2013’te farklı büyüklüklerdeki şirketlere e-ticaret dünyasında sanal POS hizmeti ve yapay zeka tabanlı ödeme teknolojileri sunmak amacıyla kurulan iyzico, geldiği noktada bugün Türkiye ödeme sektörünün lideri konumunda. 2019’da dünya ödeme devi PayU tarafından satın alınan şirket, kısa sürede PayU’nun Avrupa’da birinci, dünya genelinde ise Hindis- tan’dan sonra ikinci ülkesi oldu. Kuruluş misyonu finansal hizmetleri demokratikleştirmek ve herkes için ulaşılabilir kılmak olan şirketin Kurucu Ortağı ve CEO’su Barbaros Özbuğutu sorularımızı yanıtladı ve iyzico’nun ekosistemde geldiği noktayı anlattı.

Ülkemizin önde gelen finans teknolojileri şirketi iyzico ile yolculuğunuzun başından itibaren ortaya koymak istediğiniz farklılıklar nelerdi? Şirket olarak öncelikleriniz ve çözüm getirdiğiniz noktalar neler oldu?

Kuruluş misyonumuz finansal hizmetleri demokratikleştirmek ve herkes için ulaşılabilir kılmak. iyzico’yu, e-ticaretin toplam ekonomi içerisindeki payını büyütmek ve finansal kapsayıcılığı artırmak amacıyla kurduk. 2013 yılında Türkiye, e-ticaret için büyük bir potansiyel vadediyordu. Ancak bu potansiyelin önünde bazı engeller mevcuttu. Bir KOBİ, internette satış yapmak için sanal POS almak istediğinde ol- dukça zorlu bir süreçle karşı karşıya kalıyordu. Biz bu problemi ortadan kaldırdık ve çeşitli büyüklük- lerdeki binlerce satıcıya 24 saat içinde dijital ortamda tüm dünyadan ödeme alabilme imkânı sunduk. İşin satıcı kısmındaki bu problemi çözüme ulaştırdıktan sonra tüketici tarafına eğildik. Buradaki problem de güven sorunuydu. İnsanlar e-ticarete güven duymu- yordu. Geliştirdiğimiz “iyzico ile Öde” ve “iyzico Ko- rumalı Alışveriş” ile tüketicilerin haklarını koruyan bir yapı geliştirdik. 7/24 canlı destek ve iptal/iade süreçlerinde kolaylık sunduğumuz iyzico Korumalı Alışveriş, bugüne kadar 3.5 milyondan fazla tüketici tarafından tercih edildi. Şirket olarak odağımız hiç- bir zaman kendi problemlerimiz olmadı; her zaman tüketicilerin ve üye iş yerlerimizin gerçek problem- lerine odaklandık. Bundan sonraki süreçte de aynı yaklaşımla yola devam edeceğiz.

Ödeme sistemlerinde dünyanın önde gelen şirketlerinden PayU ile yaşadığınız satın alma sürecinizde ve Unicorn olma noktasında yaşanan gelişmeleri sizden dinleyebilir miyiz? PayU’nun ekosisteminde şu an hangi noktadasınız?

Haziran 2019’da yapılan anlaşma ile iyzico ve PayU Türkiye ofisleri birleşme sürecine girdi. Buradaki temel amacımızın; Türkiye’deki dijital ödeme sistemleri pazarındaki en güçlü iki firmanın rekabet etmek yerine, konsolide olarak Türkiye’deki dijital ekonomiye yepyeni faydalar yaratmak olduğunu söyleyebiliriz. Anlaşma imzalandıktan sonra iki şirket arasında üç bacaklı bir birleşme süreci başladı. PayU Türkiye çalışanları ve üye iş yerleri iyzico platformuna taşınırken son olarak da yasal şirket birleşmesi gerçekleşti. Bu süreç zorlu pandemi döneminde, 1,5 sene gibi çok kısa bir zamanda başarıyla tamamlandı. Birleşmenin üstünden kısa bir süre geçmiş olmasına rağmen, PayU’nun Avrupa’daki en büyük pazarı Polonya’yı geçmeyi başardık. Bu sayede, PayU’nun Avrupa’da birinci, dünya genelinde ise Hindistan’dan sonra ikinci ülkesi olduk.

