”Yaşam için doğrusu” geleceğin can suyudur.

İstanbul İçerenköy’de başlayan yolculuğunu değerleri ve kalitesinden aldığı güçle sürdüren CarrefourSA, bu yıl 30. yaşını her gün müşterilerini güvenilir ve doğru hizmetle buluşturmanın gururuyla kutluyor. İnsan kaynakları, teknolojik altyapı, market konsepti gibi birçok alanda yatırımlarını hayata geçirerek sektöründe liderliğini koruyan şirket, perakendenin sadece bugününü değil geleceğini de kurguluyor. Doğru ürünü, doğru üreticiden alarak doğru hizmet ve fiyat politikasıyla başarıyı sürdürülebilir kıldıklarını belirten CarrefourSA CEO’su Kutay Kartallıoğlu, yerel üreticinin ve üretimin en büyük destekçisi olduklarının da altını çiziyor. Bayilik sistemiyle ticarete atılmak, kendi işini büyütmek ve başarı hikayelerini yazmak isteyen tüm girişimci ve esnafları CarrefourSA çatısı altında bir araya getirdiklerini ifade eden Kartallıoğlu, “Üretime Doğrudan Destek” projesiyle de; depremden etkilenen ve tarih boyunca farklı medeniyetlere ev sahipliği yapan bölgenin her zaman destekçisi olacaklarını da sözlerine ekliyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Kutay Kartallıoğlu çevreden enerjiye, çocuk haklarından kadınların istihdamına kadar her alanda “yaşam için doğrusu”nu yapmaya devam edeceklerini de önemle vurguluyor.

Birçok ilke imza atan ve her alanda doğrusunu gözeterek faaliyetlerini sürdüren organize gıda perakendesinin öncü markası CarrefourSA, bu yıl 30. yaşını kutluyor. Şirketiniz için değerli ve önemli bir eşik olan 30. yılınızda gelecek vizyonunuza dair hedeflerinizi ve projelerinizi anlatır mısınız?

1993 yılında İçerenköy mağazamızda başlayan yolculuğumuzda bugün, Türkiye’de 48 ilde 900’den fazla mağazamızla her gün yüz binlerce kişiyi güler yüzlü ve doğru hizmetle buluşturmanın gururunu yaşıyoruz. 30’uncu yılımızı kutladığımız 2023, bizim için önemli bir eşik. Türkiye’nin en köklü gruplarından Sabancı ve Avrupa’nın en büyük perakende şirketlerinden Carrefour’un ortak iştiraki olarak, Türkiye’de kapılarımızı açtığımız günden bu yana önemli sorumluluklar üstlendik. Organize perakende sektöründe “oyun kurucu” ve “öncü” konumumuzla sektörün geleceğine yön vermeye devam ediyoruz. “Yeni nesil market” vizyonumuzla çalışmalarımız kapsamında attığımız her adımı “Doğrusu CarrefourSA’da” söylemimiz çatısı altında gerçekleştiriyoruz. Doğru ürünü, doğru üreticiden alarak doğru hizmet ve fiyat politikasıyla müşterilerimize ulaştırırken, organize gıda perakende sektöründe başarıyı sürdürülebilir kılmaya devam ediyoruz. Bunu yaparken değişen ve gelişen perakende sektöründe dijitalleşmeden sürdürülebilirliğe, yerel üretime destekten küçük esnafla birlikte büyüdüğümüz bayilik sistemine kadar bir çok alanda “doğrusu”nu yaparak perakendenin bugününü olduğu kadar geleceğini de kurgulamaya devam ediyoruz. CarrefourSA olarak sorumluluklarımızı ve çalışmalarımızı her zaman ticari ve finansal başarılarımızın ötesinde görüyoruz. Türkiye’nin öncü organize gıda perakende markası olarak sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik çalışmalarımızı odağımıza almaya devam ederken, çevreden enerjiye, çocuk haklarından kadınların istihdamına kadar her alanda “yaşam için doğrusu”nu yapmaya devam ediyoruz.

