Sektöründe lider ŞOK Marketler, güçlü finansal yapısı ve yatırımlarıyla her geçen gün büyümeye devam ediyor. 40 bin kişiye ulaşan istihdam sayısı, çiftçiye ve üreticiye verdiği destek, tedarik, üretim ve lojistik dahil olmak üzere oluşturduğu dev ekosistemle ülke ekonomisine katkıda bulunan şirketin dijital altyapısı da oldukça güçlü. Sundukları kaliteli ve en uygun fiyatlı ürünlerle müşterilerinin ekonomisine de katkı sağlayan ŞOK Marketler; bu doğrultuda hep daha iyisini hedefleyerek çalışıyor. Şirketin CEO’su Uğur Demirel sorularımızı yanıtlarken 2022’de de geniş ürün gamı ve uygun fiyatlarla kesintisiz hizmet vermeyi sürdüreceklerini belirtiyor.

Güçlü finansal yapınız ve çalışmalarınızla, sektörünüzün güçlü oyuncularından birisiniz. Doğrudan istihdamınız 39 bin kişiyi aşmış durumda. Konuyla ilgili ülke ekono- misine değer olarak geri dönen hamlelerinizi ve özellikle kriz süreçlerinde yakaladığınız başarının ardındaki stra- tejiyi anlatır mısınız?

2021’in üçüncü çeyrek döneminde toplam 853 yeni mağa- za açılışı gerçekleştirdik. Yine aynı dönemde 3 bin 617 kişiyi daha istihdam ettik. Son beş yılda gerçekleştirdiğimiz istihdam sayısı 27 bini geçmiş durumda. ŞOK Marketler olarak doğrudan istihdamımız da 40 bin kişiye ulaştı. En az doğrudan istihdamımız kadar önemli olan, dolaylı istihdamımız da bulunuyor. ŞOK Marketler olarak, çiftçiler, üreticiler ve ürünlerin mağazalarımıza ulaşmasını sağlayan tedarikçilerle birlikte yüz binlerce kişinin çalıştığı çok büyük bir ekosistemde faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Halka açık bir şirket olarak, finansal sonuçlarımızı düzenli olarak Kamuoyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) açıklıyoruz. 2021’in ilk dokuz ayında net satış gelirimiz geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 33,3 artarak 20,4 milyar TL’ye ulaştı. 2021 yılı için toplam yatırım hedefimiz 500 milyon TL idi. Bu rakamı 800 milyon lira olarak güncelledik. Son beş yılda yaptığımız yatırımlarla ülke ekonomisine katkımız 2,5 milyar TL’ye ulaştı. Şirket olarak sağladığımız istihdam, yaptığımız yatırımlar, tedarik, üretim ve lojistik dahil olmak üzere oluşturduğumuz dev ekosistemle ülke ekonomisine; sunduğumuz kaliteli ve en uygun fiyatlı ürünlerle de müşterilerimizin ekonomisine katkı sağlıyoruz. Bu doğrultuda hep daha iyisini hedefleyerek çalışmaya devam edeceğiz. Kriz süreçlerinde yakaladığımızı söylediğiniz başarıyla ilgili de öncelikle şunu vurgulamak isterim. Müşterilerimiz kaliteli ve en uygun fiyatlı ürünleri bulabildiği için mağazalarımıza geliyor. Biz de bu vaadi yerine getirebilmek ve müşterilerimizin ihtiyaçlarının tamamına yakınını, kendilerine en yakın noktadan karşılamalarını sağlamak üzere durmaksızın çalışmaya devam ediyoruz. Bu sayede mağaza başı satış hacmimiz artıyor. ŞOK Marketler olarak, oldukça güçlü bir tedarik ve lojistik zincirimiz ve bunun yanında tüm bu zinciri takip edebildiğimiz çok iyi bir dijital altyapımız bulunuyor. Dijital altyapımızı sürekli güncel tutuyor ve güçlendiriyoruz. Bu olanaklarımız sayesinde salgının başlangıç dönemindeki gibi, tedariğin global sıkıntılar nedeniyle aksadığı kriz dö- nemlerinde bile ürünlerimizi her zamanki gibi raflarımıza koyduk. Müşterilerimize evlerine en yakın noktalarda geniş ürün gamımız ve uygun fiyatlarımızla kesintisiz hizmet ver- meyi sürdürdük.

ŞOK Marketler, ciro ve mağaza sayısı konularında 2021 yılını nasıl kapattı? Bu yıl için özellikle sektörle ilgili ön- görüleriniz ve hedefleriniz nelerdir?

