GELECEĞİN MESLEKLERİ DEĞİL, GELECEĞİN YETKİNLİKLERİ

Robotlar geldi, geliyor. İşimizi elimizden aldılar, alacak – lar telaşıyla yaşadığımız yeni dünyanın kaygı setlerine bir yenisi daha eklendi. Acaba geleceğin meslekleri ne olacak? Dünya’da meslekler nereye doğru evriliyor? Sanayi 4.0, yeşil ve dijital dönüşümü de dikkate alırsak gelecek – te bizi neler bekliyor? Nasıl bir iş gücü, nasıl bir çalışma hayatı olacak? Çocuğum DNA programcısı mı olacak, yoksa dijital re – habilitasyon uzmanı mı? Ya da drone pilotu mu? Peki bu mes- lekleri edinmeleri için çocuğumu hangi üniversitenin, hangi bölümüne hazırlamam gerekecek gibi bir dizi fantastik soruyla oyalanıyoruz. Oyalanıyoruz diyorum zira geleceğin meslekle – rine değil, geleceğin yetkinliklerine odaklanmamız gerektiğini düşünüyorum. Bir kuşak araştırmacısı olarak bu sorulara sıkça maruz kalı – yorum. Hepsine cevabım net. Ben fütürist değilim. Geleceğin mesleğinin ne olacağını bilmiyorum ama hangi yetkinliklere ihtiyacımız olduğunu biliyorum. Geleceğin yetkinliklerini anlamak ve bu yetkinliklere tutunmak için sürdürülecek yolculuk, bugünü anlamakla başlıyor. Bugün, düşünsel, sosyal, ekonomik ve politik birçok belirsizliği bir arada yaşadığımızı inkar edemeyiz. İnsanoğlunun kendini ger – çekleştirebileceği bitiş çizgisine her zamankinden daha uzakta olduğunu da inkar edemeyiz. Bu belirsizlikler döneminde, bi – reyler kadar şirketler için en önemli sermaye türünün finansal sermaye veya entelektüel sermaye değil, psikolojik sermaye ol – duğunun da altını çizmek isterim. Uluslararası Çalışma Örgütü 2019 raporlarına göre, (ILOInternational Labour Organization, Work for A Brighter Future) dünyada 190 milyon işsiz insan var ve bunların yakla – şık 65 milyonu genç. 2030 yılı itibarıyla, bugün işsizliğe çözüm olabilecek 344 milyon yeni işin daha yaratılması gerekiyor. Üze – rinde sık sık konuştuğumuz geleceğin meslekleri konusunu, ge- leceğin yetkinliklerine evirmemizin daha önemli olduğu kanı- sındayım. Geleceğin meslekleri ne olacak bilemiyorum. Ancak açıkça belirli olan bir durum var ki o da geleceğin en önemli yetkinlikleri analitik, sosyal ve duygusal zekayı aynı anda kulla – nabilmek üzerine yoğunlaşacak. Dünya Ekonomik Forumu (WEF) Future of Jobs – Mesleklerin Geleceği raporu 2022 yılındaki en önemli yetkinlikleri, anali – tik düşünce ve yenilikçilik, aktif öğrenme, yaratıcılık, teknoloji tasarımı, eleştirel düşünce, karmaşık problem çözümü, liderlik ve sosyal etkileşim, duygusal zeka, akıl yürütme ve sistem ana – lizi olarak belirledi. Dünyanın 61 ülkesinde 1,5 milyondan fazla gençle yürüttüğümüz ve bu yıl Türkiye’den 65 bine yakın öğ – rencinin ve 18 binden fazla genç çalışanın katıldığı “Universum En Çekici Şirketler” araştırmasında ilk defa gençlere kendilerini güçlü buldukları ve geliştirmek istedikleri yetkinlikleri sorduk. Yetkinlikler söz konusu olduğunda hem öğrenciler hem çalı – şanlar, hem Y kuşağı hem Z kuşağı problem çözme ve sorumlu- lukta kendilerini güçlü görüyor. (Önceki kuşaklardan yeni nesli değerlendirmelerini istediğinizde gençlerin en büyük gelişim alanlarının bu iki başlık olduğunu söylediklerini duyabilirsiniz. Sanırım problem çözme ve sorumluluk kavramlarını önceki yüzyılın yargılarına göre değil, çağımızın gerçeklerine göre ye – niden tanımlamalıyız.) Hem öğrencilerde hem genç çalışanlar- da en çok geliştirilmek istenen yetkinlikler ise zaman yönetimi ve esneklik. Okulların bu konuda neredeyse hiç yetkinlik gelişi – mi yatırımı yapmadığı ülkemizde genç profesyonellerin bu be- cerileri geliştirmesinde şirketlere çok iş düşüyor. Bu bağlamda, bu yıl da yapmış olduğumuz “Türkiye’nin En Çekici İşverenleri” araştırmasında, gençlerin bir işverenden bekledikleri en önemli unsurun profesyonel eğitim ve gelişim olduğunu hatırlatmakta fayda görüyorum. Türkiye’de yedi yıldır gerçekleştirilen araştır – mada öğrenciler için bir işverenden beklenen en önemli niteli- ğin yedinci kez profesyonel eğitim ve gelişime yaptığı yatırım olması, ülkemiz gençliğinin yetkinlik kazanımı ve kendilerini geliştirmek için şirketlerinden destek görme ihtiyaçlarının ne denli kritik düzeyde olduğunu gözler önüne seriyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.