Eskiden zaplama diye bir alışkanlığımız vardı; yerini çoktan kaydırmaya bıraktı. Artık televizyon yerine instagram’da hikâye izlediğimizi kabul edebiliriz. Bu sene 10. yılını kutlamaya hazırlanan instagram, sosyal medya uygulamalarının arasındaki gelmiş geçmiş en etkili uygulamadır diyebiliriz. Bu başarısını aslında hepimizi “ünlü” etmeye borçludur. Aklıma Andy Warhol’un “Bir gün herkes 15 dakikalığına ünlü olacak.” sözü geliyor. Instagram, 2010’da Kevin Systrom tarafından kuruldu. Systrom, arayüzün sadeliğine, fotoğraf paylaşım kalitesine ve mekânlarda check-in yapabilme özelliğine odaklandı (Eroğlu, U. 2020). Herkesin kendi reklamını yapabildiği ilk platform olan Instagram ile ister Natalie Portman gibi başarılı bir sanatçı olun isterseniz Kim Kardashian gibi ‘ne olduğu belirsiz’ ünlülerden olun herkesi kendinize hayran edebilirsiniz. Filtrelerle muhteşem bir güzellik, insanların hayran olacağı türden yaşam stilleri, beğenilmek, takip edilmek iyi profillerin sırrı. Bu açıdan kullanıcılar birçok yeni kavram, olgu, bağımlılık ve davranış bozukluğu ile karşı karşıya kaldılar. Bu yapay mükemmellik algısının kullanıcılara zarar verip vermediği hususunda kesin bir şey söyleyemeyiz; fakat bağımlılık yaptığı aşikâr. Günün sonunda kaç saatimizi Instagram’da geçirdiğimizi söylemekten çekiniyorsak orada durup düşünme zamanımız gelmiştir. Çünkü bu noktada kullanıcıların bu bağımlılığı yeni bir kavram yaratıyor: Nispetizm (Spiteeism).

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.