ŞOK Marketler’in iç enflasyonu her zaman TÜFE’nin bir- kaç puan altında olmasıyla birlikte enflasyonla mücadeleye önemli bir katkıda bulunuyoruz. Müşterilerimize en uygun fiyatlı ürünleri ulaştırmak için projelerimizle üretici ve çift- çilerimize de destek olmaya devam ediyoruz. ŞOK Marketler olarak müşterilerimize; çalışanlarımızın yanı sıra, sürekli denetlenip kontrol edilen tedarikçilerimiz, binlerce çiftçi ve üreticileri de kapsayan çok büyük bir zincirle hizmet götürüyoruz. Türkiye’nin tamamına yayılmış toplam mağaza sayımız 9 bini geçmiş durumda. Bu yıl da yatırımlarımıza artan bir hızla devam etmeyi düşünüyoruz. Müşterilerimizin, çiftçimizin, üreticimizin her zaman olduğu gibi yine yanında olacağız.

En kaliteli ürünleri, en uygun fiyatlarla müşterilerinize ulaştıran bir marketler zinciri olarak; bunu sağlamak adı- na uyguladığınız projeler nelerdir? Özellikle enflasyonla mücadeleye yaptığınız katkı bakımından çalışmalarınızı anlatır mısınız?

ŞOK Marketler olarak, biz indirim marketi kategorisinde- yiz. İş modelimiz, müşterilerimize kaliteli ve uygun fiyatlı ürünleri sunmak üzerine kurulu. Genel olarak geçmiş yıllara baktığımızda ŞOK Marketler’in iç enflasyonunun her zaman TÜİK’in açıkladığı gıda ve alkolsüz içecekler enflasyonunun iki veya üç puan altında olduğunu görüyoruz. Müşterilerimize sunduğumuz fiyatlarla, Türkiye’de enflasyonu baskılayıcı bir rol üstleniyoruz. Az önce de vurguladığım gibi çok düşük kâr marjlarıyla çalışıyoruz; bu sayede müşteriler tarafından daha fazla tercih ediliyor, yüksek hacimlerle iş yapıyoruz. Büyük ölçeklerde satın alma yaptığımız için, satın alma gücümüz de daha yüksek oluyor. Enflasyonla mücadele edebilmek, müşterilerimizin ekonomisine katkıda bulunabilmek için, “Tarladan Sofraya Doğru Tarım” gibi uygulamalarımız da var.

2019 yılından bu yana yürüttüğünüz “Tarladan Sofraya Doğru Tarım” projeniz ile hem ürünleri aracısız olarak müşterilerinize ulaştırıyor hem de çiftçilere destek veriyorsunuz. Söz konusu projenin geldiği nokta nedir? Buna benzer başka projeleriniz mevcut mu?

“Tarladan Sofraya Doğru Tarım” projesiyle tohum seçiminden başlayarak üretimin her aşamasını kontrol ettiğimiz ürünleri, aracısız olarak müşterilerimize ulaştırıyoruz. Çiftçiyi desteklemek için sözleşmemiz kapsamında ürettikleri tüm ürünleri kalibre gözetmeksizin satın alıyoruz. Bu ürünler içinde bizim spektlerimize uygun olmayan miktarlar için de pazar arayışımız oluyor ve bu ürünleri de sanayi üretiminde kullanılmak üzere değerlendiriyoruz. Yeri geldiğinde finansman desteği de sağlıyoruz. Üretimden önce ve ekim zamanında avanslar vererek üreticiyi teşvik etmeye çalışıyoruz. Çiftçimize ve Türkiye’deki tarıma yönelik hizmetlerde üzerimize düşen görevi yapmaya çalışıyoruz. Çiftçimize ürünlerini satma garantisi verip emeklerinin karşılığını za- manında öderken, müşterilerimize de taze sebze, meyve ve kuru bakliyat ürünlerini en uygun fiyatlarla ulaştırarak Tür- kiye ekonomisine katkıda bulunuyoruz. Bir diğer önemli uygulamamız da öz markalı ürünlerimiz. Müşterilerimizin sadece ŞOK Marketler’de bulabileceği; Mis, Amigo, Piyale, Mintax, Evin gibi öz markalı ürünlerimiz var. Herkesin tanıyıp bildiği, ŞOK Marketler olarak kalitesinin arkasında olduğumuz bu ürünleri de müşterilerimizle uy- gun fiyatlarla buluşturuyoruz. Tüm bu çalışmalarımız sonu- cunda da ŞOK Marketler’in enflasyonu, her zaman Tüketici Fiyat Endeksi’nin (TÜFE) altında gerçekleşiyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.