Organize perakendede bir ilk olarak, kendi mağazalarınızın yanı sıra franchise sistemiyle büyüyorsunuz. Sürdürülebilir büyüme modeliniz ile yerel esnaf, bakkal, girişimciler, marketler CarrefourSA çatısı altında bütünleşerek hem kaliteyi hem de doğru hizmeti tüketiciyle buluşturma şansı yakalıyor. Bu model ile gelinen noktayı ve hedeflerinizi aktarır mısınız?

Organize perakende sektörü, tüm dünyada dijitalleşme, müşterilerin beklentileri, talepleri ve ihtiyaçlarıyla değişim göstermeye devam ediyor. Ülkemizde yüzde 35-40 civar larında olan organize gıda perakendesinin payı, Avrupa’da yüzde 90’lara ulaşıyor. Sektörün bu dönüşümü içerisinde biz de CarrefourSA olarak esnaflarımızı ve girişimcilerimizi desteklemek için Türkiye’de organize gıda perakendesi sektöründe daha önce benzeri olmayan bir sistemle bakkalları, esnafları hatta küçük ve orta ölçekli girişimcileri tek çatı altında buluşturacak bayilik yapılanmasını hayata geçirdik. Küçük esnafı desteklemek amacıyla başlattığımız bu bayilik sisteminde ticarete atılmak, kendi işini büyütmek ve başarı hikayelerini yazmak isteyen tüm girişimci ve esnaflarımızı CarrefourSA çatısı altında bir araya getiriyoruz. Türkiye ekonomisi açısından çok değerli olduğuna inandığımız bu bayilik yapılanmasıyla hem müşterilerimizin CarrefourSA kalitesi ve deneyimine erişimini kolaylaştırıyor hem de girişimcilere sunduğumuz kârlı yatırım imkanıyla bulundukları bölgede ekonomik kalkınma ve istihdam sağlıyoruz. Organize gıda perakendesi sektörünün büyümesini sürdürülebilir bir ekosisteme çeviren bayilik sistemiyle, esnaf ve girişimcilerimiz aynı zamanda uluslararası Carrefour tecrübesini ve Türkiye’nin en büyük topluluklarından biri olan Sabancı markasının gücünü de yanında hissediyor. Hayata geçirdiğimiz bu bayilik sistemiyle esnaf ve girişimcilerimiz CarrefourSA’nın sahip olduğu birikimden, lojistik ağından, pazarlama becerileri ve güçlü teknolojik altyapısından da yüzde 100 faydalanabiliyor. CarrefourSA çatısı altında ailemizin bir parçası olan her bayimize ekiplerimizle birlikte ürün ve stok yönetiminden IT sistemlerine, lojistik sürecinden pazarlama ve muhasebe gibi tüm konularda destek veriyor, bulunduğu bölgenin ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda doğru hizmeti vermesi için birlikte yürüyoruz. CarrefourSA çatısı altındaki her bayimiz, sahip olduğumuz büyük satın alma gücünden de faydalanarak, doğru ürünü daha uygun fiyatlarla alabiliyor. Müşterilerimizin öz markalı ürünlere gösterdikleri yoğun ilgi sebebiyle bayilerimiz bu ürünleri mağazalarına taşıyarak, müşterilerine hem kaliteli hem de uygun fiyatlı ürünü ulaştırabiliyor. Esnaf ve girişimcilerimize sunduğumuz bu avantajlarla 2020 yılında 72 bayi ile yola çıktığımız bayilik sistemimiz her geçen gün yeni bayilerle birlikte Türkiye’nin farklı illerinde büyümeye devam ediyor. 2022 yılını yüzde 280’lik bir büyüme ile tamamladığımız sistemde şu an 250 bayiye yaklaştık. Girişimciler için çok önemli fayda sağladığımız sistem içerisinde kadınların varlığının da her geçen gün artması önceliğimiz. Şu anda CarrefourSA’da kadın bayi sayımız 27. Hızla büyüyen ve esnafımızın yoğun ilgi gösterdiği bayilik sisteminde kadın bayilerimizin sayısının artması için de desteklerimiz ve çalışmalarımız devam edecek.

