz.

Geçtiğimiz aylarda, NFT, metaverse ve DAO (Merkezi- yetsiz Otonom Organizasyon) üzerinde projeler üretmek üzere yatırımlara başladınız ve metaverse üzerinden de arsa satın aldınız. Metaverse ile ilgili genel görüşlerinizi alabilir miyiz? Söz konusu yatırımınızın içeriği ve amacı ne?

Tam 94 yıldır sektörde standartları tanımlayan Otokoç Otomotiv olarak, tüm mobilite çözümlerini tek çatı altında müşterilerimize sunuyoruz. Dünyada müşteri ihtiyaçları ve davranışları değişirken, yaşanan dijital dönüşüm müşterile- rin seçeneklere ve bilgiye hızla erişebilmesinin önünü açıyor. Biz müşterilerimizi yakından tanıyarak süreçlerimizi dijital- leştirmeye devam ediyor, veriye dayalı ileri analitik uygula- malar ile bütüncül hizmetler geliştirip sunuyoruz. Metaverse, sektörlere, markalara ve yaratıcı ekonomiye katkı sağlayacak fırsatlar barındırıyor. Biz de bu kapsamda oto- motiv sektöründe bir ilk olarak, Metaverse Decentraland’de satın aldığımız Otokoç Metazone alanı ile çalışmalara başla- dık. Avis markamız ile sponsor olduğumuz Fenerbahçe’nin yeni sezon formasını bugüne kadar yapılmış en büyük for- mayı inşa ederek metaverse evreninde tanıttık. Ayrıca me- taverse evreni herkese farklı alanlardan erişim imkanı sağ- layarak eşitsizliklerin ortadan kaldırılmasında önemli bir rol oynuyor. İnsanı merkeze alan anlayışımızdan yola çıkarak, cinsiyete dayalı yargılara ve hayatın her alanında yaşanan eşitsizlik sorununa dikkat çekmek amacıyla online olarak gerçekleşen önemli bir zirvenin metaverse buluşması olan “Cam Tavan Arabada Güzel” oturumuna ev sahipliği yapa- rak yüzlerce kişiye metaverse evreninde de “Cam tavan yok” dedik. Bu platformda da sesimizi duyurmaktan çok mutlu- yuz. Otokoç Metazone ile birlikte her alanda bir deneyim merkezini hayata geçirirken, kadınların önündeki görünen veya görünmeyen engelleri kaldırmak ve farkındalığı artır- mak için cam tavanları hep birlikte kırmaya devam edeceği- miz için gururluyuz.

Otokoç Otomotiv olarak, 2. el tedarik kanallarınızı geliş- tirerek bayilik ağı oluşturmaya başladınız ve bu kapsamda şirketin ilk bayisini Denizli’de bir diğerini ise Mardin’de devreye aldınız. Otokoç 2. El markanızla verdiğiniz hiz- metleri ve gerçekleştirdiğiniz atılımla ilgili hedeflerinizi anlatır mısınız?

Otokoç Otomotiv çatısı altında çözüm sağlayan Otokoç 2. El, sektöründe ilk akla gelen marka olarak konumlanıyor. Sektöre kurumsal bir yaklaşım getirerek araç satışı, aynı gün nakit ile araç alımı, profesyonel ekspertiz hizmetleri, yay- gın hizmet ağı, temassız teslimat ve online satın alma gibi yenilikçi seçenekleriyle 2. el araç konusunda güven noktası olarak faaliyet gösteren Otokoç 2. El markamızla, Türkiye çapında 26 lokasyonda hizmet veriyoruz. Otokoç 2. El olarak araç satın alırken veya satarken tüm süreçlerin en kolay, hızlı ve şeffaf şekilde gerçekleşmesini sağlıyor, katma değerli hizmetlerimizle müşterilerimize her zaman yanlarında olduğumuzu hissettiriyoruz. Bunun yanı sıra Türkiye’de 2021 yılında toplam 24 bin adet satışın ger- çekleştiği kurumsal ikinci el araç pazarında liderlik konumu- muzu ve dünyada bölgesel bir oyuncu olma hedefine yönelik yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Giderek büyüyen ikinci el sektöründeki ihtiyaçlara cevap verme ve tedarik kanallarını geliştirme stratejimiz doğrul- tusunda, satış kanallarını çeşitlendirmenin ve bayilik ağı oluşturmanın ilk adımını 2022’nin yılın ilk çeyreğinde De- nizli’de atmıştık. Sonrasında Mardin’de hayata geçirilen ikin- ci şubemizle ağımızı büyütmeye devam ediyoruz. Otokoç 2. El’in bu yeni döneminin temsilcileri olan bayilerimiz, ortaya koyacakları hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti ve yüksek performans ile gelecekte yurt genelinde açılacak yeni bayi- lerimiz için son derece ilham ve cesaret verici örnek teşkil edecek. Bu çerçevede, Otokoç 2. El satış kanallarını 2027 yılı sonuna kadar kademeli olarak toplamda 30 civarında bayiye ulaştırarak büyütmeyi hedefliyoruz.

Geçtiğimiz aylarda Otokoç ve Birmot faaliyetlerini tek bir çatı altında birleştirdi. Böylece birçok önemli marka Otokoç bünyesinde toplanmış oldu. Söz konusu birleşme- nin amacını ve gelinen noktayı anlatır mısınız?

Bir süre önce duyurduğumuz yeni yapılanma çerçevesin- de, Otokoç ve Birmot’un güçlerini “Otokoç” adı altında birleştirdik. Bu kapsamda, daha önce Otokoç ve Birmot altında yer alan tüm araç markaları ve hizmetler, Otokoç markası altında toplandı. Bu birleşmeyle birlikte Ford, Ford Trucks, Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markaları Otokoç bünyesinde toplanmış oldu. Bu alanda gerçekleştir- diğimiz araştırma sonuçları da Otokoç ve Birmot gibi aynı hedefe sahip iki ayrı hizmet markasının tek bir isim altında birleşmesinin çok sayıda avantajı bulunduğunu gösteriyor. Otokoç’un işinin uzmanı, köklü ve saygın bir marka olarak konumlanması, hizmet verdiği diğer faaliyet alanlarından kaynaklanan güç ve çeşitliliği barındırması, yurt dışında da faaliyet göstermesi ve sektör sözcüsü olarak konumlanması, Koç Holding çatısının yarattığı güven ve bilinirlilikle geçmişi 94 yıl öncesine kadar uzanması, iki yapının Otokoç adı al- tında birleşmesine yönelik kararımızın önemli gerekçeleri arasında yer aldı. Otokoç Otomotiv, tüketici bilinirliği yüzde 90’ların üzerinde seyreden ve öncülük vizyonu doğrultusunda sektörel sivil toplum kuruluşlarında aktif rol alan bir marka. Bu birleşme ile Otokoç’un ülkemizde otomotiv sektörünün gelişmesine yönelik olarak yarattığı katma değerin daha da artarak de- vam edeceğine, kurum olarak mobilite sektöründeki lider- liğimizin yanı sıra otomotiv perakende sektörünün de daha güçlü hale geleceğine inanıyoruz. Otokoç ve Birmot’un güçlerinin tek bir isim altında birleş- mesiyle birlikte Otokoç, daha çok otomotiv markasıyla, daha zengin segment yelpazesi ve daha yaygın şube ağıyla müşte- rilerinin tüm ihtiyaçlarına tek bir noktadan daha güçlü cevap veren, çevikleşen hizmet anlayışıyla mobilitede daha etkin ve daha güçlü büyüyen bir marka haline gelmiş oldu.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.