“TÜRKİYE’NİN DÜNYA MODA ENDÜSTRİSİNDE BAYRAK TAŞIYICISIYIZ”

Ülkemizin güçlü kuruluşlarından Orka Holding, sahip olduğu değerler ve kaliteli üretim anlayışı ile varlığını her geçen gün güçlendiriyor. “Sürdürülebilirlik ve Dijitalleşme” konularında öncü yaklaşımlarına devam eden şirket, markalı ihracat konusunda da yolculuğunu başarıyla sürdürüyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, bizlere yeni yıl için sektör öngörülerinin yanı sıra, şirket hedeflerini de aktarıyor.

Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıl dönümünü coşkuyla kutladığımız 2023, Orka Holding için nasıl bir yıl oldu? Yurt içi ve dışında yer alan markalarınız açısından nasıl gelişmeler yaşandı?

Geçen yıl, odak noktalarımız olan “sürdürülebilirlik ve dijitalleşme” konusunda öncü adımlarla büyümeye devam ettiğimiz ve dünya çapındaki müşterilerimize benzersiz alışveriş deneyimi sunduğumuz bir dönem oldu. Ciro ve ihracatta hedeflerimizin üzerinde büyüdük. Geçen yıl ciroda dolar bazında yüzde 40 büyümeyi ve 50 milyon dolar ihracat hedefini geçmeyi başardık. Bilhassa en önemli ve en büyük pazarımız Avrupa Birliği’nde büyümemiz sürdü. Damat Tween ve D’S damat markalarımızla İtalya’da 12, İspanya’da 7 ve Romanya’da 10 satış noktamız bulunuyor. İtalya’da geçen seneye göre cirosal bazda yüzde 20 ilerideyiz. Damat Tween markamızın dünyaca ünlü futbol kulübü Atletico Madrid ile moda partnerliği anlaşmasıyla beraber İspanya başta olmak üzere satışlarımızın daha da artacağını öngörüyoruz. Yine geçen yılın bitmesine sayılı günler kala Cezayir’in Oran kentinde ve Kamerun’da birer mağaza açılışı gerçekleştirdik. Bu iki yeni mağazamız bölgedeki dinamik tüketici taleplerini karşılama stratejimizin bir parçası. Romanya’da son çeyrekte açtığımız iki yeni mağaza ile birlikte 2022’ye göre ciromuzu yüzde 9 artırdık. Takım elbise denildiğinde Romanya’da akla gelen ilk marka D’S damat. E-ticarette de yaptığımız yatırımlarla 2022’ye göre ciromuzda yüzde 38 artış oldu

Orka Holding, 2023 yılında sürdürülebilirlik ve dijital gündemine hangi projeleri aldı? Bu alanlarda nasıl gelişimler izlendi?