Ülkemizi yasa boğan depremin ilk gününden itibaren afetten etkilenen vatandaşlarımıza gerekli yardımı ulaştırmak üzere hızla harekete geçerek, ilgili devlet kurumları ile iş birliği içinde desteğini sürdüren CarrefourSA’nın konu ile ilgili çalışmalarına dair bilgileri alabilir miyiz?

6 Şubat sabahı, tüm ülkemizi derin yasa boğan depremlere uyandık. Depremin üzerinden 3 aylık bir süre geçse de acılarımız da kayıplarımız da dünkü gibi… Ancak yeniden ayağa kalkmamız, şehirlerimiz ve insanlarımızı hayata döndürmek için çalışmamız gerektiğini biliyoruz. Bu sorumluluk ve bilinçle CarrefourSA olarak ilk günden bu yana deprem bölgelerine desteklerimizi ulaştırdık. 11 ili etkileyen deprem felaketinin büyüklüğü karşısında yazılı olan tüm planlarımızın ötesinde hareket ederek hızlı aksiyonlar aldık. İlk adımda, bölgedeki mağaza çalışanlarımızın ve bayilerimizin sağlık durumları ve ihtiyaçlarını tespit ettikten sonra deprem bölgelerindeki vatandaşlarımızın acil ihtiyaçlarını karşılamak üzere resmi kurumlar ile koordinasyon kurduk. İlk gün, yardım tırlarımızı hızlıca bölgeye ulaştırdıktan sonra çalışmalarımızı büyüterek sürdürdük. Bugüne kadar bölgede ihtiyaç duyulan gıda, bebek ve hijyen ürünleri, ısıtıcı, battaniye gibi malzemelerden oluşan 73 yardım tırını bölgelere gönderirken, Sabancı Gönüllüleri ile birlikte hazırlanan binlerce acil gıda destek paketini de depremzedelere ulaştırdık. Adana ve Mersin’de bulunan mağazalarımızda yer alan Lezzet Arası restoranlarımızdan her gün binlerce kişiye sıcak yemek ve unlu mamuller dağıtımı yapılırken, Kahramanmaraş’ta kurulan seyyar mutfağımızda ise 1 Mart’a kadar bölgede günlük 10 bin kişiye sıcak yemek çıkardık. Seyyar mutfakta hazırlanan sıcak yemekler, her gün 3 öğün olmak üzere ilçe ve köylerdeki afetzedelere ulaştırıldı. Mağazalarımız ve e-ticaret sitemizde sunduğumuz Ramazan kolileri de müşterilerimiz için bir bağış seçeneği haline geldi ve tercih ettikleri sivil toplum kuruluşuna bağış yapabildi.

Yine depremin ardından, bölgedeki yerel üreticiler için devreye aldığınız yerel üreticiyi destekleme çalışmalarınızın kapsamını ve detaylarını anlatır mısınız?

