Pandemiyle birlikte son iki yıldır her yönden zorlu süreçlerden geçen iş dünyası, belirsizliğin giderek kalkmasıyla bu yıl projelerini daha sabit zeminlere oturtmaya başladı. Sürdürülebilir ekonomik koşulların ve istikrarlı büyüme için gerekli şartların bir an önce oluşması için beklentilerini sürdürürken, bu yıl için üretim ve ihracata odaklanmış durumdalar. Birçok şirket, bulunduğumuz yılı “yatırım yılı” ilan ederken; yeni atılımların ve yurt dışı ayaklarının güçlendirilmesini de hedefliyor. İhracat pazar ölçeklerinin büyümesini ve daha fazla ülkeye daha çeşitli dış ticaret yapılmasını listenin ilk sıralarına alan şirketler; bu anlamda devletten de destek bekliyorlar. Teşvikler ve yeni reformların bir an önce yapılması beklentisini taşıyan iş dünyası, yüksek istihdam oranlarıyla da ülke ekonomisine katkı sağlamayı hedefliyor. Girişimcilik ekosisteminin gelişimini, inovasyonu, yeni nesil teknolojiyi ve dijitali oldukça önemseyen şirketler, konumlarını da giderek güçlendirmeye odaklanıyor.

KALICI VE İSTİKRARLI HEDEFLER

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı 2021 yılına ilişkin Gayri Safi Yurt İçi Hasıla verileri de iş dünyasında pozitif bir etki yarattı ve yaşanan zorluklara rağmen %11’lik büyüme ilerisi için de umut vadetti. İhracatın, büyümenin itici gücü olmaya devam ettiğinin gözlemlendiği verilerde; net mal ve hizmet ihracatının büyümeye katkısının 4,9 puan olduğu görüldü. Böylece, 2021 yılı büyümemizin yüzde 44,2’si net ihracat katkısıyla gerçekleşmiş oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) rakamları oldukça pozitif karşılarken; ihracatın, üretim, istihdam ve kalkınmanın itici gücü olmaya devam edeceğini belirtiyor. Türk ihracatçısının 225 milyar dolar ihracat ile büyük bir başarıya imza attığını aktaran Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle konuyla ilgili; “Türkiye ekonomisi; ihracat öncülüğünde, büyümeye ve yükselmeye devam edecek. Bize düşen edindiğimiz bu kazanımları, katma değerli ihracatla süsleyerek sürdürülebilir bir şekilde yarınlara taşımaktır. Elimize geçen fırsatları iyi değerlendireceğimizden kimsenin şüphesi olmasın.” şeklinde görüşlerini dile getiriyor. MÜSİAD ise “Anadolu Üretim ve Yatırım Hareketi”ni başlatarak, Anadolu’nun genelinde ihracat odaklı yatırım ve üretim hedeflediklerini belirtti. Aralarında büyükşehirlerin de bulunduğu 20’yi aşkın ilde 40 adet noktada gerçekleştirilecek yatırımlarla ihracat odaklı üretim mekanizmasına dinamizm kazandırmayı hedefleyen söz konusu hareket, iş dünyası tarafından da olumlu karşılanıyor. Sürdürülebilir başarı için, yeni nesil anlayışlara sahip çıkan iş dünyası aynı zamanda; üretim ve yatırım ortamının kalıcı olarak iyileştirilmesi beklentisi içerisinde.

2022 SEKTÖREL İHRACAT HEDEFLERİ

Geçtiğimiz aylarda, 2021 yılı dış ticaret rakamlarına göre; 2021 yılı ihracatı geçen yıla kıyasla yüzde 32,9 artışla 225,4 milyar dolara yükseldi. Sn. Erdoğan, ihracatın büyümeye ciddi katkısı olduğunu belirterek 2022 ihracat hedeflerini 250 milyar dolar olarak revize ettiklerini de ifade etti. Almanya, ABD, Birleşik Krallık, İtalya, İspanya’nın da bulunduğu 112 ülkede ise yıllık ihracat rekoruna imza atıldı. 2021 yılında ihracatçıların en çok ihracat gerçekleştirdiği ilk 3 ülke; 19,33 milyar dolarla Almanya oldu. Bu açıklamaların ardından sektörel bazda da ihracatta büyüme hedeflerine yönelik açıklamalar geldi. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin BBC Türkçe ile paylaştığı verilerine göre 2021 yılında en fazla ihracat sanayi sektöründe gerçekleşti. Otomotiv, kimyevi maddeler, çelik ve hazır giyim ilk dört sırayı aldı. Tedarik zincirindeki fiyat artışının ve yaşanan sıkıntıların yanı sıra Çin’in pandemi sonrasında ihracat piyasasından çekilmesinin bu artışta etkisi olduğu da belirtilenler arasında. Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Gülle; 23 sektörün ihracatının 1 milyar doları aştığını ve 20 sektörün de ihracat rekoru kırdığını açıkladı. İhracatta en hızlı büyümeyi gerçekleştiren sektör gemi ve yat olurken, çelik, mücevher, kuru meyve mamulleri ile savunma ve havacılık sanayi onu takip etti. TÜİK verilerine göre de ihracat yapan şirketlerin yüzde 60,8’i, çalışan sayısı en fazla 9 olan mikro işletmelerden oluşuyor. Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği’nin (TÜSİAD) bu yıl hazırladığı Türkiye’de Yazılım Ekosisteminin Geleceği Raporuna göre Türkiye ihracatının yalnızca yüzde 0,5’i bilişim sektörünün alt kümesi olarak raporlanan yazılım sektöründen geliyor. TÜSİAD Yazılım Çalışma Grubu Başkanı Utku Barış Pazar’a göre 2025 yılına kadar bu sektörde 100 bin ek istihdam ve 10 milyar dolarlık ihracat potansiyeli bulunuyor. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister tarafından yapılan açıklamaya göre ihracatta öne çıkacak sektörlerden biri de kimya. Kimyada yeni hedefin 2030 yılında 50 milyar dolar ihracat olduğunu belirten Pelister, Türkiye Kimya Ajansı projeleriyle de Türk kimya sektörünün dünyadaki pazar payını yüzde 0,5’ten yüzde 1’in üzerine çıkarmayı hedeflediklerini vurguluyor. Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger de 2021 yılını 3,4 milyar dolar ihracat yaparak kapattıklarını, 2022 hedeflerinin ise 4 milyar dolar ihracat olduğunu belirtti. Türkiye genelinde sektörel ihracatta öne çıkan ilk 5 ülkenin Almanya, İspanya, İngiltere, Hollanda ve Fransa olduğunu belirten EGE Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği; 2021 yılını yüzde 14 artışla 1 milyar 489 milyon dolar ihracat performansıyla geride bıraktı. EHKİB, 2022 yılında 1,6 milyar dolar ihracat hedefliyor. İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, 2022 için ihracat hedeflerinin 13,5 milyar dolar olduğunu ifade ediyor. Öztiryaki, navlun fiyatlarının yakın pazarlarda rekabet avantajı sağladığını da belirtiyor. Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan ise, 2022’de de 2021 yılına paralel gelişmelerin yaşanacağını belirterek, bu yıl için de olumlu havanın süreceğini ifade ediyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.