”ÜRETTİĞİMİZ ARAÇLARI DÜNYANIN 150 ÜLKESİNE İHRAÇ EDİYORUZ”

Toyota’nın Avrupa’daki güçlü üretim tesislerinden biri olarak hizmet veren Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, ülkemizin en büyük üretim firmalarından biri olarak liderliğini sürdürüyor. Aynı zamanda ülkemizin en yüksek ihracat rakamlarına sahip olan Toyota Türkiye, “Toyota 2050 Çevre Hedefleri” kapsamındaki faaliyetlerine de hız kesmeden devam ediyor. Yarınlara yaşanılabilir bir dünya bırakma bilinciyle projeler üreten şirket, “Geleceğe Kadın Eli” projesiyle de sürdürülebilir bir gelecek için toplumsal cinsiyet eşitliğini destekliyor. Enerji tüketimlerinin çevreye olan etkisini minimize etmeyi hedeflediklerini belirten Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye CEO’su ve Genel Müdürü Erdoğan Şahin, Business Türkiye sorularını yanıtlıyor ve gelecek hedeflerini anlatıyor.

Geçtiğimiz yıl devraldığınız yeni görevinizle birlikte başarılı kariyer yolculuğunu sürdüren bir lider olarak, yol hikayenizi sizden dinleyebilir miyiz?

Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye’deki yolculuğuma 1992 yılında, yeni kurulan Toyotasa organizasyonunda, Kalite Mühendisi olarak başladım. Toyota Japonya’da iki yıllık eğitim sürecimin ardından 1994 yılında Türkiye’de üretilen ilk Toyota modeli olan 7.nesil Corolla’nın üretim hazırlıklarını yapan ekipte yer aldım. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye’deki kariyerimin ilerleyen yıllarında, farklı bölümlerde üst düzey sorumluluklar üstlendim ve üretilen tüm yeni modellerin devreye alınmasında aktif görev aldım. 2013-2016 yılları arasında atandığım Brüksel merkezli Toyota Avrupa Lojistik Direktörlüğü sonrasında, 2017 yılı itibarıyla Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye Üretimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı’nı icra ettim. 2020 Ağustos ayında başlayan Toyota Çekya Fabrikası’ndaki Proje Şef Liderliği sorumluluğumu 2021 yılı sonunda tamamlamamın ardından, 1 Ocak 2022 tarihi itibarıyla Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş. Genel Müdürü ve CEO’su olarak görevimi sürdürüyorum.

2022 yılı Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye’nin üretim, ihracat ve istihdam rakamlarını alabilir miyiz? Nasıl bir yılı geride bıraktınız?

2022 yılına 244 bin araçlık üretim planı ile girdik ancak global çaptaki yarı iletken parça problemleri kaynaklı duruşlar nedeniyle 220 bin civarında bir üretim rakamı ile yılı tamamladık. 2022’de üretilen araçların yaklaşık 190 bin adedini dünyanın her yerine ihraç ettik. 2022 yılında da geçtiğimiz yılın 3,6 milyar dolarlık ihracat değerine ulaştık diyebiliriz. Yarı iletken madde tedarikinde yaşanan sorunlardan dolayı tüm otomotiv sektöründeki oyuncularda olduğu gibi bizde de planlı üretim duruşları oldu. Ancak biz bu durumu lehimize çevirerek, geleceğe yönelik üretim hattı bakım ve iyileştirme çalışmalarımızı gerçekleştirdik. Kümülatif yatırımımız 2,16 milyar Euro’ya ulaşırken, ürettiğimiz toplam araç sayısı 3,5 milyon adede yaklaştı. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye olarak 5 bin 500 kişiye şirketimizde istihdam sağlıyoruz. Sakarya’daki tedarikçilerimizle beraber yaklaşık 11 bin kişiye doğrudan istihdam sağlıyoruz. Bu rakam, Türkiye genelinde toplamda 40 bin kişiye ulaşıyor.

Sosyal sorumluluk alanına önem veren bir şirket olarak gerçekleştirdiğiniz “Geleceğe Kadın Eli” projeniz, toplumsal cinsiyet eşitliğini vurgulayan başarılı bir çalışma olarak öne çıkıyor. Söz konusu projenizin kapsamı ve mevcut durumu ne? Konuyla ilgili hedefleriniz neler?

