Metaverse; fiziksel ve dijital hayatı birleştiren sanal dünya, bugüne kadar sadece hayal edebildiğimiz bir evrenin kapılarını açıyor. Özellikle iş dünyasının imkânlarını artıran metaverse; taze fikirlerin, yeni tasarımların, farklı bakış açılarının sınırsızca yer bulabileceği sonsuz olanaklar vadediyor. Yaratıcılığa dair tüm özgün fikirlere alan sağlayan sanal evren, yeni kavramları, yeni meslek dallarını, yeni iş modellerini ve yeni yatırım alanlarını da beraberinde getiriyor. Hem mevcuttaki şirketler hem de oluşum aşamasında olan girişimler için adeta yeni bir oyun alanı diyebileceğimiz metaverse’e girişler başladı bile. Dünya devi şirketler arsa almaya ve sanal mağazalar açmaya başlarken, metaverse evreni tüm sektörleri harekete geçirdi.

İnternetin evrimi olarak tanımlanan metaverse; aynı zamanda teknoloji devlerinin de hedeflerini o yöne çevirmelerine neden oldu. Metaverse oluşumunu tamamen odak noktası haline getiren Facebook, Instagram ve Oculus VR gibi farklı platformları da “Meta” adı altında topladı. Oculus VR’ı tüm sürecin merkezine oturtan Mark Zuckerberg, iş birlikleri için de kapıları açık bıraktı. Facebook dışında; Epic Games, Microsoft, Binance, Tencent, Google gibi dev teknoloji şirketlerinin de odağında ve çalışmalarında metaverse yer alıyor. Tüm bu şirketler, metaverse geliştirme yarışına girmişken, söz konusu çalışmalar da diğer girişimler için ilham kaynağı oluyor. Önümüzdeki dönemlerde birçok şirketin tanıtım, pazarlama, satış, toplantı gibi faaliyetlerini yürütmesi öngörülen metaverse, iş dünyasına tüketicilere ulaşma noktasında rengarenk ve göz alıcı bir evren vadediyor.

Şirketlere hareket özgürlüğü tanıyan metaverse, gelişim adına da çok önemli olanaklar yaratıyor. Metaverse altyapısıyla birçok faaliyeti uygulanabilir hale getirirken, tüketiciyle iletişim kurmanın sayısız yollarını da şirketlere sunuyor. Ticaret alanları genişlerken, iş birliği alanlarının da daha açık bir biçimde büyümesine olanak sağlıyor. İhtiyaç duyulan geliştiricilerle iletişim, ortaklık gibi faaliyetlere de yeni bir pencere açıyor. Bulundukları alanla sınırlı kalma yerine dünyanın her noktasına anında ulaşma fırsatı sağlıyor. En yararlı, gerekli ve güçlü bilgilere ulaşma olasılığınız yükselirken aktif bir biçimde her noktadan detaylı ve ihtiyacınız olan bilgilere ulaşma şansı sağlıyor.

Teknoloji, toplumu ve hayatlarımızı değiştirirken, bir nevi “taşınma” olarak görebileceğimiz sanal evrene geçiş; tüketiciyi her koşulda takip etmeye odaklanan şirketler için her şeyden önce zorunlu bir taşınma olarak kendini gösteriyor. Tüketici beklentileri her geçen gün daha da gelişiyor. Gelecekte kendine yer edinmek isteyen şirketler de aynı hızla ve beklentilere cevaplarla yol almak mecburiyetindeler. Tüketiciler aynı fiziki dünyada olduğu gibi, dijital evrende de tüm sosyal faaliyetlerine devam edecekler. Seyahat edecekler, mağazaları gezecekler, arabalara binecekler, ev satın alacaklar, markaları takip edecekler ve birbirleriyle etkileşim halinde olacaklar. Peki tüm bunlara şirketler nasıl cevap verecekler? İşte asıl kritik noktada bu soru karşımıza çıkıyor. Yapılan araştırmalara göre dijital olgunluk düzeyi kabul edilebilir seviyeye çıkmış şirketlerin oranı hala yüzde 5’in altında. İşletmelerin yüzde 90’ından fazlası ürün ve hizmetlerini dijitalleştirememiş durumda. Yani tüketiciler dijital dünyaya çok daha hızlı uyum sağlarken birçok şirket henüz yolun başında ve her şeyden önce metaverse’e girmek için içerik üretmeleri önem kazanıyor. Bu da ürünlerin ve varlıkların metaverse evrenine uyum için dönüşümlerini zorunlu kılıyor. Tüm bu gereklilikler de yeni mesleklerin, yeni projelerin, yepyeni ihtiyaçların önünü açıyor.

