Dijital dünya ve fiziksel dünya arasında neredeyse hiç fark kalmadı. İnternetin değişimi anbean hayatımızı etkilemekte ve şekillendirmekte. Alışveriş, eğitim, iş ya da boş vakit aktivitelerimizin büyük kısmı internet kanalı ile gerçekleşmekte. Bu bağlamda yeni yeni kavramlar ortaya çıkarak; Web 1.0, Web 2.0 derken son olarak Web 3.0’ın çıkması, dönemin en trend konuları arasında yerini aldı. Web 1.0 ve Web 2.0’da var olan ortak özellik; internet için merkezi bir yapıya yani aracılara ihtiyaç duyulması. Web 3.0’ın çıkış noktası ise aracı olmadan; “merkeziyetsiz” internet kurulabilmesi. Bu süreçte yazılım ve yapay zeka sayesinde eski nesil web araçları evrilerek kullanıcı deneyimlerini en üst seviyelere taşımayı amaçlamaktadır. Kullanıcının konfor alanını genişletmeye dayalı olarak geliştirilen Web 3.0 ile insana benzer yapay sistemler kurgusu içinde internet eskisinden daha akıllı bir platforma dönüşüyor.

Web 3.0 ile; özellikle Y ve Z jenerasyonunun sıklıkla internet üzerinde vakit geçirdiği bu dönem için; internet her yerde ve herkes için erişilebilir olmanın dışına çıkacak, yeni nesil araçların ortaya çıkma olasılığı yükselecek, içerik, kişiler ve işlemler arasındaki anlamsal veriler bilgisayar sayesinde kurulabilecek, bilgisayar ve akıllı telefon gibi cihazların sahip olduğu özelliklere ilave duyguları okuyup inceleyebilen yapay zekalar ile anlamlı veriler oluşturulabilecek, aynı zamanda 3D görsellerin yaygın olarak kullanılacağı bu altyapı ile sanal dünyada yeni pencereler açılacak. Bu uygulama, hizmet ve ürün bağlamında gerçek ve büyük ölçekli bilgileri işleyerek farklı teknolojiler uygulama olanağı sağlayacak.

Artık metaverse dediğimiz kavramla birlikte Web 3.0 teknolojisinin de yolları kesişecek. Sosyal medya ve internetin içinde gezinebileceğimiz bu altyapı sayesinde metinler yerini 3 boyutlu ekranlara dönüştürme yolculuğunda. Web 3.0 altyapıyı oluştururken, metaverse ise onu kullanıcı deneyimini kapsayacak şekilde çevreleyen üst evreni oluşturmakta. Peki bu süreçte markalar ve onların e-ticaret platformları nasıl şekillenecek? Bu platformlar üzerinde kullanılan bilginin bir parasal karşılığı var. Buna ek olarak sundukları iş modeli, parasal karşılığı olan kişisel verileri alıp, depolayıp, veri haznesine yatırım yapıp, analiz ederek ürün ve hizmeti satma fırsatı buluyor. Bu platformları ücretsiz bir şekilde kullanan bir kullanıcı bile nakit olmasa da vaktini buralara yatırıyor. Markalar her ne kadar müşteriyi etkilemek için farklı yollara başvursalar da nihayetinde fayda temelli çalışmalar sergilemek durumunda.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.