“Geleceğe Kadın Eli” projemiz, öncelikle sürdürülebilir bir gelecek için toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleyerek, kadınların iş yaşamındaki rolünü geliştirmeyi hedefliyor. Özellikle, elinde bazı kısıtlı imkanları olsa da katma değer yaratamamış, desteğe ihtiyacı olan kadınlarımızın evden de olsa iş gücüne katılarak hem kendilerinin hem de çocuklarının yarınlarını şekillendirmesine katkıda bulunmayı amaçlıyoruz. Küresel iklim değişikliğinin tarım, orman ve bitki örtüsü, temiz su kaynakları ve insan sağlığına birçok yönden olumsuz etkisi var. Dolayısıyla temiz tarımı da proje kapsamına dahil ederek, geliştirmek istediğimiz kadın profilini çiftçilik yapan, ekonomik ve sosyal yönden gelişim ihtiyacı olan kadınlar olarak belirledik. Bu proje “leave no one behind” yani “kimsenin geride kalmaması” amacına katkı sağlayan bir çalışma oldu. Proje kapsamında İlçe Tarım Müdürlüğü, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi (SUBÜ) Ziraat Fakültesi ve Sodexo ile iş birliği protokolü imzaladık. Protokol doğrultusunda belirli kriterlere uygun 10 kadın çiftçiyi İlçe Kaymakamlık ve Tarım Müdürlüğümüzün değerli katkılarıyla belirledik. Çiftçi kadınlarımız yaklaşık 12 gün sınıf ortamında ve tarafımızca kurulup, okula hibe ettiğimiz 200 m²’lik serada SUBÜ’nün değerli öğretim üyelerinden temiz tarım başlığı altında çeşitli eğitimler aldılar. Bunun dışında her bir çiftçi kadının kendine ait alanda kurduğumuz 60’ar m²’lik seraları da kendileri hibe ederken, aynı zamanda tohum, fide, gübre, ilaç gibi zirai malzeme destekleri verdik. Projenin bir diğer partneri Sodexo ile en baştan sağladığımız fikir birliği neticesinde, ürünleri satın alıp işleyerek, fabrikamız yemekhanelerinde çalışanlara sunacak şekilde bir rol belirledik. Yaklaşık 6 ay içinde planlanan tüm aktivitelerin adım adım hayata geçmesinin ardından, fide ve tohumlar ekildi. Ekim ayı sonu itibarıyla, tam planladığımız gibi hasatlar gerçekleşmeye başladı. İlerleyen süreçte de projenin kapsamını genişletmeyi planlıyoruz.

Kadın istihdamını geliştirmek için de çalışmalarda bulunan bir şirketsiniz. Buna paralel olarak fabrikanızdaki kadın istihdam rakamlarınızdan ve ileriye yönelik hedeflerinizden bahsedebilir misiniz?

Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye olarak, yaklaşık 5 bin 500 kişiye şirketimizde istihdam sağlıyoruz. Bu sayının yaklaşık 579’unu kadın çalışanlarımız oluşturuyor. Ofiste 50, üretimde ise 529 olan kadın çalışanlarımız, bütünün yaklaşık yüzde 11’ini oluşturuyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği ile alakalı yıl başında, işe alımlarda ofiste yüzde 50 ve üretimde yüzde 30 hedefi koyduk. Bunu da yıl bitmeden ilk 9 ayda başardık. 2022 yılının başında yüzde 3 olan kadın çalışan sayımızı artırarak, yüzde 11 seviyelerine getirdik. Eşitlik, çeşitlilik ve kapsayıcılığa odaklanan istihdam ve sosyal sorumluluk uygulamaları aracılığıyla topluma katkıda bulunma doğrultusunda rotamızı oluşturarak, çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Çalışma alanlarımızdaki gerekli fiziksel düzenlemelerin yanı sıra, iletişim becerisi eğitimlerini de hızla hayata geçirerek, çalışanlarımıza her alanda fırsat eşitliğinin sağlandığı, çeşitliliğin verdiği güç ile daha da rekabetçi bir şirket haline gelme yolunda önemli adımlar attık. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye olarak, eşitlik, çeşitlilik ve kapsayıcılığa verdiğimiz değerle ”Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları” kapsamında çalışmalarımızı sürdürüyor, kadınların eşit, özgür ve katılımcı olabilmelerinin, sürdürülebilirliğin temel gerekliliği olduğuna inanıyoruz. “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği”ni öncelikli ele alarak çeşitli faaliyetler planlamış ve sonuçlarını en kısa vadede görebilmek için çalışmalarımıza ivme kazandırmış durumdayız. Önümüzdeki yıllar içinde ekonomiye kattığımız değer kadar sosyal anlamda da örnek bir kurum olarak anılacağımıza ve başarılarımızı taçlandıracağımıza inanıyorum.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.