80’li, 90’lı yıllarda doğan insanlar olarak bizler her hafta Fred Çakmaktaş, Jetgiller, Şeker Kız Candy, Tsubasa gibi bir çizgi film başlayacak diye ekranlara kilitlenirdik. Tek bir seçeneğimiz vardı ve bu hepimiz için çok değerliydi. Biz televizyona (yani o zamanki dijitale) uyduk, dijital bize uymadı. Bugün ise teknoloji ile beraber her alanda daha fazla seçimin, seçeneğin bizi mutlu edeceğini düşünenler; her daim mutsuz olmaya mahkûm kalıyoruz. Tabiri caizse; yediğimiz önümüzde, yemediğimiz arkamızda. Çocukları gözlemliyorum; çizgi film izleyenler bir çizgi filmden diğerine saniyesinde atlayabiliyor. Benim konum ilişkiler olduğu için, bu yazımda size teknolojinin ve dijitalleşmenin gidişatı ile ilgili, ilişkilere nasıl sirayet ettiğini yazmak istedim. Eskiden ilişkiler 5-10 senede bir kabuk değiştirirken, bence bugün 1-2 senede bir kabuk değiştirmeye başladı. Birini “bulmak” için ise gidişat çoğu kişi için çok parlak gözükmüyor. Bunun sebebi “Seçim Çelişkisi”. Çizgi film örneğinde olduğu gibi, artık bazı restoran menülerinde 130-150 tane seçenek görebilirsiniz. Peki, bir menüde 15-20 seçenek olan bir restoran mı, 150 seçenek olan bir restoran mı uzun vadede bizi mutlu ediyor? 150 seçenek olan restoranda çoğumuz artık seçim yapamıyoruz. İşin içinden çıkamayınca da garsona bakarız. Bizimle benzer zevke sahip mi değil mi önce onu tartarız. Sonra garsona sorarız: ‘’Sizin öneriniz nedir?’’ önerisini dikkate alıp onu sipariş vermeye eğilimli oluruz. Garson bize yardımcı olma eğiliminde gözükse de hiç aynı zevklere sahip olmayabiliriz veya gerçekten satamadığı bir ürünü bize vermeye meyilli biri de olabilir. Fakat seçimler arasında kaybolma hissi bizi bu soruları görmezden gelmeye itebilir. Çocukluğundan beri aynı yerde yazlığı olan, oradaki dondurmacıda 4 çeşit dondurmayla büyüyen; sütlü, çikolatalı, fıstıklı ve çilekli dondurma yiyen birisi, bir sonraki yaz oraya gittiğinde aynı dondurmacıda 50 çeşit dondurma görürse sizce ne olur? Başta belki çok iyi olduğunu zanneder ama eminim bir süre sonra artık o 4 çeşit dondurma olan zaman- kinden çok daha az keyif alacaktır

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.