”Güçlü Başarılar, Kırılma Noktalarında Alınan Kararlarla Gelir”

Ülkesinden kazandığını ülkesine kazandıran, etik değerlerinden
ödün vermeden büyümeyi sürdüren Saruhan Holding, köklerinden aldığı güç ve tecrübeyle liderliğini bulunduğu her alanda koruyor. Çatısı altında bulunan markalarla birlikte geleceğe uzanan yolda başarıyla yürüyen şirket, bu yolculuğa, sahibi olduğu Fakir Hausgeräte markasının yanı sıra De’Longhi, Braun ve en yeni markası iYO ile geleceğe başarıyla yürüyor. Teknolojiyi en etkin şekilde kullandıklarını belirten Saruhan Holding Yönetim Kurulu Üyesi Fakir Hausgeräte Pazarlama ve Satış Grup Başkanı Fatih Saruhan, sektörün son yıllarda köklü bir dönüşüm yaşadığına vurgu yapıyor. iYO markasını iyi yaşamı sahiplenme stratejilerine paralel olarak yarattıklarını ifade eden Saruhan, son teknolojileri hayata geçirirken odak noktalarının “insan” olduğunun da altını çiziyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Fatih Saruhan, kurumsal hikayelerini, ihracattaki başarılarını ve yeni teknolojilerle besledikleri çalışmalarını bizlerle paylaşıyor

Faaliyet gösterdiği sektörlerde öne çıkan Saruhan Holding’in kurumsal hikayesini ve faaliyet alanlarını sizden dinleyebilir miyiz? Holding bünyesinde yer alan markalarınızdan bahsedebilir misiniz?

Saruhan Holding’in 1980 yılında alçak ve yüksek gerilimli elektrik malzemeleri satışıyla başlayan ticaret hayatı, 1985 yılında elektrikli ev aletleri markası Alman Fakir Hausgeräte ve endüstriyel temizlik makineleri üreticisi Nilco’nun Türkiye ve yakın coğrafyasının genel distribütörlüğünü almasıyla devam etti. 1997 yılında kimyevi hammadde, toz ve sıvı deterjan üretimi için tesis yatırımı yaptık. Kimya sektöründe ev tipi ve endüstriyel temizlik hijyeni ürünleri ile yurt içi ve dışı satış pazarlama faaliyetlerine başladık. 2021 yılında espresso kahve makinesi üreticisi olan İtalyan De’Longhi ve aynı grup bünyesinde bulunan Braun Household markalarının Türkiye resmi distribütörü olduk. 2022 yılında marka karmasını genişleterek Range ev aletleri markasını kurduk. İlk yılında elektrikli süpürgeden ütüye, kişisel bakımdan sağlık kategorisine kadar uzanan geniş ürünler ile 220 bin adete yakın satış gerçekleştirdik. Fakir Hausgeräte, ev hayatını kolaylaştıran, evdeki hijyen ve bakımı inovatif ürünlerle gerçekleştirmemizi sağlayan çözümler ile tüketiciye dokunurken, 2023 yılının son çeyreğinde pazara sunduğumuz iYO markasıyla da kişilerin kendisine iyi bakması ve iyi yaşama odaklanması vizyonunu sahiplendik. Bu fikirle yola çıkarak uzun emekler sonucu pazara sunduğumuz iYO, cilt bakımı ve yaşlanma karşıtı teknolojileri tüketicisiyle buluşturuyor. Tüm bu faaliyet alanlarının yanı sıra, çekirdek kahve kavurma tesisi yatırımı gerçekleştirerek, Kaave markası ile Horeca ve perakende müşterilerine hizmet vermeye başladık. Saruhan Holding olarak bugün bünyemizde Fakir Hausgeräte, Nilco, Kaave, Saruhan Kimya, Range Ev Aletleri, S Filo Kiralama Hizmetleri, Saruhan Gayrimenkul Yatırım ile Türkiye distribütörlüğünü üstlendiğimiz De’Longhi ve Braun Household markalarımızla ve tüm faaliyet alanlarımızda ülkesinden kazandığını ülkesine kazandırma misyonu ile hareket eden bir şirketiz. Uluslararası sürdürülebilir rekabette kaliteyi ön planda tutarak inovatif ürünler geliştiren, yatırımlarımızda insan ve çevreyi odağa alan, etik değerleriyle büyümeyi sürdüren bir yapıya sahibiz. Bu yapıyı bozmadan gelecek yatırımlarımıza hızla devam ediyoruz.