Türkiye’nin öncü organize gıda perakendecisi olarak gıdanın geleceği, yerel üreticinin ve üretimin sürdürülebilirliği için çalışmalarımız uzun yıllardır devam ediyor. “Yerli Tohum Taze Mahsul” projesiyle yerel üreticiyi desteklerken, “Kent Tarımı” projemizle şehre yakın köylerdeki küçük çiftçilerin üretimlerine devam etmesini sağlıyoruz. Depremin ardından bölgedeki yerel üreticileri ve çiftçileri desteklemek için hayata geçirdiğimiz “Deprem Bölgesi Üretici Desteği” projemizle birlikte yerel üretimi ve üreticiyi desteklemek için gerçekleştirdiğimiz tüm çalışmaları “Üretime Doğrudan Destek” çatısı altında buluşturduk. Deprem yıkımının yarattığı tahribatın hasarı her geçen gün daha büyük boyutlara ulaşırken biz de bölgedeki vatandaşlarımıza kalıcı çözümler üretmeyi ve bölge halkının ihtiyaçlarını karşılayacak çalışmaları hayata geçirmeyi hedefledik. Yaşamın temel faaliyeti olan tarımsal üretimde 2050 yılına kadar yüzde 15 ila 25 arasında verim kaybı beklendiği bir dönemde, depremle birlikte Türkiye’nin en verimli topraklarında binlerce çiftçi ve üretici için hayat durdu. Biz de tarımın ve gıdanın sürdürülebilirliği için harekete geçtik. Projemizin ilk adımında çok sayıda yerli üretici ve kooperatiflerle satın alımlar için el sıkıştık. Hızlı bozulan ürünleri bulunan yerel üretici ve çiftçilerimizin ürünlerini satın alarak mağazalarımızda raflarımıza taşıdık. Hatay limonu, beyaz balkabağı, karnabahar, beyaz lahana, kırmızı lahana ve bağ maydanoz ürünlerini satın alarak şu ana kadar 500 tondan fazla ürünü müşterilerimizle buluşturduk. Bunun yanı sıra her yıl gerçekleştirdiğimiz ve Türkiye’nin farklı illerindeki kadın üreticilerimizi ağırladığımız “8 Mart Kadın Üretici Pazarı” etkinliğimizi bu yıl “Üretime Doğrudan Destek Günleri” çatısı altında gerçekleştirdik. Böylece deprem bölgesindeki üretici kadınlarımıza da destek olduk. “Üretime Doğrudan Destek” projemiz sadece yerel üreticilerin ürünlerini aldığımız bir proje değil. Bu projede ilk hedefimiz, üreticinin gelir elde etmesi ve üretimi sürdürmesi. Bu projeyle birlikte aynı zamanda bölgenin biyoçeşitliliğini ve kültürel yapısını da korumayı hedefliyoruz. Depremin gerçekleştiği bu iller, tarih boyunca farklı medeniyetlere ve kültürlere de ev sahipliği yaptı. Anadolu’nun en verimli topraklarına sahip 10 ilimizde Türkiye’nin endemik bitkilerinin yüzde 15’i, bin 329 coğrafi işaretli ürünün ise 338’i bulunuyor. İşte bu yüzden “Üretime Doğrudan Destek” projemizle topraklarımıza ve geleceğimize birlikte sahip çıkarak can suyu vermeye devam ediyoruz.

Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda hassasiyetini, kadın üretici ve kadın çalışanlara verdiği destekle ifade eden bir marka olarak konuya dair görüşlerinizi alabilir miyiz? CarrefourSA’nın bu kapsamda geliştirdiği projeler neler?

Kadınların iş ve sosyal hayatın her alanında yer alması, kalkınmanın temel taşlarından biri. Bu bilinçle kadın-erkek dağılım dengesinin şirketimize kattığı değerin farkında olarak, kadın istihdamını artırmak için önemli adımlar atarken, yerel ürün ve üreticiye sağladığımız destek ve tüm ekosistemimizin merkezinde yer alan cinsiyet eşitliğini de “doğrusu” felsefemizle özdeşleştiriyoruz. CarrefourSA olarak cinsiyet eşitliği politikamız, sadece kendi çalışanlarımızla da sınırlı değil. Kadın girişimcilere her alanda pozitif ayrım uyguluyoruz. Bu kapsamda başlattığımız “Kadının Gücü CarrefourSA’nın Gücü” çatısı altında “Geleceğin Kadın Kasap/Balık Reyon Görevlisi”, “Güçlü Kadın Mağazalar”, “Yeniden Kariyerim CarrefourSA’da”, “Türkiye Down Sendromu Derneği +1 Mutluluk” ve “Esnek Çalışma Modeli” projeleriyle hayatın her alanında kadınların varlığının güçlenmesini destekliyoruz. “Geleceğin Kadın Kasap/Balık Reyon Görevlisi” eğitimlerimizle şu ana kadar 20’den fazla kadın kasap istihdamı gerçekleştirdik.
Projede ilk hedefimiz hayatın her alanında olduğu gibi kadınların tüm iş alanlarında eşit haklarla var olabileceklerini göstermekti. Şu anda hedefimiz bu oranların yıl sonuna kadar yüzde 50’lere ulaşmasını sağlamak. Aynı zamanda Türkiye’nin dört bir yanındaki girişimcileri desteklemek amacıyla yola çıktığımız bayilik sistemimizde de 200’den fazla bayimiz bulunuyor ve bunların 27’si kadın yatırımcı tarafından yönetiliyor. Öz markalı ürünlerimizde de daha çok kadın üreticiyi CarrefourSA müşterileriyle buluşturmak en büyük amacımız. Her yıl 8 Mart’ta kadın üreticilerin kurucusu olduğu iş ortaklarımızla İstinye’deki hipermarketimizde “Kadın Üretici Pazarı” etkinliği düzenliyor, onlarla yarattığımız sinerjiyi güçlendiriyoruz. Heybeliadalı kadınlar tarafından el emeği ile üretilen fileleri de Acıbadem Hiper, İstinye Hiper, Ortaköy Gurme ve Heybeliada Mini’de satışa sunuyoruz. Filelerin satışından elde edilen gelir, Heybeliadalı kadınlara ekonomik destek olarak geri dönüyor. Bu projede şu an 24 ev kadını, düzenli olarak üretim yaparak hanesine ekonomik katkı sağlıyor.