Eğitimden sağlığa, otomotivden eğlence sektörüne kadar her sektörü etkileyecek olan süreçler giderek hız kazanırken, dünyaca ünlü markalar metaverse için aksiyona geçti bile. Metaverse evrenine NFT koleksiyonu ile adımını atan Coca-Cola, çevrimiçi bir açık artırmada 575.000 Amerikan doları getiren bir NFT koleksiyonu başlattı. Gucci, Roblox’ta Gucci Garden Experience’ı tanıttı. Temalı odalar, etkileşimli havuzlar ve sosyal alanlardan oluşan bu deneyimde, oyunculara markanın lüks dijital ürünlerini satın alma fırsatı verildi. Gucci, meta ticaretteki geleceği için zemin hazırlarken yeni nesil tüketicilerle marka bilinirliğini artırıyor. Nike, sanal evrende satışını yapabileceği sanal ürünler için ABD Patent ve Ticari Marka Ofisi’ne başvuruda bulundu. Ardından Roblox ile anlaşan firma, kendi metaverse’i “Nikeland”i kuracağını duyurdu. B2Press Online PR Servisi’nin konuya dair incelediği araştırmalara göre; çalışanların yüzde 44’ü metaverse’e geçmek istediğini, bunun üretkenliği artıracağını ve yeni faydalar elde edeceğini ifade ediyor. Konuyla ilgili Earth Web verileri ise sanal evrenin, 2024’e kadar 800 milyar dolar büyüklüğe ulaşacağını gösteriyor. Bazı tahminler metaverse’in 3 yılın sonunda 1 trilyon dolara ulaşacağına işaret ederken, sanal evrenin iş dünyasındaki hakimiyetinin artmasıyla, gelecek 5 yılda 10 bin iş alanı yaratılacağına dikkat çekiliyor. Meta şirketinin ürünü olan ”Horizon Workrooms” ve Microsoft tarafından geliştirilmeye devam eden ”Mesh for Teams” sanal ofis alanında öne çıkan projeler arasında yer alıyor. Çalışanlar bulundukları lokasyondan sanal gerçeklik içerisinde yer alan aynı masanın etrafında toplantılara katılıyorlar. Ülkemizde de bu konuda örnek gösterebileceğimiz bir gelişme yaşandı. Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. kendisine hizmet veren ajanslar ve diğer kuruluşlarla birlikte her yıl gerçekleştirdiği geleneksel toplantısını metaverse platformu üzerinde kapalı devre olarak düzenledi. Artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, 3D holografik avatarlar, video ve diğer iletişim araçlarını içeren toplantı, otomotiv sektörü için metaverse’de ilk toplantı olma özelliğini taşıyor.

SEKTÖRLER VE METAVERSE

Bütün endüstrileri ve hizmet alanlarını etkileyecek olan metaverse’in, başta moda, gayrimenkul, turizm olmak üzere tüm sektörlerde hızlı değişimlere yol açması bekleniyor. Sektör bazında baktığımızda ise söz konusu yeni bir evrene “taşınma”nın bazı sektörlere etkilerinin şu şekilde gerçekleşeceği öngörülüyor;

Turizm Sektörü

Oturduğunuz yerden tüm dünyayı gezme, sanal evrenler arası ziyaret metaverse ile mümkün olacak. Dünya üzerinde yer alan turistik ve tarihi yerlerin hepsi sanal evrende yer alacak. Dolayısıyla seyahat olanakları artacak. Tabii sanal olarak!… Turizm şirketleri de aynı fiziki dünyadaki gibi dijital tur paketleri hazırlayacak. Ayrıca sizi sanal evrende gezdirecek bir tur rehberine de ihtiyaç duyulacak.

Moda Sektörü

Moda tutkunları, yolculuklarına sanal evrende de devam edecekler. Dijital tasarımcılar ve stilistler, avatarlar için yaratmaya devam edecekler. Tasarımlar, kullanıcılar tarafından sanal ortamda denenebilecek ve satın alınabilecek. Nasıl ki fiziki dünyamızda popüler bir moda anlayışı var, aynı anlayış ve beklentiler orada da devam edecek. Dolayısıyla moda sektörü tüm bunlardan en çok etkilenen sektörlerin başında gelcek.

Gayrimenkul Sektörü

Metaverse’de arazi satışları başladı bile. Öyle ki, İstanbul’da 11 bini aşkın parsel satılmış durumda. Oldukça talep gören bu arsa arazi satışlarına aracılık etmek için gayrimenkul şirketlerinin yeni donanımlara ve uzmanlıklara ihtiyacı olacak. Kendilerini geliştirmek zorunda kalacak olan bu sektör, devrimsel nitelikte özelliklere kavuşacak.

Eğitim Sektörü

Metaverse’in büyük değişiklik yaratması beklenen sektörlerin başında gelen eğitimde de oldukça önemli gelişmeler yaşanacak. Okullar, yayıncılar vb. her şeyi yeniden ele almak zorunda kalacak. Metaverse’e uyumlu içeriklerin oluşturulması gerekeceği için içerik yatırımı en önemli konu olacak.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.