90 yıllık bir marka olarak “Köklerden Geleceğe” sloganı ile geçmişinden aldığı güçle yoluna devam eden Fakir Hausgeräte markasının tamamı Saruhan Holding’e ait. Öncelikle bu markanın çatınız altına girme sürecini anlatır mısınız? Gelinen noktada pazar payına ve ürün gamına dair bilgileri öğrenebilir miyiz?

1933 yılında Almanya Stuttgart’ta H. Wilhelm Kicherer tarafından kurulan “Fakir” markası Almanca’da aile anlamına gelen familie ve kurucusunun soyadı Kicherer’in birleşmesinden doğdu. Teknolojiyi evlere taşıma misyonuyla kurulan Fakir Hausgeräte, 1978 yılına kadar büyümesini Almanya genelinde sürdürürken tüketicilerin tercih ettiği bir marka olmayı başarmasıyla yeni pazarlara açılmaya başladı. 1985 yılında Saruhan Holding’in distribütörlüğünü almasıyla Türkiye pazarına girerek Türk tüketicisiyle buluşan Fakir Hausgeräte, kısa zamanda Türkiye’nin en sevilen ve güvenilen markası olmayı başardı. 2005 yılında Saruhan Holding hisse alımı yapmaya başladı. 2009 yılında markanın ve Almanya’daki üretim tesisinin tüm hisselerinin satın alınmasıyla birlikte Fakir Hausgeräte markası Saruhan Holding çatısı altına girdi. Bugün Fakir Hausgeräte markamız ile farklı kategorilerde önemli pazar paylarına sahibiz. Süpürge kategorisinin dışında bugün sıcak içecek hazırlama, gıda hazırlama, kişisel bakım, hijyen, ısıtma soğutma ve ütü kategorilerimizle tüketicilerimize ulaşıyoruz. Hızla genişlettiğimiz ürün gamımız sayesinde 2023 yılında dolar bazında yüzde 37 büyüdük. Fakir Hausgeräte’nin çok geniş bir ürün portföyü bulunuyor. Yaklaşık 270 çeşitten fazla ürünle hayatı kolaylaştıran, yenilikçi ve iyi yaşam alanı oluşturan teknoloji ürünlerinden bahsediyoruz. Fakir’in lokomotif ürün grubu ise süpürge. Süpürge kategorisi tüm ürün gruplarımız arasında yüzde 45 paya sahip. Süpürge pazarında en hızlı büyüme oranına sahip kategori ise dikey şarjlı süpürge. Biz de bu kategoride tüketiciye çeşitlilik sunuyoruz. Islak kuru çekişli dik süpürgeden hepa filtreli süpürgelere kadar geniş bir kategoriye sahibiz. Her ne kadar büyüme hızı yavaşlasa da GFK verilerine göre robot süpürge hala önemli bir pazar. Bu kategoride de tüketicinin hayatını kolaylaştıran, inovatif ve pratik temizlik sağlayan iddialı ürünlerimiz var. Fakir Hausgeräte olarak süpürge denildiğinde ilk akla gelen, tercih edilen ve beğenilen marka olmamızın en önemli sebepleri, yıllar önce Türkiye pazarına üstün Alman teknolojisini ve kalitesini Fakir Hausgeräte ile getirmemiz, satış sonrası servis hizmetlerinde hızlı ve deneyimli çözümler sunmamız ve satış kanallarımızı tüketici beklentilerine göre çok hızlı biçimde genişletebilme yeteneğimiz. Örneğin, GFK araştırmasına göre küçük ev aletlerinde tüm kategorilerde 29 milyon adet üzeri ürün satışı gerçekleştirildi ve Fakir Hausgeräte, süpürge ve hijyen kategorisinde her zaman ilk 3 marka arasındaki yerini korudu. 2023 yılında 2,5 milyon adet ürün satışı gerçekleştirdik.