Damat Tween ve D’S damat markalarımızla her bir müşterimiz için vazgeçilmez olmayı hedefliyoruz. Herkes artık daha çok ürün ve hizmeti bir arada bulmaya, farklı deneyimler yaşamaya ve yenilenmeye çok açık. Sürdürülebilirlik, dijitalleşme, döngüsel tüketim ve sessiz lüks akımı da bu beklentilerin üst başlıkları arasında. Dolayısıyla bizim de uzun yıllardır odak noktalarımız olan sürdürülebilirlik ve dijitalleşme konularında 2023 yılında yeni yatırımları hayata geçirmek ana gündem maddelerimiz arasında yer aldı. Sürdürülebilirlik kapsamında Avrupa’nın lider döngüsel ekonomi girişimi seçilen Nivogo ile D’S damat markamız arasında iş birliği yaptık. Buna göre D’S damat’ın satışa sunulmayan ürünleri Gebze’deki Türkiye’nin en büyük yenileme merkezinde yenilenerek yeniden hayata döndürülüyor ve Nivogo’nun döngüsel mağazalarında yeni kullanıcılarıyla buluşuyor. Nivogo yenilediği ürünlerle birlikte D’S damat’ın karbon ayak izinin azaltılmasının yanı sıra, moda ürünlerinin üretimi için harcanan suya eş değer miktarda su kullanımının önüne geçmeye katkı sağlıyor. Tüm iş süreçlerimizin odağında yer alan “sürdürülebilirlik” ve “döngüsel tüketim” yaklaşımı ile uzun yıllardır gerçekleştirdiğimiz Ar-Ge çalışmaları neticesinde rejenere pamuk, yün, polyester gibi geri dönüştürülebilen liflerden dokunan kumaşlarımızla ham madde kullanımının niteliğini değiştirdik. Yüksek elastikiyet ve üstün kaliteye sahip ürünlerimizle toplantı ve yürüyüş gibi pek çok aktiviteyi yapmak mümkün. Nivogo ile yaptığımız iş birliği de malzemenin koruyuculuğuna ve iyileştiriciliğine olan yolculuğumuzda öncü adımlarımızdan biri. Aynı zamanda global moda kuruluşu olarak bizi sıfır karbon hedefine daha da yaklaştıracak ve verimli kaynak kullanımımızı artıracak bir gelişme oldu. Müşterilerimizin mağazalarımızda kendilerine ayırdığı özel anları en kaliteli ve en iyi deneyimle geçirmelerini sağlamak amacıyla lüks mağazacılıkta “Doğa, sanat ve teknoloji iç içe” konseptini hayata geçirdik. İstanbul Modern ile iş birliğinde Eco Art Lab projesine destek olduk. Projede sanatçılarla iş birliğinde sürdürülebilir gelecek, herkes için yaşamın devamlılığı ve çevresel değişim gibi konuları işleyen ileri dönüşüm atölyeleri çalışmaları gerçekleştiriliyor. Geçen yıl ayrıca modanın yeni lezzet durağı olacak Cafe D’S markamızı ilk etapta D’S damat Vadi İstanbul mağazasında hizmete açtık. Bu konsepti daha da yaygınlaştırmaya hazırlanıyoruz. Damat Tween App ve D’S damat App ile bir günde yaklaşık 40 mağazanın cirosu kadar online satış yapabiliyoruz. Online satışlarımız toplam cironun ise yüzde 20’sine ulaştı. Dijital perakendede ise omni-channel gibi müşterilerimizi ayrıcalıklı hissettiren, alışverişlerinde zaman tasarrufu ve kolaylık sağlayan çok önemli sistem ve hizmetleri Avrupa merkezli olarak hayata geçirmeye hazırlanıyoruz.

Markalı ihracat konusunda sektörden pozitif ayrışarak farklılık yaratan Orka Holding olarak şu anda markalı ihracatınızda durum ne? Gelişim adına sektöre ve diğer paydaşlara düşen sorumluluklara dair değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?

Türkiye ihracatında tüm sektörlerde kilo başına birim fiyat 1 dolar 49 cent, gözbebeğimiz savunma sanayinde bu rakam 50 ila 55 dolar. Hazır giyim sektörümüzün ortalaması da markasız bile olsa kilo başına 15 ila 20 dolar seviyesinde. Orka Holding olarak ise markalı ihracatta kilo başına 70 dolara ihracat yapıyoruz. Bu konuda çok önemli başarı sergiliyoruz. Maliyetlerimiz iki katı olmasına rağmen global rekabetten vazgeçmiyoruz. Hazır giyimden moda endüstrisine dönüşmeyi başardık. Buna rağmen bu kadar önemli oranlarda katma değer yaratan ve dünyada başarılı olan hazır giyim sektörümüze yönelik ezberlerle karar almamalıyız. Hazır giyim endüstrisinin, niteliksiz ve fason üretim yapan bir sektör olarak algılanmaması ve markalı ihracatın artırılması için uygun politikaların hayata geçirilmesi gerekiyor.