Perakendenin geleceğini şekillendiren bir marka olarak, dijitalleşmeye de öncülük eden uygulamaları devreye aldınız. Yeni nesil teknolojilerin mevcut süreçlerinize nasıl etkileri oldu? Bu alanda ne gibi projeler geliştirdiniz? Hedeflerinizi paylaşabilir misiniz?

CarrefourSA olarak bilgi teknolojileri ve dijitalleşme alanındaki her yeniliğe büyük önem veriyoruz. Özellikle 2022 yılında, bu alandaki yatırımlarımıza hız verdik ve geliştirme çalışmalarımızı artırdık. Dijital dönüşümle birlikte mağazacılık sektöründe de iş süreçlerinin ve müşteri hizmetlerinin daha verimli hale gelmesi için yeni nesil teknolojileri mevcut iş süreçlerimize dahil ettik. Bu yeni nesil teknolojiler sayesinde stok bilgilerimizi doğru takip ederken, lojistik alanındaki ihtiyaçlarımızdan kaynaklı karbon salımını azaltabilecek çıktılara ulaşmayı da hedefliyoruz. Organize gıda perakendesi sektöründe oyun kurucu konumundayız. Bu yüzden müşterilerimize en doğru hizmeti sunmak için market yatırımlarımızda dijitalleşmeye önem veriyoruz. Bu yatırımlarımızdan biri olan, müşterilerimizin kasada sıra bekleme dönemini bitiren “Hızlı Kasa” uygulamamıza da 2019 yılından bu yana devam ediyoruz. Bilgi teknolojileri ve dijitalleşmeye yaptığımız yatırımları 2022 yılında da sürdürdük. Pandemiyle birlikte hayatımıza giren hibrit çalışma yöntemiyle tüm iş süreçlerimizi çalışanlarımız için dijital odaklı hale getirirken, bu dijitalleşmeyi müşterilerimizin hizmet kapsamına da taşıdık. İş süreçlerimizde kağıt kullanımını minimum düzeye düşürdük. C-Mobil kurumsal uygulama aracılığı ile çalışanlarımızın sürdürülebilirlik kapsamındaki çalışmalarımıza dahil olması ve günlük karbon ayak izlerini görmelerini amaçladık. Bu süreçte çalışanlarımız iş süreçlerindeki tüm adımlarında çevreye olan zararını görüyor ve bunun önüne geçebileceği adımları öğreniyor. Bu çalışma ile sürdürülebilirlik kültürümüz, kurum içindeki her birime yayılıyor. İş süreçlerimizde dijitalleşme kapsamındaki çalışmalarımızdan biri de bayilerimizin tek bir nokta üzerinden tüm iş süreçlerini yönetebilmesi için tasarladığımız carrefoursaisortagi.com uygulaması. Bu uygulamayla bayilerimize ürün tedariki, satış, anlık rapor, limit kontrolleri ve ödeme gibi tüm çoklu kanal teknolojilerini veriyoruz. Akıllı sipariş yönetimiyle de hızlı ve kolay sipariş verebilme algoritması geliştirerek kullanıcıya hazır sepet imkanı sunuyoruz. Kullanılan bu algoritma ve öneri sistemleriyle hizmet hızında yüzde 50 artış yaşandığını ölçümleyebiliyoruz. Önümüzdeki süreç içerisinde de dijitalleşme alanındaki tüm yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.