Fakir Hausgeräte olarak dünyada 60 ülkeye ihracat yapıyorsunuz. İhracat rakamlarınız, dış pazarlardaki rolünüz ve hedefleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?

Fakir Hausgeräte, şu an 60 ülkeye ihracat yapan bir marka. Almanya’nın dışında özellikle Avrupa, Türki Cumhuriyetleri ve MENA bölgesinde güçlüyüz. Geçen yıl ciromuzun yaklaşık yüzde 25’i ihracat yoluyla gerçekleşti. En çok ihraç edilen ürün grubunun başında yine süpürgeler geliyor. 2022 yılına göre geçtiğimiz yıl ihracatta yüzde 50 büyüme kaydettik. 2024 hedefimiz ise 75 ülkeye ihracat gerçekleştirmek ve ihracatın ciromuz içindeki payını iki kat artırmak. Ayrıca, hedeflerimiz arasında farklı ülkeler de var. Sahra Altı Afrika bölgesini de portföyümüze katarak ihracat yaptığımız ülke sayısını bu yılın sonu itibarıyla 75’e çıkarmak istiyoruz.

Yeni inovatif ürünlerle büyüyen Fakir Hausgeräte’nin dijital yatırımları neleri içeriyor? Öne çıkan yeni teknolojilerle beslediğiniz çalışmalarınız neler?

Fakir Hausgeräte, teknolojiye ve dijitalleşmeye önem veren bir şirket. Dünya markası olarak trendleri çok daha yakından takip ederek adapte olabilme ve bunları pazara sunma yeteneğine sahibiz. Ürünlerimizin teknoloji ve dijital odaklı üretimi ve tasarımı kadar satışı, müşteri deneyimi, iletişim kampanyaları ve satış sonrası hizmetleri ile de dijital varlıklarımıza yatırım yapan bir markayız. Yapay zeka, artırılmış gerçeklik, biyoteknoloji, bluetooth ve nesnelerin interneti teknolojilerine sahip ürünlerin üretimini gerçekleştirmenin yanı sıra e-ticarete ve organize kanallarda büyümeye yönelik ciddi yatırımlar yapıyoruz. Teknolojiyi en iyi kullandığımız alan ise elbette üretim sahamız. Tüketicilerin değişen tutum ve alışkanlıklarına uygun ürünler sunabilmek için teknolojiyi en etkin şekilde kullanarak inovatif ürünler üretiyoruz. Bu konudaki başarımızı da yeni nesil teknolojilere sahip ürünlerimizle kanıtladık. Örneğin, yoğun emek ve zaman harcadığımız Ar-Ge projelerimizden dünyada ilk ve tek çiğ sütü pastörize eden Pasteur yoğurt makinemiz bu ürünlerden birisi. Kullanımı tüketici için oldukça kolay. Çiğ sütü 3 litrelik seramik hazneye döküyorsunuz, çiğ süt ve pastörizasyon tuşuna basıyorsunuz, yoğurt yapma tuşuna basarak yoğurdun en doğal ve sağlıklı halini hazırlıyorsunuz. Üstelik tüm bu süreci mobil uygulama üzerinden takip edebiliyor, yoğurdunuzun tat ve kıvam ayarını tek dokunuşla ayarlayabiliyorsunuz.

De’Longhi ve Braun markalarının Türkiye resmi distribütörlüğünü üstlendiniz. Bu iki ünlü markanın gamında yer alan ürünler ve yenilikler neler?