En büyük pazarınız AB’nin önceliği, Yeşil Mutabakat ve SKDM konuları. Üretimden lojistik ve perakendeye kadar tüm iş süreçlerini sürdürülebilir moda yaklaşımı ile yürüten bir şirket olarak projelerinizi anlatır mısınız?

Sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve inovasyona çok önem veren bir kuruluş olarak Avrupa Yeşil Mutabakatı başta olmak üzere global her türlü kritere hazırız. Örneğin, Avrupa’nın lider üretim tesislerinden biri olan Giresun’daki fabrikalarımızda yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş yaptık. Devrim niteliğinde bir altyapı ile bu konuda yeni yatırımlarımız sürecek.

Orka Holding’in 2024 yılında, yurt içi ve yurt dışında perakendeden lojistik yapıya kadar yatırım hedeflerinde neler mevcut?

Avrupa Birliği stratejilerinde ikiz dönüşüm olarak ele alınan “Yeşil ve Dijital Dönüşüm”, küresel ekonomilerin ve çok uluslu şirketlerin 2024 yılı ve sonrasında rekabette var olma şansının temel belirleyicisi olacak. Dijitalleşmenin temel unsuru yapay zeka teknolojileri ise tam anlamıyla ekonomilerde taşlarıyerinden oynatacak. Operasyonları geliştirme ve yeni yatırım alanları yaratma konusunda veri ve analiz odaklı kararlar almak için kullanılan yapay zeka, aynı zamanda hızla büyüyen e-ticaret karşısında perakende sektörünün de belki de en büyük güvencesi. Perakendede artık tek kanallı alışveriş yapmayan bir müşteri kitlesi var. Dolayısıyla yapay zeka çözümleri ile online alışveriş ve fiziksel mağazalar arasında kesintisiz bağlantı kurmak tüm aktörler için zorunluluk. Biz de Türkiye’nin dünya moda endüstrisinde bayrak taşıyıcısı olan Orka Holding olarak yıllar önce sürdürülebilirlik ve dijital dönüşüm konularında yaptığımız yatırımlar sonucu değişime öncülük ediyoruz. Yeni yılda da bu alanda yatırımlarımız sürecek. E-ticaretten mağazacılığa Avrupa kıtasındaki tüm satış operasyonlarımızı omni-channel ile çok daha güçlü ve verimli şekilde yönetmek üzere İtalya’nın Bologna şehrinde lojistik merkezi açmaya hazırlanıyoruz. Toplam 12 dönümlük bir arazi üzerine inşa edilen, bin metrekarelik bir villaya taşınıyoruz. İtalya’da çok kısa sürede Roma ve Milano’da birer mağaza daha açıyoruz. İtalya genelinde dört distribütörle yaptığımız anlaşmayla beraber satışlarımızı ve marka bilinirliğimizi artırmayı hedefliyoruz. Mağazalaşma açısından da “değer yaratma” vizyonumuz kapsamında önümüzdeki dönemde farklı coğrafyalarda yeni mağazalar ve lojistik alanında yatırımlar yaparak büyümeyi sürdürmeyi ve yurt içi ve yurt dışı operasyonlarımızı güçendirmeyi planlıyoruz. Bu doğrultuda 2024 yılında Amerika kıtasında güçlü bir varlık oluşturmak amacıyla ABD’nin Atlanta ve Miami şehirlerinde yeni mağaza açılışları planlıyoruz. İngiltere’nin başkenti Londra’da açılacak olan mağazamız, şehrin kozmopolit yapısı sayesinde geniş müşteri profiline ulaşmayı hedefliyor. Mısır’ın başkenti Kahire, dünya turizminin önemli merkezlerinden biri olarak yeni mağazamızın açılışına ev sahipliği yapacak. Suudi Arabistan’ın finans ve ticaret merkezi olan Riyad’da açılacak mağazamız, bölgede daha etkin rol oynamamıza olanak sağlayacak. Ayrıca Dubai, Rusya ve Romanya’da yeni mağaza açılışlarımız olacak.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.