“İŞ BİRLİKLERİYLE İHRACAT HACMİMİZİ BÜYÜTECEĞİZ”

Ülkemizin güçlü markalarından DESA, gerçekleştirdiği hamlelerle uluslararası arenada da ülkemizi başarıyla
temsil ediyor. İtalya’nın Toskana bölgesinde fabrika yatırımını tamamlayan şirket, iş birliği içerisinde olduğu markalarla coğrafi olarak da yakınlaşarak ilişkilerini geliştirmeyi hedefliyor. İhracat konusunda uzun yıllara dayanan tecrübelerini daha da derinleştiren şirketin en önemli amacı ise markalarının gelecek kuşaklara miras kalması ve ülke ekonomisine katma değer yaratmaya başarıyla devam etmesi. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan DESA CEO’su Burak Çelet, hem büyüme performanslarını hem de yurt dışı yatırımlarının detaylarını bizlerle paylaşıyor.

Yarattığı ihracat ve istihdam potansiyeliyle Türkiye ekonomisine büyük katkı sağlayan DESA için 2023 yılı nasıl geçti?

Türkiye’nin lider deri ve deri mamulleri üreticisi DESA olarak, güçlü finansal yapımızla 2023 yılında kârlılığımızı koruyarak istikrarlı büyüme performansımızı sürdürdük. 2022 yılının aynı dönem verilerine göre dikkat çekici bir artış göstererek 2022 yılında 1,3 milyar TL olan ciromuzu 2023 yılında yüzde 43,6 artırıp 1,95 milyar TL’ye taşıyarak sene sonunda önemli bir büyümeye imza attık. 2022 yılında yüzde 28,7 olan FAVÖK marjımızı 2023 yılında yüzde 32,85’e ulaştırdık. Böylece 2022 yılında enflasyon düzeltmesi öncesi 287 milyon TL olan şirketin net kârı, 2023 yılında yine enflasyon düzeltmesi öncesi 635 milyon TL olarak gerçekleşti. Krediye ulaşımın kısıtlı olduğu ve borçlanma maliyetlerinin hızlı artış gösterdiği 2023 yılında işlem hacmini ve piyasa değerini yükselterek güçlü mali duruşumuzu koruyarak 2022 yılında 554,3 milyon TL olan net nakit pozisyonumuzu 2023 yılında 860,4 milyon TL’ye taşıdık.

Şirketinizin yurt dışı yatırımlarını ve bu alanda hedeflerinizi alabilir miyiz?

Kurulduğumuz günden bu yana yurt dışı yatırımlarımızı markamıza sağlayacağı katkıları öngörerek planlıyoruz. 1999 yılında açtığımız Londra merkezli ofisimizi de bu durumun göstergesi olarak kabul edebiliriz. Bugün Londra, Düsseldorf, Milano ve Plovdiv’de bulunan şirketlerimiz sayesinde yurt dışında faaliyet gösterdiğimiz 1972 DESA markasıyla, kökü Türkiye’de olan ve gücünü doğduğu topraklardan alan bir dünya markası olarak 51 yılı geride bıraktık. 150’den fazla lokasyonda DESA markamızla satışlarımızı gerçekleştiriyoruz. Ayrıca Paris ve Milano Fashion Week’te yer aldığımız showroom’larımızla da ürünlerimizi tanıtmayı sürdürüyoruz.

Geçtiğimiz yıl, dünya lüks markalarının üretim ve Ar-Ge tesislerinin bulunduğu Toskana’daki fabrika yatırımını tamamladınız. Söz konusu yatırımla ilgili detayları, burada gerçekleştirdiğiniz üretim ile ilgili bilgileri ve hedeflerinizi anlatır mısınız?