Sıcak içecek kategorisi, geçtiğimiz yıl çok dikkat çeken bir büyüme yaşadı. En fazla büyüme oranına sahip alt kategorisi ise full otomatik espresso makineleri oldu. 2023 yılında bu kategoride 226 bin adet satış gerçekleşti. 2022 yılında ise bu rakam 84 bindi. Bu kategoride De’Longhi markamızla Avrupa ve dünyanın en yeni ve beğenilen modellerini tüketicilerimiz ile buluşturmaya devam ediyoruz. Bu yıl De’Longhi Braun grubuyla sözleşmemizi yeniledik. 2023 yılında dünyada espresso kahve makinelerinde bir numaralı satış lideri olan De’Longhi markamızla dolar bazında yüzde 252, adet bazında ise yüzde 262 büyüme ivmesi yakaladık. Türk tüketicisi espresso bazlı çekirdek kahve tüketimine yöneliyor. Türk kahvesi sıcak içecek hazırlama grubunda bir önceki yıla göre neredeyse aynı. Fakat espresso hazırlama yani otomatik kahve makinelerindeki adetsel ve cirosal artış hızla devam ediyor. 2024 yılında sıcak içecek hazırlama kategorisinde otomatik espresso makinelerinde pazarın büyümesi ile doğru orantılı şekilde yıllık 100 bin adetin üzerinde satış hedefi belirledik. Gerek De’Longhi gerekse de Braun Household ürün ailesinde son dönemlerde en çok öne çıkan özellik “kişiye özel” kavramı. De’Longhi yeni Eletta Explore otomatik kahve makineleri tamamen kişiye özel kahve deneyimi sunuyor. 3 ayrı profilde 50’den fazla kahve tarifi hazırlayabiliyorsunuz. Dünyada cold brew kahveyi 5 dakikada yapan ilk ve tek kahve makinesi serisi. Özellikle kahve tutkunlarına çok özel tarifler ve kahve seçenekleri sunuyor. Yeni Eletta Explore cihazı mobil uygulamadan yönetebiliyorsunuz. Örneğin, akşam trafikte kaldınız ama eve gittiğinizde sıcak süt kreması ile hazırlanmış bir latte sizi hazır bekliyor. Nitekim De’Longhi, espresso ve otomatik kahve makineleri pazarında dünyada satış lideri bir marka. Türkiye’de pazar payımızı bu yıl büyütüyoruz. Bu pazar payına ulaşmak için satış ve pazarlama ekiplerimiz büyük bir konsantrasyonla faaliyetlerini planladı ve ilerliyor. Braun marka elektrikli ev aletlerinde ise kullanım kolaylığı ve fonksiyonellik sağlayan teknolojiler söz konusu. Söz gelimi Braun MultiQuick el blender’ları dünyada ilk ve tek ACTIVEBlade Teknolojisi sunan el blender’ı. ACTIVEBlade Teknolojisinde bıçak yukarı ve aşağı hareket eder. Böylece en zor yiyecekleri bile zahmetsizce ve istediğiniz kıvamda sunabilirsiniz.

Bünyenize katılan en yeni markanız iYO ile sağlık ve bakım ürünlerinde de lider hamleler gerçekleştiriyorsunuz. Bu markayla hedefleriniz neler?