Her şey son derece hızlı bir şekilde dönüşürken, önümüzdeki süreçlerde e-ticaret yapısının ve dijital dünyanın evrim süreci size göre nasıl yaşanacak? Stratejilerinizin bir parçası olan “dijital cüzdan”ile ilgili hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

iyzico’nun DNA’sında; yenilikçi ve alternatif finans hizmetleri sunarak kolaylık avantajı sağlamak var. Herhangi bir bankacılık hizmetini kullanmayan, “bankasızlar” şeklinde de ifade ettiğimiz, finans ekosisteminin dışındaki kişilere de ulaşıyoruz. Kişisel finansman, perakende yatırımları, kurumsal yatırımlar, kitlesel fonlama, varlık yönetimi alanlarında hizmet veren pek çok fintek şirketi mevcut. Biz bu noktada hem tüketici hem de e-ticaret yapan satıcılar için güvenli ödeme altyapısı sunarak farklılaşıyoruz. Finansal hizmetlere herkes erişebilsin diye inovatif hizmetler sunarken, girişimcilere ve sosyal farkındalık yaratmayı amaçlayan projelere, altyapımızla ve çeşitli kampanyalar yöneterek destek oluyoruz. Bu kapsamda, üye iş yeri bazında sahip olduğumuz gücü wallet uygulamamız ile tüketicilerin faydalanabileceği bir kaynak haline getiriyoruz. Dijital cüzdan, özellikle pandemi döneminde giderek artan e-ticaret platformları üzerinden alışveriş alışkanlığını daha kolay ve güvenli hale getiriyor. Biz de iyzico olarak kullanıcılarımıza sunduğumuz dijital cüzdan uygulaması ile “iyzico ile Öde” güvencesinde 7/24 canlı destek ve iptal/ iade süreçlerinde kolaylık sağlayarak internet alışverişlerinde deneyimi daha güvenli ve kolay bir hale getiriyoruz. Kullanıcılarımız iyzico mobil uygulaması üzerinden, dijital cüzdanın sunduğu tüm avantajlardan faydalanabiliyor. iyzico mobil uygulaması, kullanıcının kayıtlı kartları veya oluşturacağı iyzico bakiyesiyle, tek tıkla ödeme yapabilmesini sağlıyor. Ayrıca on binlerce sitede “iyzico ile Öde” yöntemini tercih ederek yapacakları tüm alışverişlerde iyzico Korumalı Alışveriş kapsamında 7/24 canlı destek ve iptal/iade süreçlerindeki kolaylıklarla internet alışverişlerinde daha iyi bir deneyim yaşıyorlar. Kullanıcılarımıza tüm işlemlerini tek ekranda görebilme ve yönetebilme kolaylığını da sağlıyoruz. Aynı zamanda uygulama üzerinden canlı chat uygulamasıyla da destek sunuyoruz. Geçtiğimiz aylarda TPAY MOBILE şirketi Payguru ile yaptığımız iş birliği sayesinde dünyada bir ilki gerçekleştirerek, “Doğrudan Operatör Faturalandırması”nın (DCB) yeni bir kullanım şeklini hayata geçirdik. Bu sayede geleneksel bankacılık altyapısına erişimi olmayan tüketicilerin; bir banka hesabına, kredi veya banka kartına ihtiyaç duymadan internetten alışveriş yapabilmelerini sağlayarak finansal erişimi kolaylaştırmaktayız.

En önem verdiğiniz konuların başında “güven” geliyor. Sağladığınız “güvenli ödeme altyapısı” sayesinde, tüketici ve ticari firmalar arasında güvenilir bir bağ kuran iyzico’nun özellikle güvenlik ile ilgili çözümlerinin içeriğini anlatır mısınız?

Özellikle tüketiciler açısından online alışverişte en büyük sorunlardan biri “güven” sorunu. Siparişim istediğim gibi gelir mi, kredi kartı bilgilerimle ilgili bir sorun yaşar mıyım? gibi endişeleri var. iyzico Korumalı Alışveriş çözümünü tam da bu endişeler için geliştirdik. Sağladığımız güvenli ödeme altyapısı, 7/24 canlı destek ve iptal-iade süreçlerindeki kolaylıklar ile aradan geçen süreçte tüketicilerin güven problemlerinde belirli iyileştirmeler sağladık. Bu sayede bilinirliği az olan üye iş yerlerimiz için de bir güven simgesi haline geldik ve satışlarını %8 oranında artırdık. Sektörde yarattığımız bu güven duygusu, kullanıcıların e-ticaret platformları arasında iyzico üye iş yerlerini seçmesinde etkili oluyor. Bir anlamda hem alıcı hem satıcı için online alışverişte macera devrini bitirerek; güvenli, hızlı, iş geliştirme potansiyeli yüksek olan yeni bir dönem başlattığımızı söyleyebiliriz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.