DESA’nın globalleşme yolculuğunda başta İtalyan markalar olmak üzere dünya çapındaki birçok marka ile derin ortaklıklarımızdan ilham alarak İtalya’nın Toskana bölgesinde, dünyanın tüm önemli lüks markalarının üretim ve Ar-Ge tesislerinin bulunduğu bir noktada yeni bir fabrika yatırımını tamamladık. Böylece iş birliği içerisinde olduğumuz markalarla coğrafi olarak da yakınlaşarak ilişkilerimizi geliştirmeyi, deri çanta ve saraciye ürünlerimizin üretimini ve satış hacmimizi artırmayı hedefliyoruz. Tesisimizde, endüstri 4.0 uyumlu üretim makineleriyle, ünlü İtalyan ve Fransız markalara yönelik katma değerli bir üretim yapmaya başladık. İtalya yatırımımızın ileriki dönemde yapacağımız yatırımların göstergesi olarak büyümemizde markamıza ivme kazandıracağına inanıyoruz. Ayrıca İtalya’daki tesisimizde üretimini gerçekleştireceğimiz DESA markalı ürünlerimize “Made in Türkiye” etiketinin yanına “Made in Italy” etiketi de ekleyecek olmamız markamıza olumlu bir katkı sağlayacak. Üretim faaliyetlerine 2023 yılının mayıs ayında 9 kişilik çekirdek bir kadroyla başladık ve uzun süredir iş birliği yaptığımız lüks segmentin önemli bir markası için ilk yüklememizi gerçekleştirdik. Mayıs ortasında ise 15 kişinin dahil olduğu ve İtalya Çalışma Bakanlığı iş birliği ile düzenlediğimiz ilk eğitim programımızı başlattık. Zanaatkarlığın endüstriyel üretim bakış açısıyla harmanlandığı İtalya tesisimizde 2023 sonu itibarıyla 55 olan çalışan sayımızı düzenlediğimiz eğitim programlarıyla 2024 yılının sonuna kadar 100 kişiye ulaştırmayı hedefliyoruz. Kendi markamızın yanı sıra önemli dünya markalarının üretim partneri olarak bugüne kadar 10 binden fazla lüks çanta ürettik. Öte yandan İtalya tesisimizin çok verimli bir üretim gücüne kavuşmasını ve bulunduğu Toskana kasabasının deri mamulleri üretimi konusunda tanınan ve bilinen bir bölgeye dönüşmesini amaçlıyoruz. Böylece dünya markalarıyla olan ilişkimizi derinleştirirken DESA’nın konumlandırmasını ve markalı satış penetrasyonunu uluslararası pazarlarda daha da güçlendireceğiz. Tesiste hem sıfırdan üretim yapıyoruz hem de Türkiye’de yarı amul aşamasına getirilmiş ürünlerin tamamlanmasını sağlıyoruz. Dolayısıyla İtalya’da istihdam edeceğimiz her bir personelin Türkiye’de 4-5 yeni istihdam yaratacağını öngörüyoruz. Ayrıca İtalya’da tamamlanacak ürünler “Made in Italy” etiketini alırken bize de geçmişte Türkiye’den tedarik yapmayan pek çok lüks markaya ulaşma imkanı sağlayıp yeni pazarların kapısını açacak. Bu sayede daha katma değerli ürün üreteceğimiz fabrikamız, dünyaca ünlü lüks markalarla iş birliği yapmamıza ve mevcut iş birliklerimizi derinleştirip gelecekte belki Samsonite ortaklığında olduğu gibi bu markalarla organik bağlar kurmamıza vesile olacak.

Dünyada lüks deri ürünlerin önde gelen üreticilerinden biri olarak ihracat ayağındaki çalışmalarınız nasıl gidiyor? Önümüzdeki dönem için yeni hedefleriniz neler?

DESA olarak ihracat konusunda uzun yıllara dayanan bir tecrübeye sahibiz. Hem işlenmiş deri hem deri konfeksiyon hem de deri saraciye ürünleri üreten ve ihraç eden bir firmayız. Hikayemiz, 52 yıl önce Amerikalı bir firmanın omuz askılı deri çanta talebini karşılayıp ihraç ederek başlıyor. Sonraki yıllarda İtalya, İsviçre, İngiltere, Fransa, Almanya, Kanada, Rusya, Güney Kore ve Japonya gibi birçok ülkeye ihracat yaptık ve hali hazırda yapmaya da devam ediyoruz. Türkiye’nin İtalya’ya yaptığı saraciye ürün ihracatının yüzde 65’ini tek başına gerçekleştiriyoruz. 2022 yılında 25,8 milyon dolarlık bir ihracat başarımızı 2023 yılında yüzde 8 artırarak 27,8 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirdik. Bu performansla katma değerli ihracat yapma ve ‘cari fazla’ verme geleneğini sürdürdük ve sektörde önemli bir rekora imza atarak 2,04’lük ihracatın ithalatı karşılama oranına ulaştık. Aynı zamanda üretim tarafında geliştirdiğimiz yüksek katma değerli ürün ihracatı, toplam ihracat rakamının arttırılması, enerji ve kaynak kullanım verimliliğine odaklanma stratejileri doğrultusunda yurt dışı pazarlarımızı geliştirmeye devam ediyoruz. Yeni iş birliklerine imza atarak ihracat hacmimizi daha da büyütmeyi hedefliyoruz.

Yine geçtiğimiz yıl Düzce Organize Sanayi Bölgesi genişleme alanı içerisinde yer alan 60.000 m² arsada, imar ve alt yapı çalışmalarına başladınız. Gelinen son noktayı ve yatırım hedefinizi anlatır mısınız?

2023 yılının mart ayı sonunda endüstriyel sanayi tesisi kurulumu amacıyla Düzce Organize Sanayi Bölgesi genişleme alanında 60 bin metrekarelik yeni bir arsa satın alımı için ön tahsis protokolü imzaladık. Düzce Organize Sanayi Bölgesi tarafından yapılacak imar ve altyapı çalışmalarından sonra arsayı teslim alacağız. İtalya’da yeni kurduğumuz tesisin yaratacağı ek kapasite ihtiyacına cevap vermek, Samsonite ile 41 yıldır devam eden satış ve dağıtım faaliyetlerini odağına alan iş ortaklığımızı üretim boyutuna da taşıma kararını almamız durumunda kapalı alan ihtiyacını karşılayabilmek için bu yatırımı yaptık.

2024 YOL HARİTAMIZI OLUŞTURAN 3 MADDE

– 2024 yılında yaklaşık 10 yeni mağaza yatırımı yapmayı planlıyoruz.
– Üretim ve ihracat tarafında İtalya’da 2023 yılında gerçekleştirdiğimiz
yatırım sayesinde daralan global pastadan daha büyük
bir pay alacağımızı öngörüyoruz.
– Bu doğrultuda perakende ve üretim kanallarının toplamında
yaklaşık 200 yeni istihdam yaratmayı hedefliyoruz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.