iYO, iyi yaşamı sahiplenme stratejimize paralel yarattığımız bir marka. Kliniklerde kullanılan teknolojilerin ev tipi versiyonlarını oluşturarak kişisel bakımın devamlılığını sağlayan bir kategori ortaya çıkardık. Uzman estetisyenlerin danışmanlığında 2 yıl süren klinik araştırmalar ve testler sonucu renginden dokusuna kadar titizlikle yürütülen çalışmalarla 4 ana kategoride 9 cihaz ile tüketicimizin karşısına çıktık. iYO, içten dışa iyiliğimizi düşünen teknoloji ve tasarımları ile hayatımızın ayrılmaz bir parçası aslında. Hepimizin bakım rutinlerinin tamamlayıcısı ve destekleyicisi olacak iYO ürünleri, ultrasonik dalgalı, titreşimli ve ısı terapisi özellikleri sayesinde daha sıkı bir cilt ve daha sağlıklı bir görünümde olmamızı amaçlayan yeni nesil kişisel bakım cihazları. iYO ile 2023 yılının son çeyreğinde hızlı bir çıkış yaptık. Şu anda stratejik ve trafiği yüksek AVM’lerde kiosklarımız var, Fakir Shop satış noktalarımız dışında teknoloji marketlerinin de içindeyiz. Fiziksel alanların dışında online kanal satışı da planlıyoruz. Beymen.com bu kanallardan biri. Bu kategoride stratejik iş birliğimiz ile ortak hedef kitlelerimize online kanallarımız dışında dönemsel kiosk aktivitelerimiz ile ulaşıyoruz. Satış noktalarımızı bu yılın sonuna kadar hızla İzmir, Bodrum, Çeşme, Antalya ve diğer illerde de artırmayı hedefliyoruz. iYO, kişisel bakım kategorisine bu yıl 3 yeni ürün, sağlık kategorisine ise 9 yeni ürün ekleyerek mottosu olan “içten dışa iyilik” kazanmamızı sağlayacak teknolojik ürünleri büyük bir hızla hayatımıza katmaya devam edecek. Bu kategori ve ürünler arasında ionizer’li saç kurutma makineleri, bebek modu ile çalışan saç kurutma makineleri, hepa filtreli hava temizleyicileri, masaj aletleri ve ağız sağlığı bakım cihazları eklenecek.

Değişen tüketici beklentileri her şirketi kendi ekseni içerisinde etkilerken, bu beklentiler markalarınıza nasıl yansıyor? Hedef kitlenizin özellikleri neleri barındırıyor?

Yaptırdığımız araştırmalara göre Saruhan Holding’in özellikle elektrikli ev aletleri sektöründeki hedef kitlesi teknolojiyi takip ediyor, performansı önemsiyor, metropol yaşamında hayatlarına katma değer sağlayan ürünleri keşfetmekten ve sofistike deneyimler yaşamaktan hoşlanıyor. İyi yaşamı ve bu iyi yaşamı oluşturacak ürünleri takip ve talep ediyor. Biz de bu bakış açısı ve Alman köklerimizden de aldığımız güçle teknoloji ile estetiği buluşturan, yaşamı kolaylaştırırken eğlenceli, şaşırtıcı ve modern tasarımlarla hayata zevk ve heyecan katan ürünlerle tüketicilerimize sesleniyoruz.

TEKNOLOJİ VE İNOVASYONUN PERAKENDE SEKTÖRÜNDE YARATTIĞI FARKLILIKLAR

Perakende sektörü, dijital teknolojilerin gelişimiyle son yıllarda köklü bir dönüşüm yaşıyor. Bu dönüşüm, tüketici alışkanlıklarından işletme modellerine, pazarlama stratejilerinden operasyonel süreçlere kadar pek çok alanda kendini gösteriyor. Değişimi yöneten ve yeniliklerle sektöre öncülük eden bir şirket olarak, bu evrimin ön saflarında yer almak bizim için rekabet avantajı elde etmek ve sürdürülebilir başarıya ulaşmak adına hayati öneme sahip. Teknoloji ve inovasyonun perakende sektörüne getirdiği bazı önemli farklılıklar şunlar:

• Müşteri Deneyimi ve Kişiselleştirme: Dijital teknolojiler, müşterilere kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri sunma imkanı sağlıyor. Büyük veri analizi ve yapay zeka, müşterilerin davranışlarını, tercihlerini ve alışveriş geçmişlerini analiz ederek onlara özel önerilerde bulunabilir. Bu, müşteri memnuniyetini artırırken, sadakati güçlendirir ve satışları artırabilir.

• Omni-Channel (Çoklu Kanal) Yaklaşımı: Tüketiciler artık yalnızca fiziksel mağazalarda veya çevrimiçi platformlarda alışveriş yapmıyor. Her iki kanalı da birbirleriyle entegre şekilde kullanmayı tercih ediyor. Omni-Channel yaklaşım, müşterilere sorunsuz bir alışveriş deneyimi sunmak için fiziksel ve dijital kanallar arasında kesintisiz geçiş sağlar. Bu, marka sadakatini artırır ve tüketici memnuniyetini yükseltir.

• Verimlilik ve Operasyonel Süreçler: Teknoloji, perakende sektöründe operasyonel süreçleri otomatikleştirmek ve verimliliği artırmak için kullanılıyor. Yapay zeka ve robotik çözümler, stok yönetiminden müşteri hizmetlerine kadar birçok alanda iş yükünü hafifletebilir. Bu, maliyetleri düşürür ve hizmet kalitesini iyileştirir.

• Pazarlama ve Müşteri İlişkileri: Dijital pazarlama araçları, perakende şirketlerinin hedef kitlelerine daha doğrudan ve etkili şekilde ulaşmasını sağlıyor. Sosyal medya, e-posta pazarlama, içerik pazarlama ve arama motoru optimizasyonu (SEO) marka bilinirliğini artırmak ve müşteri tabanını genişletmek için kullanılıyor. Ayrıca CRM sistemleri, müşteri verilerini daha iyi yönetmek ve müşteri ilişkilerini güçlendirmek için hayati öneme sahip.

• Sürdürülebilirlik ve Sorumluluk: Teknoloji, sürdürülebilir iş uygulamaları ve çevre dostu çözümler geliştirmek için de kullanılabilir. Enerji verimliliğini artıran teknolojiler, atıkları azaltan yenilikçi paketleme çözümleri ve karbon ayak izini düşüren lojistik yöntemleri hem çevreye olan etkiyi azaltıyor hem de tüketici taleplerine yanıt veriyor.

Teknoloji ve inovasyon, perakende sektöründe devrim oluşturuyor ve işletmelere yeni fırsatlar sunuyor. Değişimi yöneten ve yenilikçi çözümlerle öne çıkan şirketler, bu dönüşümden en çok faydalananlar olacak.

YENİ NESİL PERAKENDE TRENDLERİ

• Günümüzde tüketici için deneyim, marka beklentisinde
üst sırada yer alıyor. Artık mağazalar sadece
ürün satan ve birbirleriyle fiyat rekabeti yapan yerler
değil, insanların farklı deneyimler yaşadıkları platformlara
dönüştü.

• Önümüzdeki 10 yılda yol alacağını düşündüğüm
deneyim odaklı pazarlama anlayışı ve deneyim ekonomisi,
perakendeciliği dönüştürüyor.

• Deneyimler, tüketicileri ekosistem içine alan
faaliyetlerin tümü. Marka, tüketicileriyle doğrudan
ilişki kurar. Sadık bir topluluk yaratmak marka sadakatini
artıran bir eylem. Bu felsefeyi önemsiyoruz.

• Geleneksel ve dijital kanallar arasındaki duvarları
yıkarak, çoklu kanal inisiyatiflerini hayata geçirmek
de perakendecilikte son derece önemli. Dijitalleşen
perakendenin başarı anahtarı IoT, yapay zeka ve
analitik araçların kullanımında saklı. Teknoloji çözümlerinin
hızla arttığı bu dönemde, firmalar popüler
olandan ziyade kendi müşteri ihtiyaçlarına yönelik
dijital çözümler üretmeli diye düşünüyorum.

FATİH SARUHAN’IN İŞ HAYATINDAKİ VAZGEÇİLMEZLERİ

• Teknoloji ve inovasyonu tüketicimizin beklentilerine
göre geliştirmeyi odağımıza aldığımız bir kültürümüz
var.

• Bu nedenle global trendleri, yurt dışı fuarlarını ve
sektörel etkinlikleri yakından takip ederim.

• Sektörel anlamda yenilikleri ürünlerimizle buluşturmak
için kapsamlı Ar-Ge çalışmaları yapıyoruz.
Bu çalışmaları Almanya merkezli Ar-Ge ekibimizle
birlikte yürütüyoruz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.